רשות הפרטיות מתנגדת לאפליקציה בכניסה לחנויות

משרד הבריאות ביקש לכפות התקנת יישומון – באמצעות איסור כניסה לחנויות ומקומות ציבור ללא סריקת קוד ייעודי • הרשות להגנת הפרטיות: כל ניסיון כפייה הוא פגיעה בלתי מידתית בזכות לפרטיות • ומי מפתחות את האפליקציות החדשות של משרד הבריאות, והאם הן תותאמנה למגזר החרדי? • כל הפרטים

אפליקציית המגן של משרד הבריאות. אפליקציית הרמזור בדרך? | צילומסך

בעוד שבמשרד הבריאות מבקשים לחייב התקנת אפליקצייה ייעודית שתאפשר כניסה לחנויות על פי מצב הנכנס שיאושר באמצעות האפליקציה – במסמך מפורט ששלחה הרשות להגנת הפרטיות לוועדת החוץ והביטחון, התנגדה הרשות באופן נחרץ לכל אפליקציה שתגביל את האזרחים בכניסה לחנויות ומקומות ציבוריים: "ככל שהתניית הכניסה למקום ציבורי בהתקנת היישומון תעוגן במסגרת דרישות התו הסגול, האפשרות היחידה שתעמוד בפני הפרט המבקש להימנע ממעקב זה תהיה, לוותר על הכניסה למקום הציבורי", כותבים ברשות להגנת הפרטיות.

לדברי הרשות, "בכך מוטלת מגבלה משמעותית ביותר על יכולת הבחירה שלו האם להתקין ולהשתמש ביישומון, בפרט כאשר המקום הציבורי עשוי להיות כזה המספק שירות חיוני. הלכה למעשה, המשמעות היא כפייה של התקנת היישומון באופן גורף על כל אוכלוסיית ישראל. לחלופין, תישלל בפועל זכותו של אדם להיכנס למקום ציבורי, לרבות מקום המספק שירות חיוני, באופן שממילא פוגע בשלל זכויות יסוד נוספות".

המשמעות, משרד הבריאות יכול לפתח אפליקציות חדשות מפה ועד להודעה חדשה, אולם למעשה, הוא לא יוכל לחייב את אזרחי ישראל להתקין את היישומון גם לא בדרכים עקיפות. בדיון שנערך השבוע בוועדת החוץ והביטחון הציגו סגן ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר אודי קלינר וראש אגף בכיר למערכות מחשוב במשרד הבריאות, רונה קייזר, את יישומון הרמזור החדש של משרד הבריאות.

לדברי הרשות, לאחר שאפליקציית המגן 1 ו-2 נכשלו (יהיו שיאמרו כישלון קולוסאלי. ד"ש), נעשה ניסיון במשרד הבריאות לפתח אפליקציה נוספת שתהיה אינטראקטיבית יותר. על פי התכנון, בשלביה הראשונים של האפליקציה, היא תאפשר לאזרחים לדעת מה קורה סביבם בנושא תחלואת הקורונה. בנוסף, כל אזרח יוכל לדווח על עצמו כנמצא בקבוצת סיכון, ולדעת מאילו מקומות עליו להימנע.

קלינר הסביר כי "השלב השני תלוי בבעלי עסקים, כל עסק יקבל קוד דרכו ניתן יהיה לדווח כמות אנשים בעסק, כמה מהם בקבוצת סיכון ועוד". שני שלבים אלה יושלמו תוך שבועיים. קצפה של הרשות להגנת הפרטיות במסמך בו פתחנו יצא דווקא על השלב השלישי. לדברי קלינר: בשלב השלישי, יתאפשר תיעוד כניסה למקומות סגורים, בעזרת QR codes, למען קטיעת שרשרות הדבקה… כדי שיהיה יעיל, יש צורך באלמנט של חובה, נגיד מניעת כניסה לחנות ללא הורדת יישומון". גם קייזר התייחסה לעניין ואמרה: "במודל החובה, שהמשרד ממליץ לאמץ, למשרד הבריאות תהיה יכולת לדעת שנכנסת לעסק וכמה זמן היית בו".

ומה עם המגזר?

ברשות להגנת הפרטיות – אולי בניגוד למשרד הבריאות – רואים ביישומון שכזה פגיעה גם במגזר החרדי: "לא ברור כיצד תיושם החובה בכל הנוגע לאוכלוסיות שאינן משתמשות בטלפון חכם, כגון במגזר החרדי, ילדים במוסדות חינוך ועוד", כותבים ברשות להגנת הפרטיות.

זאת ועוד, ברשות טוענים כי התוצאה של ניסיון אכיפה שכזה, "עשויה להיות הפללה של חלקים נרחבים בציבור, אשר לא יקיימו דרישה זו מתנאי התו הסגול". את ההתנהגות הציבורית בנושא הם מסבירים זאת ברמת אמון הציבור באמצעים הטכנולוגיים למאבק בקורונה: "ייתכן בהחלט כי הטלת חובה להתקין יישומון תוביל את הציבור לחפש אחר דרכים לעקוף חובה זו כגון הגעה למקומות ציבוריים ללא טלפון נייד, באופן שלמעשה יהפוך את החובה לבלתי אכיפה".

