פרופסור אמיר ירון הוא נגיד בנק ישראל החדש

מינוי מפתיע לנגיד: פרופסור אמיר ירון יחל לכהן כנגיד בנק ישראל החל מסוף שנת 2018 • "חיפשנו כישרון ומצאנו אחד שאפשר לסמוך עליו", אמר נתניהו בהודעה הרשמית • "אנחנו מחפשים מישהו שינהל את המערכת ויכין אותה לשנת 2024", סיכם כחלון

נגיד בנק ישראל החדש אמיר ירון

לאחר מספר מכריע של ראיונות ותקופת חיפושים ארוכה למועמד ראוי לנגיד בנק ישראל, כאשר בין היתר נבחנו מועמדים נוספים לתפקיד, כמו: פרופסור בן ציון זילברפרב, פרופסור אפרים צדקה ופרופסור מריו בלכר – בחרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בפרופסור אמיר ירון לתפקיד נגיד בנק ישראל, במקומה של קרנית פלוג שהודיע בתחילת חודש יולי כי לא תעמיד עצמה לבחירה נוספת.

"אני מוכר כמי שחשב תמיד שצריך לחפש כשרונות גדולים ברחבי העולם… ההתלבטות הייתה קשה", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים שקיים ושודרה ב'ביזנעס' בשידור חי. "היו ארבעה מועמדים; פרופסור אמיר ירון הוא מהמומחים המובילים בעולם בתחום הסיכונים הפיננסיים. הוא מהמומחים החשובים בעולם, אבל לא פחות חשוב מכך, הוא שירת במשך חמש שנים כקצין באגף היועץ הכספי לרמטכ"ל ועסק ב'הזזת כסף'. המלצתי בזמנו על סטנלי פישר וניסיתי להביא גם את לארי סמרס. חובתנו להביא את הכשרונות הטובים בשטח, התפקיד הזה מחייב את היכולת לרתום את המוכשרים ביותר, ואני שמח שפרופסור ירון נענה להצעה של שר האוצר ושלי.

"אני מאמין שפרופסור ירון  יוביל את בנק ישראל באחריות, והמערכת שצלחה לפני עשור את המשבר הגדול, תמשיך בהנהגתו לעמוד ביעדים הללו. אנחנו רוצים להבטיח שבראש בנק ישראל עומד אדם עם יכולת ועצמאות ופרופסור ירון עומד בקריטריונים האלה. אני רוצה להודות לנגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג על השירות המסור והמצוין, מתוך הערכה עמוקה".

שר האוצר, משה כחלון, אמר במסיבת העיתונאים, כי "היו מועמדים מצוינים, הייתה בחירה קשה ונעשתה עבודה יסודית ואחראית. כפי שמנה פה ראש הממשלה, התפקיד שלנו הוא להסתכל קדימה. לא נבחר בנגיד שיפתור את המשבר של 2008, אלא את המשבר של 2024. מישהו שיידע לעמוד באתגרים הללו, והוא האיש המתאים לעמוד במשימות. תודה לקרנית פלוג על שלוש וחצי שנים של עליות ומורדות. תמיד יש מתחים, אבל מדובר בנגידה שעשתה דברים בדרכה ובאמונתה. אמנם לא תמיד בדרכי, אך בכל זאת מילאה את תפקידה, ואני מודה לה מעומק הלב".

"אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר", אמר פרופסור ירון בהודעה הרשמית על מינויו. "בשבועות האחרונים ניהלנו שיחות מעמיקות אודות ההיבטים השונים של כלכלת ישראל והישגיה, ועל הדרכים בהן ניתן לקדם את הכלכלה והחברה הישראלית ולהתמודד מול האתגרים הגלובליים והמקומיים".

פרופסור אמיר ירון, בן 55, גדל ברמת השרון וברמת גן ובעשרים השנים האחרונות מתגורר בארצות הברית.

בשנים 1985-1989 שירת כקצין ביחידת היועץ הכספי לרמטכ"ל וקיבל תואר ראשון ושני בכלכלה באוניברסיטת תל אביב בשנת 1989. מאוחר יותר השלים תואר שני ודוקטורט בשנת 1994 באוניברסיטת שיקגו.

החל משנת 1997 הוא משמש כחוקר ומרצה בבית הספר וורטון למינהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה. תחומי המחקר העיקריים שלו הינם תמחור נכסים, השקעות, פיננסים, שווקים בין לאומיים וחברות בינלאומיות ומקרו-כלכלה. כמו כן הוא משמש עמית מחקר בלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), שם הוא עומד בראש קבוצת שוקי הון וכלכלה.

לפרופסור אמיר ירון ניסיון רב בכספים ובכלכלה אך לא בבנקאות, אם כי בחירתו הסתמכה בין היתר על העובדה שאין לו כל קשרים עסקיים עם גורמים משמעותיים במשק הישראלי.

כתיבת תגובה