פרסום ראשון: השתחררו מכרזי התח"צ התקועים בשל רכש גומלין

בית המשפט העליון קיבל פה אחד את ערעור המדינה וביטל את חובת הסף לרכש גומלין במכרזי התחבורה • ההחלטה תשחרר שבעה מכרזים המשפיעים על כמיליון נפש – ביניהם עשרות אלפי תושבים שהתווספו לעיר בית שמש – לאחר עיכובם משך מספר שנים

משחררים את האוטובוסים התקועים | אילוסטרציה: יח"צ מכוורת גולן

בפסק דין שנתן אתמול (ג') בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מנהליים, קיבל בית המשפט את ערעור המדינה בפרשת מכרזי התחבורה הציבורית, התקועים בשל טענות רכש גומלין.

בפסק הדין שהגיע לידי 'ביזנעס', כותבים השופטים: "התבקשנו על ידי הצדדים כי נוכח דחיפות הסוגיה שעל הפרק, תינתן הכרעתנו בערעורים ללא דיחוי, וכי נימוקינו יינתנו בנפרד.

"החלטנו, פה אחד, לקבל את ערעור המדינה ולבטל את פסק דינו של בית משפט קמא, כך שהעתירות ידחו והחלטת ועדת המכרזים הבין משרדית מיום 14.4.2019, בעינה תעמוד".

בפסיקה זו ביטל בג"צ, את פסק הדין של השופט אברהם רובין מבית המשפט המחוזי, שקבע כי חוק רכש גומלין, חל גם על חברות התחבורה הציבוריות הפרטיות וגם על אגד ודן.

השופט רובין פסק נגד ועדת המכרזים הבין משרדית, שקבעה כי לא תהיה חובת רכש גומלין, אולם חברות תחבורה שייגשו למכרזים המופרטים ויתנו העדפה למפעלי ההרכבה הישראלים, עבור רכש גומלין של 30%, יקבלו עדיפות במרכזים באמצעות ניקוד. (מכרזי אגד ודן יקבלו ניקוד על רכש גומלין של 25-50%).

החלטת הוועדה שנפסלה על ידי השופט רובין, התבססה על חוות דעת משפטית שחיברה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר. בהחלטה נקבע, כי במכרזים אכן תינתן העדפה כזאת, אבל היא לא תיכלל בהם כתנאי סף.

בפסק הדין שניתן בחודש מאי 2019, ביטל השופט את החלטת הוועדה ומתח ביקורת על חוות הדעת של זילבר, תוך שהוא פוסל את עיקר מסקנותיה ותקע שוב את המשך פרסום המכרזים וקידום התחבורה הציבורית בארץ.

נזכיר, כי תושבי בית שמש, הם הסובלים הגדולים ביותר כתוצאה מכך שהמכרזים שהוכנו לפני כארבע שנים עדיין לא יצאו לדרך. בתקופה זו הגיעו לעיר אלפי תושבים ונוצר סבל רב למשתמשי התחבורה הציבורית.

בתאריך 27.2, הורתה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, יחד עם השופטים עוזי פוגלמן ומני מזוז, ליבואני האוטובוסים ולמפעילות התחבורה הציבורית, לפתוח בהליך גישור מהיר שיארך שלשה שבועות בלבד. במהלך הגישור ייקבע, האם מפעלי ייצור (הרכבת) האוטובוסים, 'מרכבים' ו'הארגז', יקבלו עדיפות במכרזי התחבורה הציבורית – שגורמים נזק בכל יום שאינם נפתחים ומוסדרים.

מדובר בעיכוב שבעה מכרזי תח"צ לכמיליון נפש מהשומרון, היישובים הערביים, דרך ירושלים ובית שמש. זהו משבר עצוב וארוך בתחום התחבורה הציבורית, שאף גרר הפגנה על יד בית המשפט העליון בזמן הדיון הראשון, ביוזמת ועד הפעולה של תושבי בית שמש שאף הצטרפו לעתירה

השופטים קבעו אז, כי עד לתאריך 16 בפברואר, על הצדדים להגיע לסיום תהליך הגישור, בראשות אילן קרני, מי ששימש כמנכ"ל מטרופולין ואף ניסה לפשר בנושא בעבר, ללא הועיל.

חשוב להדגיש, כי המכרזים הללו נסגרו לפני כארבע-חמש שנים והצרכים של הערים השונות השתנו, כך שיש לפתוח אותם, ולשנותם בהתאם. בכיר במשרד התחבורה אומר ל'ביזנעס', כי כעת, אחרי שהמכרזים שוחררו, תיעשה עבודה יסודית והמכרזים יותאמו למצב כיום.

מוועד הפעולה של תושבי בית שמש נמסר: "המכרזים ששוחררו אמש מהסבך המשפטי, נכתבו על בסיס סקרים שנערכו בשנת 2015, מאז העיר בית שמש הכפילה את עצמה בכמות התושבים ובשכונות חדשות שצמחו בה.

"שחרור המכרזים על ידי בית המשפט, אינו פותר את המצוקה כעת, מכיוון שהמכרזים אינם מתאימים לגודל האוכלוסייה ואינם מעניקים מענה מלא לגידול העתידי שלה.

"בשלב הזה, צריך משרד התחבורה לערוך את המכרזים מחדש באופן מקצועי שייתן מענה הולם לשכונות החדשות שמתאכלסות וצפויות להתאכלס בעיר, זאת במסגרת הוועדה המקצועית שהוקמה בעירייה לצורך כך בשיתוף הציבור.

"אנו מודעים שדבר זה ייקח זמן רב, ולכן אנו דורשים ממשרד התחבורה להכפיל את שירותי התחבורה הציבורית בעיר עד לתכנון טוב והולם של המערך מחדש".

כתיבת תגובה