קלינר הודה בדיון בוועדה כי ניסיון אכיפה שכזה לא יעבור בקלות: "השלב השלישי (של סריקת קוד בכניסה לחנויות ומקומות ציבוריים. ד"ש) ייקח חודש, מבחינת התפעול, אבל דורש החלטת קבינט מקדימה ואז אישור המחוקק". מדובר כאמור ביישומון על בסיס וולונטרי, אולם כל ניסיון אכיפה מחייב את אישור המחוקק, שאמור לשמור על זכויות האזרח הקטן.

דברי הסיכום של יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר בסיום הדיון בוועדת חוץ וביטחון, מטרידים ומדאיגים ביותר: "אין ספק ששמענו היום בשורה – יש שיגידו טובה ויש שיגידו רעה – על ההכרעה עקרונית שקיבל משרד הבריאות, שישה שבועות לפני פקיעת תוקף הוראת השעה. בכוונת משרד הבריאות להניח בפני קבינט הקורונה הצעה לחקיקה שתאפשר הטלת מגבלות כניסה על אנשים שלא יעשו שימוש ביישומון שהמשרד יוציא, אשר יאפשר לאתר מגעים בין אנשים, בעיקר במקומות סגורים, והמידע יעבור בצורה מרוכזת למשרד הבריאות, והמגבלות על התנועה יוסדרו בחקיקה. זאת, בשים לב לעובדה, שלמיטב הבנת משרד הבריאות, לא קיימת חקיקה דומה במדינות דמוקרטיות".

עם הפנים לחרדים

בשיחה עם אורי שטיינר שסקר את הנושא לעומקו בכתבה שמתפרסמת היום ב'בקהילה' הוא טוען, כי הרוח הנושבת ממשרד הבריאות הינה לקראת המגזר החרדי. "משיחה שקיימתי עם גורם בכיר במשרד הבריאות הבנתי, כי גם אם תהיה חובה להשתמש ביישומון, תהיה אפשרות מקבילה לטלפונים הכשרים. הבכיר סיפר כי בשלב תכנון אפליקציית הרמזור נבחנו כמאתיים טכנולוגיות שקיימות כבר בשוק עבור פיתוח האפליקציה, והם טרם החליטו באלו מהן בדיוק להשתמש.

"הבכיר ממשרד הבריאות הסביר לי, כי בין הטכנולוגיות הללו ישנן טכנולוגיות שבהחלט מתאימות גם לטלפונים הכשרים. היות שכל מטרת האפליקציה היא רק להעניק מידע על נוכחות אנשים במקום מסוים, משום כך ניתן לעשות זאת גם באמצעות חיוג למספר ייעודי והקשת קוד של בית העסק או טכנולוגיות דומות (כמו פנגו, למשל, שמופעלת טלפונית. ד"ש) שכולן מקבילות לפעולה שאותה עושה האפליקציה. אם ישנו קוד מסוים לבית העסק, כל ההבדל בין האפליקציה שסורקת אותו באמצעות QR לבין הטלפון, זה רק אופן הזנת הקוד".

לדברי שטיינר, במשרד הבריאות מבקשים לעזור למגזר החרדי ולהוריד את רמת התחלואה – הנמוכה ממילא בשבועות האחרונים, ולשם כך, כל מתווה טכנולוגי ליישום התו הסגול שיביא להסרת ההקלות, יכלול גם פתרון מניח את הדעת למגזר החרדי המשתמש בטלפון הכשר. לדבריו, בפיתוח האפליקציות מועסקות נשים חרדיות רבות שלמדו והתקדמו בתחום פיתוח האפליקציות בשנים האחרונות.

ניתוק מובטח

זה המקום להזכיר למשרד הבריאות את התחקיר שערכנו על הקריסות הגדולות של השירות הסלולרי, בעקבות הלמידה מרחוק. אם אלפי האנשים המרוכזים ברחובות רבי עקיבא בבני ברק או גאולה בירושלים יתקשרו בו זמנית – שוב ושוב – לקו ייעודי כדי להירשם על מנת להיכנס לחנויות, לא ניתן יהיה להוציא שיחות בכל האזור ואחוז השיחות החסומות – כהגדרת משרד התקשורת, יזנק משמעותית.

זאת ועוד, מסעות הקניות של המגזר החרדי, נעשים ברובם ברחובות חרדיים צפופים. השאיפה של משרד הבריאות – בה אלפי הקונים ייעצרו שוב ושוב בכל כניסה לחנות כדי לחייג למספר כלשהו כדי להירשם – היא פתטית, נלעגת ובעיקר לא מציאותית. במצב הפוליטי השברירי נראה שמהר יותר יגיעו חיסונים ארצה, עוד בטרם הצלחת משרד הבריאות להעביר בכנסת את הכפייה האפליקציונית החדשה.

תגובה אחת ל: "רשות הפרטיות מתנגדת לאפליקציה בכניסה לחנויות"

  1. חיחיחי. הצחקתם אותי לגמרי שם במשרד הבריאות.
    אתם רואים אמא עם שבעה פיצקלך מסביבה עומדת באצמע רבי עקיבא ומתקשרת לפני שהיא נכנסת לחנויות?
    אתם מנותקים לגמרי.
    ההדבקה תהיה בכניסה לחנויות, לא בתוך החנויות עצמם.
    סתם פתאום זה מזכיר לי להבדיל את הפיגועים שהערבים עשו בכניסה לקניונים.
    במקום להתפוצץ בפנים, הם התפוצצו בתור הארוך והמסורבל לבידוק הביטחוני והרגו המון הי"ד.
    איך זה שלא לומדים לקח?

כתיבת תגובה