עד היכן תטפס הריבית? האנליסטים מעריכים

החלטת הריבית של בנק ישראל: העלאה מ-1.25% ל-2.00% | האם הריבית תעצור ב-2.5% או ב-2.75%? ושמא היא תגיע עד סוף השנה ל-3 או אף ל-3.5%? | הכלכלנים מנתחים את העלאת הריבית החדה וצופים מה יהיו צעדי ההמשך של בנק ישראל

ריבית בעלייה | צילום: studioarz, שאטרסטוק

מומחי הכלכלה מתמודדים עם העלאת הריבית החדה שנרשמה ע"י בנק ישראל עד לרמה של 2% ריבית, ו-3.5% לריבית הפריים.

מול החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית ב-75 נ"ב, יותר מאשר תחזית הקונצנזוס (50 נ"ב), ובדומה לדעת המיעוט בקרב החזאים – מציין ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי – "נראה שההחלטה היתה מסוגנת בצורה "ניצית" ועל פיה הוועדה המוניטרית הסבירה את ההחלטה בגורמים הבאים: האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד; עליית האינפלציה הייתה רוחבית ותרמו לה מרבית הסעיפים שבמדד; הפעילות הכלכלית האיתנה בישראל ושוק העבודה שמוסיף להיות הדוק ומצוי בתעסוקה מלאה; מגמת העלייה של מחירי הדירות שבאה לידי ביטוי גם במחירי השכירות; שוק ההון המקומי שבו נרשמו מגמות חיוביות; סקר המגמות של הלמ"ס, שאיננו מצביע על קשיי המימון בקרב העסקים.

"כנגד, צוינו גורמים אשר עשויים למתן את העלאות הריבית הבאות ובהם: הציפיות לאינפלציה לשנה שירדו והן מצויות בתוך תחום היעד (1-3%); הציפיות החל מהשנה השנייה ואילך שממשיכות להימצא בתוך תחום היעד והציפיות לטווחים הארוכים מעוגנות במרכז היעד; תיסוף השקל מול סל המטבעות בשיעור ניכר; הפעילות הכלכלית בעולם שממשיכה להתמתן על רקע האינפלציה הגבוהה וההידוק המוניטרי, זאת לצד המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה באירופה, ההאטה בסין והקשיים בשרשראות הייצור.

"החלטת המדיניות המוניטרית של ב"י הבאה תתפרסם ב-3/10/2022, ולאחריה יתקיים תדרוך עיתונאים בהשתתפות הנגיד וגם פרסום תחזיות עדכניות של חטיבת המחקר. מדובר בפרק זמן ארוך יחסית שבמהלכו יתפרסמו הנתונים הבאים בישראל: מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט, אשר צפוי לרדת (סדר גודל של כמינוס 0.2%), תוך הורדת הקצב השנתי אל מתחת ל-5%; שיעור האבטלה לחודשים יולי-אוגוסט, אשר צפוי להצביע על תעסוקה מלאה; עדכון לנתוני התוצר של הריבע השני של 2022, אשר צפויים להצביע על צמיחה; נתונים נוספים של הפעילות הכלכלית; ולבסוף תחזיות בנק ישראל העדכניות, אשר צפויות לכלול העלאה של תחזית הצמיחה של ישראל מ-5% בתחזית הקודמת של בנק ישראל לכ-6% ושמירה על צמיחה בסדר גודל של 3.5% בתחזית לשנת 2023.

"בנתוני חו"ל צפויים פרסומים המעידים על התמתנות הצמיחה ובעיקר החלטת ריבית הפד (21/9/22), אשר בה הריבית צפויה לעלות בכ-50 נ"ב מ-2.25-2.50% ל-2.75-3.00%. החלטת הריבית של ה-ECB, הבנק המרכזי של גוש האירו, שתהיה ב-8/9/2022, וצפויה לכלול העלאה בשיעור של 50 נ"ב מריבית 0.0% (פיקדונות) ל-0.50%.

"על רקע האמור לעיל, צפוי שבנק ישראל יעלה את הריבית בהחלטה הקרובה בכ-50 נ"ב ל-2.50%. ברמת ריבית זו, בנק ישראל כבר מתחיל להתקרב לרמה הניטרלית, אשר צפויה לשקף במהלך 2023 ריבית ריאלית שכבר איננה שלילית, זאת בהנחה של אינפלציה בשיעור של כ-2.4% בשנת 2023. בתלות ברצף הנתונים, תתכן העלאה נוספת של ריבית בנק ישראל, בהחלטה של חודש נובמבר, בכ-25 נ"ב נוספים לכ-2.75% ואז עצירה", מסכם ד"ר גיל בפמן.

העלאה חדה לפנינו

במקביל, גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, סבור כי הריבית תגיע רחוק הרבה יותר. "כפי שהערכנו, בנק ישראל העלה את הריבית ב-75 נ"ב לרמה של 2.0% וזאת לאחר שבשבוע האחרון נתוני האינפלציה הפתיעו משמעותית כלפי מעלה ונתוני הצמיחה אותתו כי המשק הישראלי צומח מהר, אולי מהר מדי.

