שבירת שיאים בהתחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2022

רבעון שני ברציפות של התחלות בנייה מאסיביות: קרוב ל-20 אלף יח"ד החלו להיבנות ברבעון הראשון של 2022 | למרות העלייה המזערית מהרבעון הקודם זו עלייה של כ-40% מול הרבעון המקביל בשנה שעברה ושיא רבעוני של שבע שנים | בהערכה שנתית, אם הקצב יימשך, נגיע לכ-80 אלף יח"ד חדשות שיתחילו בנייתן ב-2022

התחלות בנייה | צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, פלאש 90

למ"ס פרסמה היום את נתוני התחלות וגמר בנייה לרבעון הראשון של 2022, מהם עולה כי החלו להיבנות 19,943 דירות חדשות ברבעון – עלייה של 40% לעומת הרבעון המקביל ב-2021 ועלייה מינורית של 3% לעומת הרבעון הקודם שעמד על 19,332 התחלות בנייה. מדובר בשיא רבעוני של לפחות 7 שנים. יצויין כי רק 2,280 מהתחלות הבנייה היו לדיור להשכרה.

לשם השוואה, בשנת 2021 כולה החלו להיבנות 63,300 דירות חדשות, בהשוואה ל-55,994 דירות ב-2020. בהערכה שנתית לפי נתוני הרבעון הראשון של 2022 מדובר בהתחלות בנייה של כ-79 אלף דירות אם התחלות הבניה יימשכו באותו קצב עד סוף השנה לעומת 63 אלף יח"ד שהחלה בנייתן בשנת 2021.

ברבעון הראשון הסתיימה בנייתן של 2,867 דירות בלבד – ירידה של 13% לעומת הרבעון הקודם, וכן לעומת הרבעון המקביל ב-2021.

נתון מדהים נוסף: בין החודשים אפריל 2021 ומרץ 2022 הופקו היתרי בנייה ל-79,060 דירות, בעיקר (כמחצית) בתל אביב ובמרכז, עלייה של 25.7% לעומת התקופה שבין אפריל 2020 עד מרץ 2021.

משך הבנייה של בניין גם הוא בעלייה, מ-30.9 חודשים בשלהי 2021 ל-31.1 חודשים בסוף הרבעון הראשון של 2022.

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין הגיב בהמשך לנתוני הלמ"ס על מספר שיא בהתחלות הבניה שפורסמו היום: "אי אפשר להתווכח  עם הנתונים. הצעדים שאנחנו מקדמים עובדים והיום זה מוכח שוב. כבר אמרתי בעבר הטיפול בשוק הנדל"ן הוא לא במטה קסמים, בנייה לוקחת זמן, והתוצאות בדרך כלל מגיעות כשנה וחצי שנתיים אחרי. אולם, לזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור אין את הזמן הזה לחכות ולכן בשבילם אנחנו מקדמים פתרון אחר דוגמת דירה בהנחה, דירה שמחירה קובע על דצמבר 2020 ועל זה הנחה של עוד 20%  כך שהעליות של השנה וחצי האחרונות לא יפגעו בהם והם מקבלים הנחה של מאות אלפי שקלים.  התהליכים שלנו כבר עובדים, ואני בטוח שהמגמה הזאת תימשך."

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן אמר כי "נתוני היתרי הבנייה והתחלות הבנייה לרבעון הראשון של 2022 מראים שהמאמץ הממשלתי להגדלת היצע הדירות עובד. בשנה האחרונה הונפקו היתרי בנייה למעל 76 אלף דירות לעומת ממוצע של כ-56 אלף בחמש השנים האחרונות, והיקף התחלות הבנייה השנתי עומד על 69 אלף דירות, התחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2022 הגיע ל- 19,943 דירות. אנחנו עומדים על קצב שנתי של מעל 70 אלף דירות, מדובר בהיקף בנייה שלא היה כמותו שנים רבות. הצעדים שלנו מראים את הסימנים בשטח. נמשיך לשווק יח"ד ולעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו במטרה לייצר מענה לביקושים העולים."

