קורס באנגלית, חוזה בעברית – ועיצום אפשרי של כ-400 אלף שקלים

אותיות קטנות בחוזה, עשויות לעלות לחברה הרבה מאוד כסף • הרשות להגנת הצרכן הודיעה על כוונתה להטיל קנס כספי משמעותי על חברת ג'רוזלם פוסט, שלא הציגה בעת מכירת קורסים את תנאי הביטול • ראש אגף חקירות ומודיעין אמרה כי במקרה זה הוטלו עיצומים מאחר והוסתרו מהלקוחות פרטים שייתכן שהיו גורמים להם לא להתקשר עם החברה • ג'רוזלם פוסט בתגובה ל'ביזנעס': מדובר בעסקאות בודדות שאנו בטוחים שלאחר שנציג לרשות הסברים אודותיהם, לא יוטל עלינו עיצום כלשהו

ג'רוזלם פוסט לייט טוק | צילום: מתוך סרטון הפרסומת ביוטיוב

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת ג'רוזלם פוסט בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 396,000 שקלים. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה. על פי הודעת הרשות, החברה הטעתה צרכנים באפשרות הביטול של קורס אנגלית שרכשו. בשיחת המכירה נאמר לצרכנים כי יוכלו לבטל את העסקה בכל עת מבלי להזכיר את דמי הביטול, ובמסמכי העסקה שנשלחו אליהם נרשמו דמי ביטול בסכומים שונים – מידע זה לא נמסר לצרכנים בשלב ביצוע העסקה.

חקירת הרשות החלה בעקבות תלונות שהתקבלו מלקוחות ומהחקירה עלה, כי חברת ג'רוזלם פוסט הציעה לצרכנים את שירות ה"לייט טוק" – קורס אימון בשפה האנגלית. השירות נמכר בחבילות כאשר כל חבילה מכילה מספר שיעורים שונה, למשך תקופה הנקבעת בעת ביצוע העסקה.

במהלך שיחת המכירה, לא הוצגו לצרכנים תנאי הביטול. כל שנאמר לצרכנים, וגם זה רק במידה והצרכן שאל מה מדיניות החברה לגבי ביטול, כי ניתן לבטל את העסקה בכל עת שיחפוץ. זאת מבלי שציינו את עלות הביטול.

במהלך שיחת המכירה נאמר לצרכנים, כי בסיום השיחה ישלח אליהם בדוא"ל חוזה העסקה ונספח המסכם את פרטי העסקה. הצרכנים סמכו על דברי הנציגים ועל תנאי העסקה כפי שפורטו במהלך שיחת המכירה, מסרו פרטי אשראי וביצעו את העסקה.

לאחר ביצוע העסקה שלחה החברה לצרכנים חוזה בו נחשפו חלק מהצרכנים לראשונה לעובדה כי קיימים דמי ביטול עסקה. וחלק אחר מהצרכנים נחשפו לתנאי ביטול שונים ממה שנאמר להם בשיחת המכירה. (לדוגמה: אם יבוטל השירות, ישלם הלקוח דמי ביטול כדלהלן: בשירות לתקופה של עד 4 חודשים: 30% ממחיר השירות על פי ההסכם אם הביטול נעשה במהלך החודש הראשון מיום עשיית ההסכם, 50% במהלך החודש השני, 100% במהלך החודש השלישי ואילך).

כאמור, בעקבות הממצאים האלו, הודיעה הרשות לחברה, על העיצומים שבכוונתה להטיל עליה ושמאחר ולחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 495,000 שקלים ופחת ל 396,000 שקלים).

הרשות הדגישה בהודעתה, כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "מדובר במקרה בו חברה מסתירה ומטעה את הצרכנים בנוגע לתנאי הביטול. עם קבלת סיכום העסקה מהחברה, גילו הצרכנים תנאי עסקה שונים ממה שהוצג בפניהם, ואפשר שחלק מהצרכנים היו בוחרים שלא להתקשר עם החברה לו ידעו בברור את כל תנאי העסקה כולל תנאי הביטול".

פנינו לג'רוזלם פוסט ומהם אנו מקבלים תמונה שונה לחלוטין. להלן תגובתם: "לפני כשנתיים ביקשה הרשות להגנת הצרכן לבחון מאות עסקאות משנת 2015, ומצאה שלא נפל בהן פגם.

"לפני מספר ימים פנתה הרשות לחברה ובקשה התייחסות לגבי אפשרות שיוטל עליה עיצום כספי לגבי עסקאות בודדות. החברה תציג לרשות הסבר מלא גם ביחס למקרים בודדים אלה, ומשוכנעת שבעקבות ההסברים שתציג יוחלט שלא להטיל עליה עיצום כלשהו".

כתיבת תגובה