"בבנק ישראל מציינים כבר במשפט הראשון כי האינפלציה בישראל רוחבית ותרמו לה מרבית הסעיפים. חשוב להבהיר – המטרה של העלאות ריבית היא לצנן ביקושים או במלים פשוטות, לשנות את טעמי הצרכן לפחות צריכה ולעודד יותר חיסכון.

"הסקטור הראשון שכבר מרגיש את העליה בריבית מזה מספר חודשים הוא כמובן שוק המשכנתאות, שבעקבות החלטה זו רק צפויות להמשיך ולהתייקר, במיוחד מאחר ומהלך בסדר גודל זה לא היה גלום בשווקים.

"בבנק ישראל מציינים כי הצמיחה במשק הישראלי איתנה ושוק העבודה הדוק. הם מציינים כי רמת התוצר גבוהה מקו המגמה טרום קורונה. על פי בנק ישראל פער התוצר עמד ברבעון השני על 1.4% – רמה המצביעה על כך שהלחצים האינפלציוניים במשק הישראלי רק צפויים להמשיך ולעלות.

"טיעון נוסף אותו מציינים בבנק ישראל הוא, כמובן, שוק הדיור החם כאשר בהודעה הם ציינו בפירוש כי מגמת העלייה במחירי הדירות ממשיכה להאיץ כאשר הם ציינו כי נרשמה עליה גם במחירי השכירות. כפי שאנו מציינים כבר לא מעט זמן, לעליה במחירי הדיור לוקח זמן לחלחל אל מחירי השכירות אשר צפויים להמשיך ולהפעיל לחץ אינפלציוני גם בשנה הקרובה.

"בגזרה הגלובלית, בבנק ישראל הסתפקו בלציין כי סביבת האינפלציה העולמית ממשיכה לטפס וכי ההידוק המוניטארי נמשך. בצד השני, בבנק ישראל מציינים כי השקל עבר ייסוף משמעותי מאז ההחלטה הקודמת וכי ציפיות האינפלציה ירדו והן מצויות בתחום היעד – ולמרות זאת הם נקטו במהלך מאוד אגרסיבי של 75 נ"ב.

"בסיכום ההודעה, מציינים בבנק ישראל כי העלייה בסביבת האינפלציה ביחד עם צמיחה איתנה ושוק עבודה הדוק מצדיקים את המשך תהליך העלאות הריבית. בהתאם למלל שאנו רואים שבנקים מרכזיים משתמשים בו בעולם – גם בבנק ישראל ממשיכים לטשטש את ההכוונה העתידית כאשר כותבים כי קצב העלאות הריבית ייקבע בהתאם להתפתחויות בפעילות באינפלציה.

"להערכתנו, הדינאמיקה האינפלציונית בישראל ממשיכה להחריף כאשר בניגוד לארה"ב ואירופה, בישראל עדיין לא רואים סימנים להאטה כלשהי בפעילות הכלכלית מה שאומר שהלחץ האינפלציוני המקומי עוד צפוי להתגבר בהובלת ענפי השירותים מה שנותן לבנק ישראל מרחב פעולה להמשיך ולהדק את המדיניות באגרסיביות.

"על כן, להערכתנו, מבחינת בנק ישראל הדרך סלולה להמשך העלאות ריבית כאשר להערכתנו בסוף השנה הריבית צפויה להגיע לרמה של 3.0%-3.25%".

הריביות ימשיכו לעלות

ואילו עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים מסר בתגובה מיידית להחלטת הריבית, כי "כמו ברוב ההחלטות מתחילת השנה בנק ישראל בחר להעלות את הריבית מעל הציפיות בשווקים. הפעם זו עלייה של 0.75 נקודת אחוז החדה ביותר מאז שנת 2002.  בנוסף, הבנק מאותת שתהליך העלאת הריבית עוד רחוק מסיום. תרמו להחלטה האינפלציה המקומית הגבוהה, שוק העבודה ההדוק והעלאות הריבית המהירות המקבילות באירופה ובארה"ב.

"במבט קדימה, הייסוף החד בשקל והירידה במחירי הסחורות בעולם (בהנחה שיתמידו) תומכים בהתכנסות האינפלציה הכללית אל תוך היעד בעוד כשנה, אך האינפלציה הגבוהה שמגיעה מכיוון המוצרים הלא‑סחירים (כגון הדיור) תחייב את בנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית גם בחודשים הקרובים. אנו צופים העלאה נוספת של חצי נקודת אחוז ב‑3 אוקטובר שתושפע גם מהחלטות הבנקים המרכזיים בארה"ב ובגוש האירו להמשיך ולהעלות את הריבית באופן משמעותי במהלך ספטמבר".

אגב, מציין קליין כי בצד השני של העולם, בניגוד לרוב המדינות שעוד ימשיכו להעלות ריבית במהירות השנה, בסין ממשיכים במדיניות ההפוכה במיוחד לאור החולשה בשוק הדיור והאינפלציה המרוסנת. לאחר שבשבוע שעבר הפחית הבנק המרכזי את הריבית ב-0.1 נקודת אחוז, השבוע הופחתה ב-0.15 נקודת אחוז ל-4.3 אחוזים גם הריבית המרכזית ל-5 שנים המשמשת כעוגן לריביות למשכנתאות.

כתיבת תגובה