עדיין מסמסים בנהיגה? מסתבר שכן

39% מתושבי אזור המרכז קוראים או מקלידים הודעות בנייד תוך כדי הנהיגה • 25% העידו כי לעיתים הם מדברים בטלפון הנייד ללא דיבורית • זאת למרות שקרוב ל-90% מהנשאלים מכלל האזורים מודים שדיבור בנייד ללא דיבורית, קריאה או כתיבת הודעה וגלישה באינטרנט תוך כדי נהיגה, הם מעשים מסוכנים במידה רבה או רבה מאוד 

היסח דעת בנהיגה. נהג מתעסק בסלולר | צילום: אור ירוק

אם יש משהו מסוכן יותר מנהיגה, זאת הסחת הדעת בנהיגה. שיחת טלפון או גרוע יותר שליחת סמס תוך כדי נהיגה רשומים בארץ ובעולם כמסיחי הדעת מספר אחד בעולם. צריך לזכור כי גם צעקות וגערות על הילדים הרבים זה עם זה מאחור, בלי להוריד את הידיים מההגה – כדרישת החוק – דינן כהסחות דעת בעייתיות מאוד ועלולות לגרום לאסון.

מסקר חדש של עמותת אור ירוק שבוצע באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות" עולה כי מעל שליש מתושבי המרכז מתעלמים מהסכנה והם קוראים או מקלידים הודעות בנייד תוך כדי הנהיגה. הסקר ביקש לבחון את שיעור הנהגים בישראל אשר מדברים, מסמסים, גולשים או קוראים בנייד במהלך הנהיגה, ועד כמה נפוצה תפיסת הסיכון הכרוכה בפעילויות אלה.

מהסקר עולה כי 39% מתושבי אזור המרכז קוראים או מקלידים הודעות בנייד תוך כדי הנהיגה. 25% העידו כי לעיתים הם מדברים בטלפון הנייד ללא דיבורית. וקרוב ל-90% מהנשאלים מכלל האזורים ענו, כי דיבור בנייד ללא דיבורית, קריאה או כתיבת הודעה וגלישה באינטרנט תוך כדי נהיגה, אלו מעשים מסוכנים במידה רבה או רבה מאוד. 

לעומת הידיעה כי המעשה מסוכן מאוד, רק 80% באמת חוששים להשתמש בנייד בנהיגה בעקבות הגברת האכיפה המשטרתית בנושא. בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים נראה, כי הכי הרבה מתושבי הצפון והדרום (44%) מודים כי לעתים הם קוראים או כותבים הודעה בנייד תוך כדי בנהיגה. לעומתם רק 39% הודו על כך באזור המרכז.

גם בהודאה על דיבור בנייד ללא דיבורית תוך כדי נהיגה, מובילים תושבי אזור הדרום עם 44% לעומת 40% מתושבי הצפון, 37% מתושבי אזור השרון. באזור ירושלים והמרכז ישנה זהירות רבה יותר בנושא. רק 28% ו-25% בהתאמה, מאזורים אלו, מודים כי לעיתים הם מדברים בטלפון הנייד ללא דיבורית

באור ירוק מציינים כי המחקר בוצע בחודש יוני 2019 באמצעות סקר אינטרנטי שנערך בפאנל קבוע רב משתתפים בקרב 504 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

לדברי ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל נכשלת שנה אחר שנה בצמצום השימוש בטלפון הסלולרי בנהיגה וזאת למרות שרוב מוחלט של הציבור מבין שמדובר במעשה מסוכן. המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים לוקחות את המלחמה בשימוש בנייד בזמן נהיגה ברצינות, מחזקות את האכיפה, מחמירות את הענישה ובמקביל פונות למציאת פתרונות טכנולוגיים.

"בישראל, אין באמת מידע מהו היקף התופעה של היסח הדעת בנהיגה, כמה תאונות מתרחשות בכל שנה בגלל שימוש בטלפון הסלולרי ובכלל מהי התרומה השלילית לתאונות הדרכים. המציאות העגומה היא שמעבר לאכיפה משטרתית חלקית אין החמרה בענישה או עידוד ושילוב של פתרונות טכנולוגיים. אם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חושבים שמדובר בתופעה הכי מסוכנת בעולם הבטיחות בדרכים עליהם להכריז מלחמת חורמה בנהגים המסמסים ולהעלות את הנושא לראש סדר העדיפויות שלהם".

כתיבת תגובה