פיטורי 150 עובדי מאפיית 'לחמנו' עלולים לקרות בערב פסח

מתחדש המאבק של עובדי המאפייה הוותיקה 'לחמנו' בקריית שמונה, שהתבשרו כי משרדי הממשלה לא מצאו פתרון שיאפשר את המשך פעילותה • המשבר החל בעקבות שינוי המכרז של אספקת לחם לצה"ל, דבר שמהווה מחצית מפעילותה של המאפייה • ההסתדרות פועלת למניעת המהלך

הפגנת עובדי מאפיית לחמנו | צילום: דוברות ההסתדרות

מאפיית 'לחמנו', המאפייה המרחבית בקריית שמונה, שוב בסכנת סגירה. 150 העובדים, שמהם כ-120 תושבי העיר, עלולים לקבל מכתבי פיטורים כבר לפני חג הפסח. זאת, חרף ההבטחות שניתנו על ידי משרדי הכלכלה והביטחון לבחון את המכרז לאספקת הלחם לבסיסי צה"ל – מה שמהווה מחצית מנפח העבודה של מאפיית "לחמנו". בעקבות זאת, העבירה ההסתדרות פנייה מיידית לשר הכלכלה עמיר פרץ ולמנכ"ל משרדו דוד לפלר, בדרישה להתערב בדחיפות ולמצוא פתרון סופי למשבר.

המשבר במאפייה החל בסוף השנה שעברה, בעקבות החלטת משרד הביטחון לשנות את המכרז לאספקת הלחם והמאפים לצה"ל – מה שעתיד היה להוביל לפגיעה אנושה בהכנסות מאפיית 'לחמנו'. בעלי המקום הודיע כי לא יוכל להמשיך לפעול בתנאי המכרז החדש, והעובדים, מגובים בהסתדרות, פתחו במאבק להצלת מקום העבודה שלהם שמספק לצה"ל לחמים כבר יותר מארבעים שנה.

הודות להפגנות ולתהודה התקשורתית, הוחלט להשהות את יישום המכרז. בחודש דצמבר האחרון, מנהל הרכש במשרד הביטחון ומשרד הכלכלה הבטיחו שהנושא ייבדק, מה שנתן לעובדים אוויר לנשימה.

עם זאת, לאחר שיחה שקיים אמש (ד') יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות יונה פרטוק עם מנכ"ל משרד הכלכלה דוד לפלר התבהר כי המשבר בעינו וכי סכנת הסגירה עדיין מרחפת מעל המאפייה הוותיקה. זאת, משום שרשות התחרות טוענת שהמחיר לכיכר לחם, כפי שהוצע במכרז של משרד הביטחון, הוא ריאלי, על אף טענתה של המאפייה בקריית שמונה כי עלות הייצור גבוהה יותר. המשמעות בפועל היא שבעוד שמאפיות גדולות יכולות למכור במחיר הנמוך שבמכרז מסוג זה, מאפיות קטנות דוגמת 'לחמנו' עלולות להיקלע למצוקה בגלל המחיר שאינו מכסה את עלויות הייצור שלהן.

"אנחנו חוזרים לאחור לתחילת המאבק ורואים בגורמים השלטוניים את האשמים העיקרים במצב שאליו נקלעה המאפייה", אמר פרטוק והוסיף: "אנחנו קוראים להם להתעשת ולסייע באופן מיידי להמשך קיומה של המאפייה, שכן אחרת – מי שישלם את המחיר אלה 150 המשפחות שימצאו עצמן מחוץ למעגל העבודה.

"כשאומרים בזעת אפך תאכל לחם, כאן זה תרתי משמע, במאפייה שעובדיה עושים כל אשר ניתן כדי להתפרנס בכבוד. אנחנו נמשיך לפעול מול גורמים שונים, כולל האוצר, ועדת הכספים והממונה על רשות התחרות – זאת לשם המשך הפעלת המאפייה".

אביב עזוז, מזכיר האיגוד המקצועי במרחב גליל עליון, שמלווה את המאבק מראשיתו הוסיף: "נראה שרשות התחרות הולכת עם הטייקונים. משליכים פה אנשים לאבטלה בתקופה קשה של קורונה שהסיכוי שלהם לצאת מזה הם אפסיים".

יו"ר ועד העובדים במאפייה איציק דהן: "אחרי חודשיים של מאבק התבשרנו שב-1 באפריל תיפסק העבודה ושכל העובדים ילכו הביתה. זו כנראה מתנת הפסח שלהם. אני פונה לממשלת ישראל ואומר – יש פה אנשים שהעבודה הזאת היא חייהם. אם הם ייפלטו משוק העבודה, לא תהיה להם פרנסה אחרת. מצאו פתרון עבורנו ועזרו לתושבי קריית שמונה שנתנו מעצמם מעל ומעבר, והיו חומת מגן למדינה".

כתיבת תגובה