קורונה: השפעות הנגיף הגיעו ממסכי הבורסה לקרנות הנאמנות

השפעות הנגיף על הכלכלה העולמית צובעת את מסכי הבורסות באדום ומהם גם לקרנות הנאמנות המושקעות במניות • הקרנות מציגות תשואות שליליות שהצליחו למחוק גם רווחי קרנות אג"חיות

הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: אדם שולדמן, פלאש 90

נגיף הקורונה הכלכלי, מכה בשוקי ההון. בית ההשקעות מיטב דש, מעריכים כי קרנות הנאמנות, רשמו תשואה שלילית ממוצעת של 1.7%, בחודש פברואר החולף. זאת לאחר תשואות חיוביות בקרנות האג"חיות. תשואות אלו קיזזו ירידות, של למעלה מ-4% בקרנות המנייתיות והגמישות, שחלקן אף הגיע למינוס 5.5% בממוצע. כך דווח ב'גלובס'.

עוד דווח, כי במקביל לירידות, סופגת תעשיית הקרנות משיכת פדיונות, בסך מוערך של כ-3.3 מיליארד שקלים. ביום חמישי האחרון, אף התגברה מגמת הפדיונות, אך טרם נמסרו המספרים. גם בקרנות המסורתיות, נרשמו בחודש הקודם פדיונות, של כ-4.5 מיליארד שקל – טרם האצת המגמה ביום חמישי.

אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי במיטב דש גמל ופנסיה, ציין ל'גלובס', כי "בפברואר 2020, וירוס הקורונה הגיע לקופות הגמל". הוא הניח כי במחצית השנייה של פברואר עברו קופות הגמל הכלליות, לטריטוריה של ירידות. על פי הערכת מיטב דש, במחצית השנייה של פברואר, איבד החיסכון לטווח ארוך בישראל, יותר מ-3.5%.

במיטב דש מעריכים, כי כתוצאה מירידות השערים בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, צפויה התשואה של קופות הגמל הלא מתמחות ושל קרנות ההשתלמות הכלליות, לנוע בטווח שלילי של 2%-3%. קופות הגמל המנייתיות, שספגו ירידות חדות הרבה יותר, צפויות להציג בסיכום פברואר תשואה שלילית, בטווח של 6% עד 8%.

במיטב דש מסבירים בהקשר זה, כי "ירידות השערים החדות מאוד, בשוקי המניות בארץ ובעולם, והיחלשות המט"ח (בעיקר האירו), פעלו כגורם שלילי על תשואות הקופות החודש. מנגד, עליות השערים באיגרות החוב הממשלתיות (בעיקר הארוכות) בארץ, מיתנו את התשואות השליליות". ב'גלובס' מדייקים, כי בקרנות הפנסיה ישנו רכיב מקזז לירידות, בדמות האג"ח המיועדות.

ועל רקע הנגיף הכלכלי, התראיין גילעד אלטשולר ל'דה מרקר', בנושא שוק ההון, כשהוא מצדיק את המהלכים האחרונים של בית ההשקעות בניהולו: "בתקופה כזו צריך להבדיל בין המשקיע הפרטי למשקיע המוסדי", אומר אלטשולר. "המשקיע הפרטי, וגם זה עם 30 שנות ניסיון בשוק ההון, תמיד טועה בתזמון שלו. ובנקודה הזאת שהשווקים נמצאים, אי אפשר לדעת מה יקרה והאם  הקורונה תמשיך לספק לנו עוד חדשות רעות, שיתדלקו את הפניקה בשווקים.

"אבל", מזהיר אלטשולר, "הציבור שפועל לפי המשפט הנוראי של 'אחכה בחוץ עד יעבור זעם', למעשה עושה את טעות חייו – הוא חוזר לשווקים רק הרבה זמן אחרי שהזעם עבר, והמחירים שוב חזרו להיות גבוהים. ראינו את זה קורה גם לא מזמן ב-2008".

אלטשולר המשיך והוסיף :"גם מי שמכר בתחילת הירידות, לא יחזור לשוק, אחרי שהשוק כבר ירד ב-20%. הוא פשוט יישאר בחוץ ויחזור לשוק בשלב מאוחר בהרבה, אחרי שכבר השווקים עברו את נקודת המחיר שלו.

"אנחנו מגדילים ומצמצמים את החשיפה לשוקי המניות, לפי מחירי החברות. כבר לפני כמה חודשים, הקטנו את החשיפה המנייתית שלנו, כי המחירים היו לטעמנו גבוהים מדי, עוד לפני שמישהו שמע על הקורונה. אבל עכשיו בנקודה הזאת אנחנו מתחילים להגדיל בצורה הדרגתית את החשיפה שלנו לשוק המניות".

על השפעת הקורונה על הכלכלה אמר אלטשולר כי "ככל שזה נראה כרגע הקורונה תפגע בכלכלה העולמית. היא תפגע בצמיחה, בתוצר וככל הנראה תהיה נסיגה בכלכלה העולמית. לכן הבנקים המרכזיים ייאלצו להוריד את הריבית. המקום האחרון שבו עדיין הריבית גבוהה הוא בארה"ב, ולהערכתנו היא תגיע שם לאפס. לכן חלק מהרווח יגיע מירידת התשואות באג"ח האמריקאיות".

להערכת אלטשולר, לתחום התיירות ייקח עוד זמן להתאושש. ולגבי השוק הסיני אומר אלטשולר, כי "הוא דווקא ירד הכי פחות מבין כל השווקים". לדבריו כדאי מאוד להשקיע ב"חברות טכנולוגיה וחברות של אנרגיה ירוקה רכבים חשמליים, מצברים חכמים". על ענף הפארמה הוא גם ממליץ אולם בהסתייגות קטנה.

מאידך, טוען אלטשולר ב'דה מרקר', כי לא כדאי להשקיע בנפט פחם וכדומה, היות ולהערכתו "בתוך 30-20 שנה, לא יהיו אנרגיות מזהמות". הוא מעריך כי העולם עובר לצרוך יותר דגים על חשבון בשר ולא כדאי להשקיע בתעשיות הקשורות לחלבון מן החי.

כתיבת תגובה