צעד מהותי ראשון ל'חוק משאבות המים' לטובת שומרי השבת

רגע לפני פיזור הכנסת: חוק משאבות השבת של יעקב אשר אושר לקריאה ראשונה | על פי הצעת החוק, כל דייר יוכל להתקין מנגנון שבת המאפשר הפעלה אוטומטית של משאבת המים החשמלית, גם ללא הסכמה בכתב של השכנים | החשיבות בהעברת החוק בקריאה ראשונה: החלת דין רציפות לכנסת הבאה מבלי שיצטרכו לפתוח את הדיון מחדש | העלאת החוק להצבעה מחר (רביעי) במליאה תלויה כעת בוועדת ההסכמות של הקואליציה והאופוזיציה

משאבות מים | צילום אילוסטרציה: תמונה של מיכל ג'רמולוק מ- Pixabay

ועדת הפנים בראשות ח"כ וליד טאהא, אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר, על פיה יוכל בעל דירה להתקין על חשבונו וללא הסכמה של בעלי הדירות האחרים, מנגנון המאפשר הפעלה אוטומטית של משאבת מים בלא חילול שבת.

הצעת החוק מפרטת את התנאים להתקנת המנגנון כגון מסירת הודעה מוקדמת לא יאוחר מ-30 ימים לפני מועד ביצוע התקנת המנגנון לנציגות הבית המשותף ולכל בעלי הדירות, וכן מתן התחייבות מצד המתקין להשיב את המצב לקדמותו ולשאת בהוצאות הכרוכות בכך אם לא יהיה עוד צורך במנגנון.

הצעת חוק זו באה כהמשך להצעת חוק קודמת של ח"כ הרב אשר לאפשר לכל דייר לבחור מד מים דיגיטלי כשר לשימוש בשבת, כשרשות המים מחויבת לספק לו זאת. בהקשר זה יש לציין, כי מאז נכנס החוק לתוקף, אלפים רבים קיבלו מדי מים כשרים, וכמעט בכל מקום בו התקבלו מספר בקשות להתקנת מד כשר, הוחלט משיקולי לוגיסטיקה להתקין כאלו בכל האזור, כך זוכים עוד רבים מישראל לשמור שבת כהלכתה ודקדוקיה אף ללא ידיעתם.

יוזם החוק, ח"כ יעקב אשר, אמר בדיון כי "מבחינה הלכתית ישנם שומרי שבת רבים שמתגוררים בבניינים רבי קומות ואינם יכולים לעשות בשבת שימוש בברז בגלל חילול שבת, כי כל פתיחה של הברז מפעילה את המשאבה החשמלית".

בדבריו סיפר אשר על אדם דתי שבא להתגורר בבניין רב קומות ברמת גן, ובמשך ארבעה חודשים נאלץ לנדוד בכל שבת למקום אחר, בגלל שטרם עלה בידו להשיג חתימות של כל הדיירים להתקנת מנגנון השבת. "מדובר בחוק חיוני שיגן על זכויותיהם של שומרי השבת ויאפשר ליהודים דתיים ומסורתיים להתגורר בכל מקום מבלי לחשוש לפגיעה באמונתם ובאורחות חייהם", אמר.

נציג משרד המשפטים חיזק את הדברים ואמר כי "מדובר בחוק חיוני ששומר על זכויות האזרח".

היועהמ"ש של האגודה לתרבות הדיור סיפר כי הם מקבלים פניות רבות בנושא הזה מדיירים דתיים ומסורתיים בכל הארץ. "צריך להבין שאסור לפגוע בזכויות קנייניות של בעל דירה דתי", טען, "גם הוא צריך ליהנות כמו כולם מהמים מבלי שיידרש לחלל את השבת. אם לא נותנים לו את האפשרות הזאת פוגעים למעשה בזכות הקניינית שלו".

יהודה היינריך, מהנדס חשמל ב'משמרת השבת' הציג בפני הנוכחים איך המערכות עובדות בצורה מקצועית תוך עמידה בכללי התקינה ומבלי שהשכנים האחרים ירגישו כל פגיעה. אריאל כהן מהארגון ציין כי הוא מדבר בשם שומרי שבת רבים שגרים באזורים מעורבים ואינם יכולים להשתמש במים בשבת כל עוד לא הוסדר התקן שבת על המשאבה החשמלית.

בתום הדיון אישרה הוועדה פה אחד את החוק לקריאה ראשונה, כשעל רקע התפזרות הכנסת הוחל בכך דין רציפות על החוק גם לכנסת הבאה. המשמעות: כך יוכלו להשלים את הקריאות הסופיות בכנסת הבאה מבלי לפתוח את הדיון מחדש. לשם כך נדרש להצביע על החוק מחר (רביעי) במליאה, רגע לפני הפיזור. הדבר תלוי ועומד כרגע בוועדת ההסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה.

כתיבת תגובה