סקר קובע: שותים, נוהגים – ומודים באשמה

סקר לקראת חגיגות פורים: קרוב למחצית מהנשאלים תושבי המרכז מודים כי נסעו עם נהג ששתה אלכוהול ונהג בשנה האחרונה

אכיפת אלכוהול | צילום: באדיבות אור ירוק

בסוף השבוע יחלו חגיגות חג הפורים – אך בעוד בחלק מהמקרים דואגים המקפידים על 'עד דלא ידע' למצוא מבעוד מועד פתרון לנסיעות עם נהג שלא שתה או בתחבורה ציבורית, מתברר שבמקרים אחרים מוכנים החוגגים לקחת את הסיכון, לנהוג תחת השפעת אלכוהול ואפילו להסיע יחד איתם מבלים נוספים.

מסקר חדש של עמותת אור ירוק שבוצע באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות" עולה, כי למעלה ממחצית מהנשאלים תושבי הדרום מודים ששתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, מספרים דומים עולים גם מאזורים נוספים. עוד עולה מן הסקר כי מעל מחצית מתושבי הצפון והשרון נסעו בשנה האחרונה עם נהג ששתה אלכוהול. הסקר נועד לאמוד את היקף התופעה בה נהגים שותים אלכוהול ונוהגים.

תוצאות הסקר באזור המרכז: 39% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה; 45% מהנשאלים באזור המרכז מעידים כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול; 19% מהנשאלים תושבי המרכז הסבירו כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול. 50% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 8.4% כי הם נוקטים באמצעי זהירות לדוגמא שותים קפה, מים ורק אז יוצאים לדרך, 8% לא יודעים.

הכי הרבה תושבי הדרום הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו בשנה האחרונה: באזור הצפון 47% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה; באזור השרון 45%; באזור המרכז 39%; באזור ירושלים 42% ובאזור הדרום 56%.

הכי הרבה תושבי הצפון מודים – נסענו עם נהג ששתה אלכוהול: 53% מהנשאלים באזור הצפון מעידים כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול, כך גם 51% מהנשאלים באזור השרון; 45% מהנשאלים באזור המרכז; 40% מהנשאלים באזור ירושלים ו-49% מהנשאלים באזור הדרום.

המחקר בוצע במהלך חודש מרץ 2019 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 505 משיבים בגילאי 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נתוני הסקר מוכיחים עד כמה המודעות לסכנות בנהיגה תחת השפעת אלכוהול נמוכה ומדגישים את המצב העגום, כשחסרות יותר מ-200 ניידות תנועה וחסרים מאות שוטרים הציבור פשוט לא חושש להיתפס על ידי המשטרה. המלחמה בנהגים השיכורים צריכה להיות לאורך כל השנה ולא רק בפורים ולכן חייבים להוסיף את ניידות התנועה שחסרות כדי להגביר את ההרתעה וההבנה אצל נהגים שמי ששותה אלכוהול ועולה על ההגה, סיכוי גבוה שייתפס וישלם מחיר כבד. נהג שידע שיש משטרה בכביש לא ימהר כל כך לסכן את החיים של כולנו".

כתיבת תגובה