עו"ד ענת בירן, מומחית לתכנון ובנייה, מסרה בתגובה לנתוני הלמ"ס כי "מהנתונים עולה שקיימת עלייה מתמשכת במס' התחלות הבנייה במהלך השנה האחרונה, מדובר אמנם בנתונים מעודדים מעט, אלא שלצערי הקצב לא מספק וכדי להדביק את הביקוש המטורף לדירות, אנחנו זקוקים לקצב מהיר יותר שיגדיל משמעותית את ההיצע. שוק הדיור מצוי במשבר כל כך אקוטי שכדי שנראה המתמתנות במחירים, המספרים צריכים לגדול משמעותית. כדי להגדיל את הקצב, חייבים לטפל בקיצורי הליכי הבירוקרטיה המסורבלים, שמאריכים דרמטית את משך קבלת היתרי הבנייה. מדינת ישראל שיאנית במשך הזמן עד לקבלת ההיתרים. אני לא רואה שנעשים מספיק מאמצים ופעולות יעילות בהיבט הזה. אנחנו כבר רואים איך מחאת אוהלים נוספת קורמת עור וגידים ואני מעריכה שהיא תלך ותתעצם בשבועות הקרובים אם מדינת ישראל לא תתעורר ותייצר תכנית חירום לטיפול במשבר הדיור".

נתי כרמי, משנה למנכ"ל קבוצת תצפית, מסר כי "עם כל הכבוד לנתוני התחלות הבנייה ברבעון הראשון, הלמ"ס מדווחת כי מספר הדירות שבנייתן הסתיימה ברבעון הראשון דווקא ירדה ב-8% לעומת הרבעון המקביל וב-7% לעומת הרבעון הקודם. אלה נתונים מטרידים, כי בסופו של דבר הרוכשים יכולים להיכנס לדירה החדשה רק כשהיא גמורה וכשהתקבל טופס 4, וכל עוד נתון זה לא עולה מרבעון לרבעון ובאופן משמעותי, לחצי הביקוש יימשכו כי לא תהיה להם קורת גג בפועל – ואיתם גם מחירי הדירות שימשיכו לעלות. ראוי לציין לשבח את העלייה בהתחלות הבניה ברבעון הראשון ואף לשמוח, אך לתפיסתי עדיין מוקדם לפתוח בקבוקי שמפניה, כי עדיין חסרות כאן עשרות אלפי דירות והפער גדל בכל שנה".

ערן לוי, מנכ"ל חברת אלטנוילנד: "נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה יפה ברבעון הראשון של השנה, שממשיכה את העלייה גם ברבעונים הקודמים. בתל אביב לדוגמה נרשם זינוק של 38% בהתחלות הבנייה ב-12 החודשים האחרונים ובערים אחרות כמו הרצליה למשל נרשמו אף זינוקים חדשים יותר. יחד עם זאת, אל לנו להתבשם ולהכריז שנפתר משבר הדיור משום ששוק הנדל"ן נמצא כעת במצב של חוסר ודאות בעיקר בשל העלאות הריבית והאינפלציה המתגברת. יש לציין כי הביקושים עדיין גבוהים בהרבה מההיצע הקיים של דירות, למרות העלייה הנוכחית בהתחלות הבנייה, וחוסר הוודאות שהממשלה מייצרת בענף גורמת לישיבה על הגדר ויוצרת ביקושים כבושים, שאותם נרגיש היטב בהמשך. בסוף אנשים צריכים דירות למגורים, זה לא מוצר ספקולטיבי. המדינה צריכה לתת פתרונות משמעותיים יותר לשוק הדיור ולהתמקד בשחרור קרקעות במסות קריטיות כדי להגדיל היצע".

תגובה אחת ל: "שבירת שיאים בהתחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2022"

  1. מצב דפוק לגמרי במחסור העצום בדירות במרכז הארץ

כתיבת תגובה