"פלסטיק לא גדל על העצים" וגם לא נבלע באדמה

השימוש בחד פעמי בישיבות ובמשפחות ברוכות הילדים, הנו כמעט מחויב המציאות, אולם עמותה שהבינה כי השימוש הרב בזה בקרב המגזר הדתי והחרדי, נובע גם מחוסר מודעות, מבקשת לקדם ולהביא את המודעות לנזקי הפלסטיק, בעת הרכישות לקראת החגים הבעל"ט

חד פעמי - אאוט | צילום: טעמן

בשנים האחרונות קיים עיסוק רב, בהתמכרותה של מדינת ישראל לפלסטיק חד פעמי. ישראל היא מהמובילות בעולם, בצריכת החד פעמי לנפש. אלא שלמרות היותו חומר זול ונוח לשימוש, אין ספק שהוא מביא עמו נזקים רבים, בריאותיים וסביבתיים.

העובדה שהפלסטיק אינו מתכלה או מתמזג באופן אורגני, מותירה אותו גם לאחר מחזור חוזר ונשנה, להתגולל בהרי ובאוקיינוסי הפלסטיק, המזיקים לסביבה הטבעית, לעולם החי והצומח ופסולת הפלסטיק המוטמנת, המתפרקת באיטיות רבה, מפיקה בתהליך חומרים רעילים הנספגים בקרקע ומגיעים לפעמים גם למחזור השתייה שלנו.

כמות עצומה מפסולת הפלסטיק מגיעה בסופו של דבר אל הים. מחקרים בעולם טוענים כי כ-12 מיליון טונות של פלסטיק נשטפים לים מידי שנה – מדובר בטון אחד כל כמה שניות. באוקיינוס השקט, בין קליפורניה להוואי, משתרעת רצועת אשפה ענקית ששטחה 1.6 מיליון קמ"ר, פי 2.5 משטחה של צרפת, פי 80 משטחה של ישראל.

הפסולת מצטברת בים לאיים צפים גדולים או מתפרקת לחתיכות קטנות שיוצרות את בעיית המיקרו פלסטיק. אלו חלקיקים זעירים שאינם ניתנים לסינון וחודרים לגוף האדם דרך המים והדגים בכמויות לא ידועות ונזקיהם אינם נמדדים עדיין.

במגזר הדתי והחרדי, נפוץ מאוד השימוש בכלים הללו. סעודות השבת החגים והשמחות, מאופיינות בשימוש רב בכלים חד פעמיים, המקלים על ההכנה וההגשה, בפרט עם כמות כה גדולה של ילדים. לטענת עמותת 'צלול', אוכלוסיות אלו מהוות, חלק נכבד מאזרחי מדינת ישראל, על כן זה הופך לדעתם את ממדי הבעיה לכבירים ומחייבים שינוי באופן מיידי אחרת המצב יהיה בלתי הפיך.

בתקופת החגים אשתקד, כ-50 רבנים מהציונות הדתית, חתמו על "מכתב הרבנים". מטרתם במכתב הייתה, "לקרוא לציבור להפחית את השימוש בכלים החד פעמיים, בחגי תשרי הבאים עלינו לטובה", כך נכתב. בעקבות הצלחת יוזמה זו, החליטה עמותת 'צלול' יחד עם ארגון 'טבע עברי', לעשות צעדים נוספים בנידון.

בין היתר, העמותות הוציאו עלון לבתי הכנסת, בנושא הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים; טור 'שאלות תשובות בשבועון החרדי ספרדי, 'יום ליום' ושיתופי פעולה נוספים תחת הכותרת: 'בלי פלסטיק בעזרת השם', על מנת לגרום להעלאת המודעות לבעיות איכות הסביבה, הנוצרות מהשימוש הרב בכלים חד פעמיים.

במסגרת העשייה והפעילות, בי"ד בשבט נערך כנס בנושא 'ט"ו בשבט בסימן קיימות ויהדות'. האירוע התקיים בבית הכנסת תפארת בחורים, הרצליה. בכנס לקחו חלק גם דתיים וגם חילוניים, ומטרתו הייתה לעלות לסדר היום, את הקשר בין איכות הסביבה והדת היהודית והחשיבות בכך. על אחד הפוסטרים שנתלו במקום, נכתב המשפט 'פלסטיק לא גדל על העצים', על מנת לחדד את הבעייתיות של השימוש בכלים חד פעמיים.

השולחנות קושטו במפות צבעוניות, חגיגיות ורב שימושיות. פירות יבשים הונחו על מגשים רב פעמיים, ושתייה קלה הוגשה בקנקנים לצד כוסות זכוכית. בכנס דובר על המושג 'שינויי אקלים' והתוצאות שלהם. אסונות הטבע הפוקדים את עולמנו, מצד אחד וגשמי ברכה שממלאים את הכינרת וגורמים להצפות לנזקים ואף למוות מן הצד השני.

העמותה מאמינה בצורך בצמצום השימוש במוצרים חד פעמיים, המזהמים את הסביבה, אך מבינה בה בעת כי השינוי לא יקרה בן לילה. שטיפת הרים של צלחות וגבעות של כוסות, במקום להשתמש בכלים חד פעמיים, לא באים בחשבון כל כך מהר, אולם בעמותה מנסים כל העת למצוא, להמציא ולהציע פתרונות יצירתיים, יעילים, נגישים והכי חשוב, ירוקים.

כעת בערב חג הפורים ובערב חג הפסח, העמותה מקווה להעלות למודעות את הנושא, שאנשים יעצרו רגע בעת עריכת הקניות וישאלו את עצמם, האם יש לנו דרך לצמצם ולו במעט את השימוש בכלים חד פעמיים, ולהביא את העולם למקום טוב יותר.

כתיבת תגובה