צמיחה במשק, ציוץ גאה וכלכלנים שמתכחשים ל"הישג"

בעוד משבר מלחמת הסחר עדיין מרחף באוויר, רושם טראמפ הישג של צמיחה במשק ואמון צרכנים גבוה מזה 18 שנה • אז מה מנע מהכלכלנים להתלהב?

דונלד טראמפ | צילום:Paul Hakimata Photography, שאטרסטוק

מדד אמון הצרכנים בארה"ב רושם שיא של 18 שנה, עם זינוק מרשים של 5.5 נקודות ל- 133.4 החודש. כך עולה מנתונים שפורסמו הלילה (ה') בארצות הברית.

בנוסף, רושמת הכלכלה האמריקנית צמיחה של 4.2% ברבעון השני של השנה, לעומת 4.1% ברבעון הקודם.

טראמפ מיהר לצייץ בחשבון הטוויטר שלו, כי "מדד אמון הצרכנים שפורסם כעת הוא הגבוה היותר מזה 18 שנים! כמו כן, התוצר האמריקני צמח מ- 4.2% ל- 4.1%. המדינה שלנו מסתדרת נהדר".

הישג, או צמיחה חד-פעמית?. הציוץ של טראמפ הלילה

הציוץ של טראמפ בא יממה בלבד לאחר שהכריז על הסכם סחר חדש עם מקסיקו, שיחליף את הסכם NAFTA שכלל גם את קנדה. מה שהביא לצניחה במדד הדולר האמריקני, שרשם שפל של חודש, כמו גם צניחה בשווי האג"ח הממשלתי של ארצות הברית.

כלכלנים רבים מסרבים לקבל את הנתונים כהישג אמריקאי, ולדבריהם מדובר בזינוק הנובע משורה של גורמים חד-פעמיים, כמו זינוק בייצוא של ארצות־הברית, עת מיהרו הסוחרים לקנות סחורות אמריקניות, במיוחד פולי סויה ונפט, בטרם נכנסו לתוקפם מכסי המגן שהטילה סין.

על פי הכלכלנים, הצפי הוא כי ברבעון הקרוב ירשום המשק האמריקני צמיחה של כ-3% בלבד, וזאת על רקע מכסי המגן שייכנסו לתוקפם בסין ובמדינות האיחוד האירופי, וכן על רקע אי הוודאות ביחסים הכלכליים בין ארצות הברית לקנדה והחשש הגטבר למכסי מגן גם מצדה.

כתיבת תגובה