עובד הרכבת לירושלים: "כל ערב חתמתי על ליקויים"

עובד לשעבר בחברה המבצעת את פרויקט הרכבת לירושלים חשף בפני ועדת הכלכלה: "כל ערב חתמתי על ליקויים" • היו"ר כבל: הדברים חמורים ובעלי משמעות פלילית • האם הדיון סוער יביא לפתיחת ועדת חקירה?

הדיון היום בועדת הכלכלה | צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה היום את המעקב שיוזם היו"ר באשר לבחינת הטיפול בכשלים בפרויקט קו הרכבת ירושלים-תל אביב והפגיעה בקווים אחרים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הישיבה היום התקיימה בעקבות דיון קודם שנערך בוועדה לפני שלושה שבועות, בו עלו תלונות קשות מצד נוסעים על הצפיפות והסכנות ברכבת. במהלך הישיבה נשמעו טענות קשות מצד עובד לשעבר בחברה המבצעת את פרויקט קו הרכבת לירושלים שסיפר כי כל ערב חתם על ליקויים. בתגובה לכך אמר היו"ר כבל כי הדברים חמורים ויש להם משמעויות פליליות, הוא ביקש להעביר את כל החומר למבקר המדינה ולהנהלת הרכבת.

את הישיבה פתח היו"ר כבל בדברים קשים ואמר כי אנחנו בדרך לכאוס תחבורתי ולא יהיה שום שיפור גם לא בעשור הקרוב. לדבריו, "הצפיפות על הכבישים והתפוסה ברכבות רק תלך ותגבר ואין למשרדי הממשלה שום פתרון ממשי או ודאי באופק. בזמן שראש הממשלה ושר התחבורה מרימים הצגה שלמה של קו רכבת חדש ונוצץ, מתרוצצים פקידי האוצר, החשכ"ל ומשרד התחבורה בבהלה, תופסים את הראש ופשוט לא מבינים איך הם הגיעו למצב הזה. כי עבור ראש הממשלה ושר התחבורה הציבור מטומטם, והציבור ייסע ברכבת חצי ריקה שעושה את חצי הדרך ויהיה מבסוט, כשמאחורי הקלעים כל העתיד התחבורתי של מדינת ישראל עולה באש". הוא הוסיף כי בכוונתו לכנס ישיבת דיווח של כל הנציגים לוועדת הכלכלה מדי חודש, כדי שאזרחי ישראל יוכלו לדעת בדיוק מה קורה.

ח"כ יפעת שאשא ביטון אמרה כי לא יתכן שבשביל להפעיל רכבות ריקות מנוסעים במרכז גורעים רכבות מהצפון. לדבריה, הצפון הוא לא החצר האחורית של מדינת ישראל.

לדברי ח"כ לאה פדידה, "צריך להפסיק לחבר את הפריפריה למרכז ולהתחיל לחבר את המרכז לצפון ודרשה להחזיר לאלתר את הקרונות שנלקחו מהצפון. ח"כ דב חנין הצטרף לדברי הביקורת ואמר כי "משרד האוצר בלם בגופו את הרחבת הרכבת, מתוך תפיסת עולם שגויה והרסנית לצמצם חברות ממשלתיות לא יעילות". לדבריו, "זה נס שהרכבת עדיין מתפקדת".

במהלך הדיון תהתה חה"כ עליזה לביא, הכיצד למרות כל הדחיות בפתיחת הקו לירושלים עדיין הגענו לשוקת שבועה" "בניגוד לאמירה שזה נהנה וזה לא חסר, הפעם זה סובל ולזה אין תועלת", אמרה חה"כ מיכל בירן בדיון.

במהלך הישיבה סיפר ערן זפוליו, עובד לשעבר בחברת סמי (SEMI) המבצעת את הפרויקט לירושלים, כי בחברת סמי ביקשו ממנו לשתוק אבל הוא לא מוכן לשתוק. הוא סיפר כי "כל ערב אני חותם על ליקויים – כלי הצמ"ה המסילתיים ללא אישור עבודה או פסולים לעבודה. הייתה שריפה ברכבת של כלי מסילתי ואף אחד לא רצה לפרסם את התמונה. האחראי על הכיבוי יכול לאשר את זה. אני מדבר מדם ליבי. עובדים שהגיעו ללא תעודת זהות והממונים עלי אומרים לי לעצום עין. היו עובדים שעבדו בגבהים לא נורמליים. יש כלים מסילתיים שהגיעו מרוסיה ביבוא אישי של סמי משנות ה-90. האם יש כלים שהחליפו להם את הג'נטים לגלגלי רכבת? פניתי למנכ"ל הרכבת עשרות פעמים וביקשתי פגישה, פניתי לאחראי בטיחות של הרכבת שאמר שזה לא באחריותו". בתגובה,  אמר היו"ר כבל כי מדובר בדברים חמורים שיש להם משמעויות פליליות וביקש להעביר את החומרים למבקר המדינה ולהנהלת הרכבת.

