פייסבוק מסרבת להתחייב שהמידע על ישראלים ייעשה בהתאם לחוק

יו"ר וועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב: "בשבועות הקרובים אקדם חקיקה על בסיס תקנות הגנת המידע האירופאיות החדשות"

פייסבוק shutterstock

 

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה דיון בנושא השלכת דליפת המידע מפייסבוק והשימוש לרעה במידע של ישראלים. את הישיבה פתח יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב: "אנו עדים לכל הפרסומים האחרונים בעולם אודות פייסבוק אבל אל לנו להתעלם מכל מה שנעשה כיום ברשת בשימוש במידע אישי. אינני רואה הבדל בין שימוש צרכני במידע של אנשים לשימוש במידע שכזה לצרכי בחירות – שניהם פסולים. מה שקרה כאן עם הסיפור הגדול סביב פייסבוק בשימוש במידע אישי של החברה או דרך החברה שהיא הביעה חרטה על מה שנעשה – עלינו לעקוב שיש גם 'קבלה להבא' שאכן דברים כאלו לא יתרחשו שוב".

מנהלת מדיניות בפייסבוק ישראל, ג'ורדנה קוטלר הניחה בפני חברי הוועדה מסמך מפורט על הפעולות אותן נוקטת פייסבוק כדי למנוע גישה ושימוש בנתונים אישיים של משתמשים ברשת החברתית. במסמך מתחייבת פייסבוק לנקוט גישה מחמירה יותר במידע נגיש למפתחים ואתרים חיצוניים וכן מעקב של כל משתמש אחר משתמשים וחברות שעקבו אחר פעילותו.

בנוגע לפרשת הדלפת המידע, אמרה קוטלר: ״כפי שאמר המנכ״ל שלנו, מארק צוקרברג, מה שקרה עם קיימברידג' אנליטיקה הוא הפרת אמון ואנחנו מאוד מצטערים על כך. עשינו טעויות ואנחנו נוקטים בצעדים כדי לוודא שזה לא יקרה שוב. אנו מתמקדים כעת בהשבת האמון של הקהילה שלנו ולשם כך נוקטים בפעולות ספציפיות. אנחנו רוצים לוודא שאנשים בפייסבוק מבינים שהם הבעלים של המידע שלהם, הם שולטים במידע שהם בוחרים לשתף, והם יכולים בכל רגע נתון להוריד את המידע ולמחוק אותו. יש לנו הרבה עבודה לעשות ואנו לוקחים את הנושאים הללו ברצינות רבה״.

חה"כ רויטל סויד תקפה בדיון את הנהלת פייסבוק: "אפשר לבוא לוועדה ולדבר בשם החברה על השבת אמון, אך במקביל להתנהל בצביעות ולפגוע בישראלים בטענה שאין דבר כזה 'פייסבוק ישראל' – האם את יכול להתחייב כאן שהחברה תהיה כפופה לחוק הגנת הפרטיות של הארץ?" פנתה חה"כ לג'רדנה קוטלר שסירבה להתחיב על כך וטענה כי המשתמשים בארץ מאשרים שימוש לפייסבוק אירלנד וכי פייסבוק בישראל לא מחזיקה בכלל במידע על המשתמשים. "הכל נעשה מאירלנד. בכלל, זה שאנחנו רושמים הכנסות של פרסום בישראל ומשלמים על זה כאן מס, זה רק באופן וולונטרי. החברה היא באירלנד" הוסיפה קוטלר.

עו"ד לביא אובנת, מנהל מחלקת אכיפה ברשות: "הפניה שביצענו הייתה לפייסבוק ישראל, שאחת מטענותיה הראשונות היתה שהיא אינה מחזיקה ואינה מעבדת מידע אישי על ישראלים בישראל ולכן התשובות שאנחנו מבקשים לקבל לא מצויות אצלה. הם הפנו אותנו לפייסבוק אירלנד שלטענתם היא היישות שאוספת מידע על ישראלים. פייסבוק אירלנד השיבו לדרישות הרשות בצורה חלקית ולא מספקת, וציינו שהם מבחינתם כפופים אך ורק לרשות להגנת הפרטיות האירית. לא יכול להיות מצב שפייסבוק ישראל טוענים שאין להם תשובות עבורנו ופייסבוק אירלנד משיבים לנו על בסיס וולונטרי בלבד. מה גם ששיתוף הפעולה הוולנטרי עשוי להיפסק בכל רגע נתון".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, סיכם את הדיון: "המסקנות העולות ממהלך הדיון, הן חדות וברורות – לא ייתכן להשאיר את המצב כפי שהוא היום. כמו שמדינות אירופה השכילו להבין שצריכה להיות תקינה מחייבת בנושא, גם אני אפעל לקדם בשבועות הקרובים חקיקה שתתבסס על תקנות הגנת המידע האירופאיות החדשות (GDPR) רק עם ההתאמות הנדרשות שיהיו לטובת הציבור הצרכני בישראל ושמירה על פרטיותו".

כתיבת תגובה