רוכבים ללא קסדה: "לא חושבים שזה מסוכן"

לא מודעים לסכנה: רוב בני הנוער לא חושבים שמסוכן לרכוב על אופניים חשמליים ללא קסדה, 71% מבני הנוער לא חושבים שהרכבת נוסע נוסף על אופניים היא פעולה מסוכנת, ו-25% מבני הנוער לא חושבים ששימוש בטלפון הסלולארי בזמן רכיבה על אופניים חשמליים היא פעולה מסוכנת • 34 רוכבים הרוגים מתחילת השנה, כ-1,500 נפגעים 

רוכב אופניים חשמליים בשולי כביש מהיר | צילום: אור ירוק

שנת 2019 עומדת להסתיים בקרוב ופחות מחודש לסוף השנה כבר נהרגו 34 רוכבי אופניים רגילים/חשמליים/קורקינטים ממונעים, כולל שני הרוכבים שנהרגו מפגיעת רכב הבוקר סמוך למחלף הדרים שבשרון. מתחילת השנה קיפחו את חייהם 17 רוכבי אופניים רגילים, 15 רוכבי אופניים חשמליים ושני רוכבי קורקינטים ממונעים. בהשוואה לשנת 2018 מדובר בנתונים דומים כאשר בכל שנת 2018 נהרגו 35 רוכבי אופניים רגילים/חשמליים. 16 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בשנת 2018 בתאונות דרכים, 19 רוכבי אופניים חשמליים ולא נהרגו רוכבי קורקינטים חשמליים.

מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני המשטרה עולה כי מינואר 2019 ועד ה-24 בנובמבר נפגעו 1,054 רוכבי אופניים חשמליים בתאונות דרכים ו-15 רוכבים נהרגו. מניתוח נתוני הנפגעים וההרוגים בתאונות עם קורקינטים חשמליים עולה כי מתחילת השנה נפגעו 363 רוכבים ושניים נהרגו. במקביל, נפגעו 162 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים, 50 מהם במצב קשה.

כך גם, סקר חדש שביצעו חניכי 'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבודו של שניאור חשין' חושף עד כמה בני הנוער לא מודעים לסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים ורגילים. מהסקר שבוצע בקרב 553 בני נוער ב-28 רשויות וערים ברחבי הארץ עולה כי חלקם הגדול של הצעירים לא חושבים שרכיבה בשכרות, ללא קסדה או שימוש בטלפון הסלולרי הן פעולות שמסכנות את החיים שלהם.

תוצאות הסקר:

  • 40% מבני הנוער לא חושבים שרכיבה על אופניים ללא קסדה היא פעולה מסוכנת.
  • 50% מבני הנוער לא חושבים שרכיבה על אופניים חשמליים היא פעולה מסכנת חיים.
  • 71% מבני הנוער לא חושבים שהרכבת נוסע נוסף על אופניים היא פעולה מסוכנת.
  • 75% מבני הנוער לא חושבים שרכיבה על אופניים תחת השפעת אלכוהול היא פעולה מסוכנת.
  • 25% מבני הנוער לא חושבים ששימוש בטלפון הסלולארי בזמן רכיבה על אופניים חשמליים היא פעולה מסוכנת.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בהיעדר תחבורה ציבורית נוחה וזמינה בני נוער רבים בוחרים לעשות שימוש באופניים חשמליים ורגילים. תוצאות הסקר מראות שחלק גדול מהם פשוט לא מבין עד כמה מסוכן לרכוב ללא קסדה, תחת השפעת אלכוהול או בהיסח הדעת, פעולות שחושפות אותם לסכנה גדולה. לרוכבי הדו גלגלי אין שלדת פח או חגורת בטיחות שתגן עליהם ולכן קסדה היא אביזר הבטיחות החשוב ביותר עבור הרוכבים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להגדיל את המודעות בקרב בני הנוער, במיוחד במדיות שבהן הם נמצאים, לחשיבות של חבישת קסדה וציות לחוקי התנועה ובמקביל,  גם במשטרה צריכים להוסיף שוטרים וניידות כדי להגביר את ההרתעה בקרב הרוכבים במטרה למנוע רכיבה בניגוד לחוקים, כזאת שמסכנת את חייהם".

כתיבת תגובה