פוטין או כחלון רוצה למנוע פרסום דו"ח השמאי הממשלתי

הנימוק המרכזי: הנתונים של השמאי לא עולים בקנה אחד עם משאלות הלב של כחלון • המשנה ליועץ המשפטי פסל את הדרישה ההזויה • יו"ר לשכת השמאים לשעבר: החלטה זו תואמת משטרי דיכוי וסתימת פיות אפלים"

כחלון. צילום: הדס פרוש | פלאש 90

מה עושים כשהנתונים של השמאי הממשלתי על עליית מחירי הדירות לא עולים בקנה אחד עם השאיפות של שר האוצר להוריד את המחירים, פשוט מנסים להעביר החלטה שאסור לשמאי לפרסם את הדו"ח הרבעוני שמציג מדד למחירי הדיור.

פוטין לא היה מנסח את זה טוב יותר…

אתמול התכנס קבינט הדיור לישיבה מן המניין כשמתוך 9 שרים נכחו רק שניים: שר האוצר ושר השיכון. שניהם, למרבה הפלא, מסיעת כולנו. כחלון ביקש לנצל את ההזדמנות ולקבוע שהשמאי הממשלתי לא יוכל לפרסם את הדו"ח הרבעוני בנימוק שהדו"ח הקובע הוא של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנשען על דיווחי עסקאות לרשות המסים, ואילו השמאי הממשלתי מתבסס על מחירי דירות 4 חדרים ב-16 ערים בולטות.

אך למרבה האכזבה של כחלון-פוטין, ההצעה נבלמה על ידי המשנה ליועץ המשפטי בנימוק שההצעה לא הוגשה מבעוד מועד ולא הוצגה בזמן בפני תשעת חברי קבינט הדיור וכי בישיבה אתמול נכחו שר האוצר, משה כחלון ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט בלבד. לפיכך הוכרע כי בפורום כזה לא ניתן לקבל החלטה כזו.

יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס הגיב על הניסיון שלא לפרסם את דו"ח השמאי: "קיבלנו בצער את הפרסום על הניסיון לבטל את פרסום הסקירה הרבעונית של השמאי הממשלתי הראשי. לאחרונה, נראה כי שר האוצר עושה כל שלאל ידו על מנת לטפל במגוון נושאים שהקשר בינם לבין ייצוב מחירי הדיור, מקרי בהחלט. כך במס ריבוי נכסים אותו ניסה להעביר רק לאחרונה וכך עם החלטה זו, התואמת יותר את עולם ההיי טק של יצירת מציאות מדומה או לחילופין, משטרי דיכוי וסתימת פיות אפלים.

"ויודגש, אין ללשכת השמאים בעיה עקרונית עם קביעת מדד אחד ויחיד שתפרסם ממשלת ישראל. הלשכה בדעה כי היחיד שיכול לערוך אותה בצורה מקצועית ושקופה הוא השמאי הממשלתי הראשי ולא הלמ"ס, שהמדד שלו לא מדוייק, לא אחיד, לא שקוף וברור ולמצער, גם לא סופי במועד פירסומו. אנו קוראים לשרת המשפטים, הגב׳ איילת שקד, שלא לאפשר את הפגיעה המבוקשת באמינות ובמקצועיות אגף השומה המצוי תחת סמכותה.

"לחילופין", כותב דונס, "אנו מודיעים כי במידה וההחלטה האומללה הנ"ל, הפוגעת בעקרונות השקיפות וזכות הציבור לדעת, תתקבל, תמשיך לשכת שמאי המקרקעין בישראל, בדיוק במקום בו הפסיקו את עבודת אגף השומה שבמשרד המשפטים, ותשיק מדד מחירי דיור חדש, מקצועי ונטול פניות, בדיוק כפי שערך עד כה ובמשך למעלה מ-10 שנים, השמאי הממשלתי הראשי".

כתיבת תגובה