'פליינג קרגו': 488 מיליון למניות, רק 12 מיליון למוניטין

ערעור רשות המסים על פסיקת המחוזי התקבל: רק 12 מיליון היו עבור המוניטין בעסקת 'פליינג קרגו' • המשמעות: 488 מיליון שקלים שהתקבלו בעסקת המכירה ל'דויטשה פוסט' ב-2007, נחשבים כתמורה למניות, ואינם זכאים לפחת כמו מוניטין

מרכז של פליינג קרגו | צילום: מתוך אתר החברה
פסיקה של בית המשפט בעליון בערעור על פסיקת המחוזי הסתיימה בניצחון לרשות המסים. על הדרך, הלכות מוניטין קיבלו מימד חדש שמשמעותו משליכה על חוקי המס, בעת מכירת מוניטין ומניות.
הפסיקה עסקה במכירת חברה מקבוצת FC 'פליינג קרגו'  העוסקות בתחומי תובלת האקספרס, תובלה לוגיסטית, תפעול, ניהול ואחסון מלאי, אריזה, שירותים לטיפול, הכנה והפצת משלוחים לקמעונאי, לצרכן העסקי והפרטי.
בגדול, קבוצת 'פליינג קרגו' מציעה מגוון שירותים החל משרותי רכש ותמיכה לוגיסטית בקווי יצור ועד בקרת איכות, אחסון, אריזה, טיפול במלאים, שילוח והפצה. שירותים אלו כוללים אף שירותים לקמעונאי וצרכני סחר אלקטרוני – שירותי איסוף, קבלה, אחסון, קיוט וניפוק הזמנות, הפצה וטיפול בהחזרות בישראל וברחבי העולם.
החברה מעסיקה למעלה מ-1800 עובדים הפועלים ב-17 מרכזים שונים בישראל ובחו"ל, שכולם עוסקים בתחום שרשרת האספקה, תובלה ולוגיסטיקה בישראל.
'פליינג קרגו' פועלת מאז 1982 כאשר במהלך השנים הוקמו חברות בנות לקבוצה. בשנת 2000, הועברו כלל הנכסים שעיסוקן שילוח ובלדרות לחברת בת חדשה, כשבאותה נשימה נשכחה העברת המוניטין לחברה החדשה.
הכל היה טוב ויפה עד שנת 2007, אז מכרה 'פליינג קרגו' את מניות החברה הבת החדשה ל'דויטשה פוסט' הגרמנית בתמורה ל-8.9 מיליון שקלים. אותה חברת בת שנרכשה ע"י 'דויטשה פוסט', רכשה לאחר מכן מהקבוצה גם את המוניטין של 'פליינג קרגו' בתמורה ל-491 מיליון שקלים.
אלא שבשומת המס שהגישו הנישומים בעיסקת הרכישה של 'פליינג קרגו' דיווחה החברה כי רובו המכריע של הסכום ששולם הינו עבור מוניטין, ורק 9 מיליון מתוכו הוא בתמורה למניות החברה.
החברה שנמכרה בתמורה לכחצי מיליארד ש"ח טענה כי המוניטין של החברה נאמד ב-491 מיליון ש"ח לעומת שווי מניותיה שעומד על 8.9 מיליון ש"ח בלבד.
הצגתה של העסקה בצורה זו הנה רבת משמעות עבור חישוב גובה המס, משום שמוניטין הוא נכס הזכאי לפחת – המופחת בדרך כלל על פני 10 שנים. לעומת זאת נכס בלתי מוחשי, שאינו מוניטין, לא מזכה את הרוכש בהוצאות פחת.
שיעור המס החל על חברה המוכרת נכס שסווג כמוניטין הוא 25% בעוד מס חברות הוא בשיעור מלא על חלק גדול מהרווח.
ברור אפוא, כי בתכנון המס תנסה החברה המוכרת להציג את העסקה באופן שהתמורה היותר גבוהה המתקבלת – הנה בעבור המוניטין.
בשנים האחרונות נקבעו כמה 'הלכות' חשובות בעניין המוניטין ובמסגרתן נקבעו כללי יסוד ותנאים שיש לעמוד בהם כדי ליהנות מהטבות המס הכרוכות במוניטין.
לצורך כך יש להוכיח כי לעסק הנמכר אכן קיים מוניטין. הערכת שווי המוניטין לפני ביצוע העסקה ומסמכי חוזה ספציפיים מסייעים בקביעת עובדה זו. על רוכש המוניטין להוכיח כי המוניטין אכן ניתן להעברה וכי הוא הועבר בפועל.
בעסקה זו קיבל בית המשפט המחוזי בלוד את עמדת החברה בניגוד לעמדת פקיד השומה וקבע כי אכן, כל הסכום ששולם עבור העסקה, למעט כ-9 מיליון שקלים, היה בעבור המוניטין ובשל כך תהיה החברה זכאית למס מופחת.
אלא שבמשרדי פקיד השומה ברמלה ערערו על החלטה זו לבית משפט העליון בטענה כי מרבית התמורה לעסקה זו התקבלה עבור מניות החברה ושווי המוניטין הוא זניח ביחס לסכום זה.
לפני מספר ימים, בית המשפט העליון אימץ את עמדת פקיד השומה וקבע כי אכן 488 מיליון ש"ח שנתקבלו הנם שווי המניות וכי רק 12 מיליון ש"ח הן בתמורה למוניטין.

כתיבת תגובה