עצמאים, נהגים, גמ"חים: חגיגת רפורמות בקבינט הכלכלי

דמי אבטלה ופנסיית חובה לעצמאיים, אישור לקיום נסיעות שיתופיות במוניות מיוחדות והקלות ואף עידוד להקמת בנקים חברתיים, אגודות אשראי וגמ"חים, הן רק חלק מהרפורמות שאושרו היום בקבינט הכלכלי-חברתי

שר האוצר והרפורמות. (ארכיון). צילום :יונתן סינדל , פלאש 90

הקבינט הכלכלי-חברתי אישר הבוקר (ג) שורה של רפורמות חשובות במשק הישראלי. זאת במסגרת התכנית הכלכלית לשנים הבאות וכחלק מחוק ההסדרים שיעלה להצבעה יחד עם חוק התקציב. התכנית תוגש לאישור הממשלה ביום חמישי הקרוב.

ההצעה הראשונה שאושרה היא הצעת שר האוצר, חה"כ משה כחלון (כולנו) לחיסכון וסיוע לעצמאים. מטרתה לסייע לאוכלוסיית העצמאים במשק אשר נקלעים למצב של אבטלה. ההצעה תופיע כחלק מהתוכנית הכלכלית והיא מעניקה לראשונה פתרון וסיוע לעצמאיים במצבים של אבטלה, לאחר שנים רבות בהן הנושא נידון ללא פתרון.

ההצעה נותנת מענה למספר סוגיות מהותיות לאוכלוסיית העצמאים: יופחתו שיעורי הביטוח הלאומי של אוכלוסיית העצמאיים במקביל להחלת חובת הפרשה לפנסיה, כך שלכל העצמאיים בישראל תהיה פנסיה לגיל הפרישה. חובת ההפרשה לפנסיה לא תחול על עצמאים מתחת לגיל 21 וכן על עצמאים שיהיו מעל גיל 55 ביום החלת החוק.

בנוסף, אישר הקבינט הכלכלי-חברתי לקיים נסיעות שיתופיות. נסיעה שיתופית תאפשר למספר נוסעים להשתתף בעלות מונית אחת (כזו שאושרה על ידי הרשויות). שירות זה יינתן באמצעות מוניות מיוחדות בהן יוכלו נוסעים לשתף את נסיעתם עם אחרים הנוסעים ליעדים סמוכים, ולחסוך בעלויות הנסיעה.

נוסף על הורדת המחיר לצרכן, יגדיל השירות את כדאיות השימוש במונית ביחס לשימוש ברכב הפרטי, ובאוצר מקווים כי הדבר יביא להפחתת הגודש בדרכים.

לא פחות חשובה הרפורמה בגמ"חים שגם היא אושרה היום בישיבת הקבינט הכלכלי-חברתי. לפי ההצעה תתאפשר הקמתם של בנקים חברתיים שיפעלו שלא למטרת רווח ותוסדר פעולתן של אגודות אשראי, קופות גמ"ח ומנפיקי כרטיסי חיוב.

אגודות אשראי וקופות גמ"ח יוכלו לספק ללקוחותיהן שירותים פיננסים שונים כגון: שירותי אשראי, חסכון חשבון עו"ש בבנק, הנפקת כרטיסי חיוב, ניהול חשבונות ניירות ערך ועוד. באוצר אומרים כי ההחלטה צפויה לגוון את מקורות האשראי לציבור, להוזיל את מחיר השירותים הפיננסים ולעודד כניסה של אגודות אשראי לשוק.

 

כתיבת תגובה