קבלנים: אנחנו במשבר חמור מסוגו, בעיקר לקבלני הביצוע

רוב הבנקים המממנים את פעילות הבנייה והתשתיות החלו להקשות את תנאי המימון או לעצור מתן הלוואות לבנייה שמוזמנת על ידי הממשלה ורשויות מקומיות | קבלני מחוז צפון בכנס חירום ארצי של התאחדות הקבלנים וההסתדרות: "אנחנו נמצאים באחד מהמשברים הקשים שידע הענף" | לדברי הקבלנים, "קבלני הביצוע בסכנת קריסה" 

יו"ר ארגון קבלני הצפון, אלון רחמיאן | צילום: יח"צ

התאחדות הקבלנים בוני הארץ וההסתדרות הכללית קיימו בשבוע שעבר כנס חירום בהשתתפות כ-200 קבלני ביצוע ועובדים מכל הארץ, על רקע המשבר ההולך ומחמיר של קבלני ביצוע בתחום הבנייה והתשתיות עקב הזינוק במחירי תשומות הבנייה והיעדר הפיצוי על כך מצד המדינה בפרויקטים ממשלתיים.

קבלני ביצוע של מבנים ותשתיות דיווחו בשבועות האחרונים כי הם מעריכים שמצב העסקים שלהם בסיכון שעלול בקרוב להגיע לקריסתם. במקביל, קבלנים דיווחו להתאחדות הקבלנים כי רוב הבנקים המממנים את פעילות הבנייה והתשתיות החלו להקשות את תנאי המימון או ממש לעצור את מתן ההלוואות לבנייה שמוזמנת על ידי הממשלה ורשויות מקומיות. החשש בענף הוא כי בתקופה הקרובה קבלנים שיגיעו לקושי ממשי לפעול ייאלצו לאחר בהקמת תשתיות, מה שיגרור גם לאיחור במסירת דירות ולזינוק נוסף במחירי הדיור והשכירות.

לדברי אלון רחמיאן, יו"ר ארגון קבלני מחוז צפון וסגן נשיא התאחדות הקבלנים, "אנחנו נמצאים באחד מהמשברים הקשים שידע הענף מזה שנים רבות. ההתאחדות וארגון הקבלנים מתריעים כבר מעל חצי שנה, כי הענף עלול להידרדר למצב שבו קבלנים רבים יקרסו לאור זינוק ממושך וקיצוני בעלויות הבנייה שנובע מהשפעת החיבור של תקופת הקורונה עם המלחמה באוקראינה.

"בשנה החולפת זינק מדד תשומות הבנייה בכ-6.6% ובמקביל הודיעו מספר ספקי חומרי גלם בענף על עצירת אספקת החומרים בשל מחסור עולמי.

 

"ההתאחדות קוראת לממשלה לשנות את החוזים הממשלתיים שנסגרו מול קבלני הביצוע כך שהם יכללו סעיף שיפוי על התייקרות עלות הבנייה או הקמת התשתיות.

"לשר האוצר אנו אומרים: קבלני הביצוע על סף תהום בענף הבנייה והתשתיות – נדרשת פעולה מיידית".

2 תגובות ל: "קבלנים: אנחנו במשבר חמור מסוגו, בעיקר לקבלני הביצוע"

  1. ממש מסכנים.
    הם ניגשים למכרזי המדינה במחירים מופקעים.
    תוקעים את כל מדינה כדי לסחוט עוד כסף.
    ואז בוכים שהם רוצים עוד כסף.

    המדינה צריכה לתת להם לקרוס

  2. פעם קבלנים היו האליטה הכלכלית, ואז באה הרגולציה, והרסה הכל, וביחד עם זה הקפיצה את מחירי הנדלן.
    עד שנות ה90, המלכה בנדלן, הייתה עסקת הקומבינציה, ומרבית ה"פנוי בנוי" וההתחדשות במרכזי הערים, בוצעו כך.

    אזרח עם קרקע, פונה לקבלן ביצוע, מסכמים על אחוזים בדירות, ויוצאים לדרך, היופי, שלקבלן זה קל תזרימית, גם בגלל דחיית המס עד למכירת הדירות.

    זה היה מסלול מהיר להתעשרות, מן אלגוריטים לפיזור העושר, לציבור רחב מאוד של קבלנים ובעלי נכסים שניתנים להשבחה,

    עניין המס צרם לרשויות, והם שמו מס במקור. עכשיו זה ברוך, צריך כסף גדול על ההתחלה, וכאן נולד ה"יזם המממן" ו"הליווי הבנקאי".
    שני שכבות עליונות נוספות, שגוזרות ביחד כ40% מעלות הפרוייקט, ולאחרים לא נשאר.
    אז:
    בייבי קבלני ביצוע שמרוויחים ומשחקים אותה.
    בייבי אזרחים שמתעשרים.
    בייבי התחדשות עירונית-שכן להפוך מגרש עם יחידה למגרש עם 4 יחידות, זה "קטן" על היזמים.
    ולכן, גם, ביבי למסים שלא רצו לדחות.
    העיקר שההון הולך למעט הידיים הנכונות שהוא רגיל ללכת אליהם ממילא.

כתיבת תגובה