קרנות הפנסיה הגדולות תובעות: להדיח את מארק צוקרברג

ארבע קרנות ציבוריות אמריקאיות גדולות, תובעות את הדחתו של מייסד הרשת החברתית פייסבוק מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של החברה • המהלך, כבעבר, לא יצלח בשל החזקת מניות הרוב בידי מייסד פייסבוק

צוקרברג עם הנשיא המנוח שמעון פרס | צילום: משה מילנר. לע"מ, פלאש 90

הקרנות הציבוריות של אילינוי, רוד איילנד ופנסילבניה ומשרד המבקר של ניו יורק המושקעות בפייסבוק, הגישו בקשה להדיח את מייסד הרשת החברתית, מארק צוקרברג, מתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה.

למהלך עשויים להצטרף מספר קרנות נוספות שייענו לדרישת הקרנות המנהלות את כספי הפנסיה של מדינות אלה ונחשבות שמרניות באפיקי ההשקעה שלהן.

מדובר בארבע קרנות השקעה ציבוריות נחשבות מאוד בשוק הפנסיה האמריקני, והמגמה שהן יוצרות עלולה למשוך את פייסבוק להכריע בניגוד לעמדת הרוב – מארק צוקרברג המחזיק ב-60% ממניות החברה.

כזכור, לאחרונה היתה פייסבוק מעורבת בשורה של פרשיות שערורייתיות, החל מפרשת חברת ניתוח המידע 'קיימברידג' אנליטיקה' שמכרה מידע פרטי על משתמשי פייסבוק לצד שלישי לאחר שהגישה למידע התאפשרה לה; פרשת ה'פייק ניוז' שפייסבוק אפשרה לגורמים מסחריים ופוליטיים להפיץ; והפרשה האחרונה שבמסגרתה עשרות מיליוני חשבונות פייסבוק נפרצו, כשפייסבוק מודה בלפחות 30 מיליון מקרים כאלה אך ההערכות מטפסות אל הרבה למעלה מכך, לסביבות ה-50 מיליון.

בשבוע שעבר נודע, כי שלשה מיליון משתמשי הרשת החברתית היו חלק מאותם מיליונים שהמידע הפרטי אודותם נגנב, וצוקרברג צפוי להיחקר ברשות הפרטיות האירופית. אם אכן פייסבוק הפרה את התקנות, היא עלולה להיקנס בסכום של עד ארבעה אחוזים ממחזורה השנתי ועשויה להישפט בחומרה בהיותה מקרה מייצג ו'אבן בוחן' לחוקי הפרטיות של אירופה.

לפי בקשת החברות הללו, בפגישת המשקיעים הבאה שתתקיים בחודש מאי בשנה הלועזית הבאה, 2019, יוקם דירקטוריון עצמאי שיפקח על פעילות פייסבוק מאחורי גבו של צוקרברג. בעולם העסקים והחברות הציבוריות פעולה מעין זו מתאפשרת כאשר המשקיעים החיצוניים מקבלים החלטה כי דירקטוריון החברה אינו מגן על האינטרסים שלהם.

כתיבת תגובה