רשות התחרות אישרה את המיזוג בין עזריאלי לקניון מול הים

רשות התחרות ביצעה בדיקה מעמיקה בקרב שוכרים קיימים בקבוצת עזריאלי וכן בקרב שוכרים לשעבר – כדי לדעת האם הקבוצה עלולה להרע את תנאי השכירות של מי שעזבו אותה לטובת קניונים אחרים | לאחר שנוכחה כי הקבוצה פועלת בהוגנות, שמעה הרשות גם על רצונם של שוכרים קיימים ב'מול הים' למעבר תחת ניהול קבוצת עזריאלי | לאחר שנבחנו פרמטרים נוספים של תחרות – אושר המיזוג בין הקבוצה שתרכוש את מלוא הבעלות על קניון מול הים באילת בכ-1.3 מיליארד ש'

קניון מול הים, אילת | צילום: יח"צ

הממונה על התחרות אישרה היום (שלישי) לקבוצת עזריאלי לרכוש את קניון מול הים באילת. 

קבוצת עזריאלי עוסקת בתחום הנדל"ן המניב, ובפרט בניהול ותפעול 16 מרכזים מסחריים הפזורים ברחבי הארץ, חלקם מהמרכזים המובילים בישראל. 

קבוצת עזריאלי אינה פועלת כיום בעיר אילת. 

במסגרת העסקה צפויה קבוצת עזריאלי לרכוש 100% ממניות קניון מול הים באילת ומהמקרקעין עליהם מצוי הקניון. 

בחודש אוקטובר 2021, השלימה קבוצת עזריאלי את רכישתו של קניון מול הים באילת בתמורה לסכום שיא של 1.31 מיליארד שקל. הקניון נחשב לאחד המצליחים בארץ – גם במדדי הפדיון למ"ר, והמו"מ לרכישתו התנהל לאורך חצי שנה מול בעליו היוצאים, אלי ישראלי (50%), הפניקס (25%) ואילן בן דב (25%).

בדיקת המיזוג העלתה כי הקניונים של עזריאלי אינם מתחרים בקניונים בעיר אילת לאור הריחוק הגיאוגרפי של הקניונים בבעלות עזריאלי. עם זאת נבדק החשש שמא הוספת קניון מול הים לפורטפוליו של קניוני עזריאלי תאפשר לה ליהנות מתנאי התקשרות מועדפים (לדוגמה, שכ"ד גבוה יותר) מקמעונאים אשר שוכרים במספר קניונים במקביל ("השוכרים"). כמו כן נבדק החשש שהמיזוג יאפשר לעזריאלי לקבוע בהסכמי השכירות התניות שיפגעו בקניונים מתחרים. 

לאחר בחינה מעמיקה החליטה הממונה לאשר את המיזוג, משלא העלה חשש משמעותי לפגיעה בתחרות. 

בדיקת הממונה העלתה כי קניון מול הים הוא מרכז מסחרי משמעותי באזור אילת. למרות זאת הופג החשש שמא בעקבות המיזוג יורעו תנאי השכירות של שוכרים המפעילים חנויות בקניון מול ים ובקניונים אחרים של עזריאלי. בפרט, גם אם עזריאלי יכולה להציע הסכם כולל על קניון מול הים וקניונים נוספים בבעלותה, לא נמצא כי הסכם כולל עלול להרע את תנאי השכירות לעומת ניהול מו"מ על תנאי השכירות בקניון מול הים בנפרד מקניונים אחרים של עזריאלי.

בהקשר זה נבחנה, בין היתר, התנהלותה של עזריאלי כלפי שוכרים אשר החליטו לסגור חנויות בקניונים מסוימים, אשר נתפסים כפחות אטרקטיביים, תוך שהמשיכו להפעיל חנויות בקניונים אחרים, הנתפסים כאטרקטיביים יותר, ונמצא כי, ככלל, תנאי השכירות של שוכרים כאמור לא נפגעו, ואף שופרו בחלק מהמקרים. למעשה, שוכרים רבים מסרו כי הם רואים תועלת במיזוג, שכן סבורים כי קבוצת עזריאלי תביא לשיפור בקניון מול הים ובאופן ניהולו.

עוד העלתה הבדיקה כי המיזוג לא יביא להערמת חסמי כניסה או התרחבות הניצבים בפני מתחרי קבוצת עזריאלי בתחום הקניונים, ואינה צפויה להביא לדחיקתם מהשוק. זאת בפרט לאור קיומם של מספר רב של שוכרים המבטיח שלקניונים מתחרים יהיו די שוכרים חלופיים, וכי גם בידי השוכרים, ובייחוד "שוכרי העוגן", נתון כוח מיקוח לא מבוטל במשא ומתן מול עזריאלי, המגביל את יכולתה לנקוט בפרקטיקות של קשירה הפוגעות בתחרות. משכך הופג החשש שלעזריאלי יהיה תמריץ לנסות לנקוט בפרקטיקה של קשירה בין קניונים במטרה לדחוק או להקשות על מתחריה.

בקניון עתידות להתווסף שלש קומות נוספות, והוא ככל הנראה ימשיך להיות מהמצליחים בישראל במכירות ובפדיון – בין היתר גם משום שבאילת הקניות הן ללא מע"מ.

כתיבת תגובה