בדיון נכח גם מנהל הפרויקטים, שי וקסמן, שהוסיף לדברי קודמיו ואמר כי הפעלת הקו לירושלים עם גנרטורים היא אלתור מוחלט, רק כדי לעשות רוח לציבור. "הממשלה מדברת ב-17 קולות. הות"ל הערים כמעט כל מכשול אפשרי, המשרד להגנת הסביבה המציא מדד לקרינה, משרד הבריאות תמך בהם בלי שום ידע ומחקר ואף אחד בממשלה לא הקשיב", אמר. לדברי יו"ר הועדה כבל, אם רק 5% מהדברים שאמרו השניים נכונים אזי מדובר בסיפור מטורף.

מנגד, טען  בדיון יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, דן הראל  שלא הם אשמים בקריסת הפרויקט – אלא כשלונה הכללי של התחבורה הציבורית בישראל. "ב-2014 לרכבת היו 98 מערכים, קטר וקרונות, ונסעו בה 181 אלף איש. השנה יש לרכבת 94 מערכים ונסעו בה 291 אלף איש. על אותה כמות בסיסית של מערכים כמעט הכפילו את כמות האנשים מה מתפלאים שיש כאלה עומסים? וזה ילך ויחמיר", הגיב לטענות שהועלו בדיון.

"אנחנו עובדים על קצה גבול המערכת. אין לנו מספיק ציוד נייד, הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב. יש קרונות ניהוג שיכולים לפתוח מערכים שיגיעו בשנים הקרובות אבל אל תתלו בהם תקוות. כמה שלא נשים זה יתמלא. כשנגמור ונניע על המסילות את כל כמות המערכים האפשרית, בתוך שלוש שנים, זה לא יפתור את הבעיה כי אז נגיע לבעיית כמות הפסים ופה הבעיה יותר חריפה כי כדי לעבור את הות"ל והתכנון בישראל לוקח בין 10 ל-15 שנה ליצור מסילות חדשות. לכן הבעיה תישאר איתנו לאורך זמן", הוסיף הראל.

לדבריו, "החלטה על פתיחת קו ירושלים, כמו כל קו, היא של הממשלה. אני אומר להם מה אני חושב, אבל אני חברה ממשלתית שהבעלים והקליינט היא הממשלה. כאשר פתחנו את קו ירושלים נתב"ג וחיברנו את ירושלים לשירות רכבתי לכל הארץ, לכן החלטנו להוריד תדירות בצפון. השיפור האמתי יתחיל ביולי 2019, כאשר נוסיף מערך כל חודש. כל 7.5 שנים כמות הנוסעים ברכבת מוכפלת ואם לא מכפילים את כמות המסילות ואת כמות הציוד בתוך 7.5 שנים בישראל זה משימה בלתי אפשרית, אם לא יעשו פה משהו חריג. אני מדבר על מסילות 5 ו-6 לא על המסילה הרביעית".

בתגובה לכך אמר היו"ר כבל כי "הדברים מחייבים הקמת ועדת חקירה, כי מה שעולה מהם הוא שלא יהיה פתרון לכאוס התחבורתי הישראלי גם לא בעוד 10 או 15 שנה. משבר התחבורה גדול יותר ממשבר הדיור ופרשת הצוללות מחווירה ליד הסיפור הזה ומישהו צריך לתת על זה את הדעת. מבקר המדינה כבר הודיע יפתח בחקירה לבקשתי". כבל הוסיף וציין כי הוועדה תזמן את שר התחבורה על מנת לתת תשובות לציבור.

לדברי סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, קובי בליטשטיין, "בתקופתו של השר הנוכחי זיהינו את הצורך במערכות תח"צ, ובהנחיית השר אנחנו משנים את נקודת שיווי משקל מהשקעה בכבישים להשקעה בתח"צ. היעד בסוף להביא ל-40% נוסעים בתח"צ בשנת 2040".

רכז התחבורה באגף החשב הכללי באוצר, אליאס מטר, אמר: "מ-2014 ידענו שיש צוואר בקבוק באיילון וכל הרכש שהרכבת הציבה זה להארכת רכבות, כי אי אפשר להוסיף רכבות לאיילון. אישרנו 41 רכבות במעל מיליארד שקל. לא יהיו רכבות נוספות גם אם יהיה ציוד נוסף, בגלל מחסור בתשתיות. מערכת איתות חדשה שתופעל ב-2022 תאפשר להכניס 3 רכבות חדשות. איילון בסף הקיבולת המלאה שלו ועד 2022 לא צפויה הגדלת רכבות נוספות". היו"ר כבל אמר בתגובה, כי במדינת ישראל לא קרה פעם אחת שפרויקט הושלם בתאריך היעד שלו, וכי בדברים אין שום בשורה.

תגובה אחת ל: "עובד הרכבת לירושלים: "כל ערב חתמתי על ליקויים""

  1. אם עובדים בשבת אין סיעתא דשמיא
    זה יתקע ויעלה פי 3

כתיבת תגובה