שוב סוער בוועדת הכספים: מחאה נגד העלאת מס הרכישה

ועדת הכספים החלה לדון בהעלאת מס הרכישה על דירות להשקעה והדיון הפך לסוער במיוחד | באוצר הציגו כי העלאת מס גורמת לירידה ברכישה מצד משקיעים ולגידול מצד זוגות צעירים ולהיפך, מנגד טענו גורמים בתחום כי הצעד לא יוביל להורדת מחירי הרכישה אלא רק להעלאת מחירי השכירות, ולהשקעות בחו"ל. חברי אופוזיציה קראו להפחתה במס רכישה בדירה ראשונה מנגד, וטענו כי כל הסיבה לחוק הינה רצון האוצר בהגדלת הכנסות

אביגדור ליברמן מציג את תקציב המדינה בוועדת הכספים | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר החלה היום (ד') בהכנת החוק להעלאת מס הרכישה לקריאה שנייה ושלישית, ועד מהרה הפך הדיון לסוער במיוחד, כשחברי הכנסת מאופוזיציה כמו שאר המומחים שהשתתפו בדיון מוחים על קידום החוק.

נכון להיום, מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה מתחיל ב- 5% עבור דירות במחיר של עד 1,284,770 ₪ לדירה, 6% עד 3,884,294 ₪, 7% עד 5,348,565 ₪, 8% עד 17,828,555 ₪ ומעל מדרגת מס של 10%.

החוק המוצע מעמיד מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה על 8% בדירות שנרכשו במחיר של עד 5,348,565 ₪ ול-10% מעל למחיר הזה.

בפתח הדיון הציג סגן הממונה על התקציבים, במשרד האוצר, צחי דוד כי "מפברואר 21 שוק הנדל"ן חווה עליית מחירים גבוהה מהשנים האחרונות. העדכון האחרון של המס מביא אותנו ל-9.9 אחוז עליית מחירים, זה קצב שלא היינו בו כבר מספר שנים, דומה לתחילת משבר הדיור בתחילת העשור הקודם".

כך הציגו באוצר כי בלב מדיניות הממשלה בתחום עומד הגדלת צד ההיצע, כאשר היעדים לשנים 2022 עד 2025 הינם: 300 אלף שיווקי קרקע מדינה, 280 אלף התחלות בנייה, 180 אלף עסקאות בקרקע מדינה, וחצי מיליון יחידות דיור מתוכננות.

סגן הממונה על התקציבים הציג כי שנת 2021 הביאה ל"שיא שלא היינו בו בעשור האחרון – 55 אלף אלף עסקאות ו- 87 אלף שיווקיים עד כה השנה" והוסיף כי "תפקיד הממשלה להסיר חסמים, התחלות הבנייה לא יעלו אם לא נמכור ונשווק קרקע, אם קבלן או רוכש פרטי רוכשים קרקע, רוב הסיכויים שהם יהפכו להתחלות בנייה. אנחנו רואים הרבה מעבר לפיצוי על שנת 2020. היכולת להתמודד עם המחירים, נובע קודם כל מצד ההיצע".

דוד הציג עלייה חדה בלקיחת משכנתאות בחודשים האחרונים, שהגיעה לקרוב ל-12 מיליארד ₪ סכום משכנתאות חדשות בחודש אוגוסט, מה שמצביע על עלייה חדשה בביקוש לדירות, שמביא לדבריו לצד היצע נמוך לעליית מחירים: "צריך לצד הגדלת ההיצע לאפשר לשוק הגנה מזרם השקעות שהשוק לא יודע להתמודד איתם, אלא בעליית מחיר".

דוד הציג כי שיעור המשקיעים בשוק הנדל"ן מושפע מגובה מס הרכישה, והציג כי הפחתת מס הרכישה הביא לגידול ברכישות המשקיעים, ודוחקת את הזוגות הצעירים.

מול דבריו הצביעו חברי כנסת מהאופוזיציה על כך שנתוני האוצר מראים כי מלאי הדירות של משקיעים נותרת ללא שינוי משמעותי גם לאחר הורדת מס הרכישה, וכי השינויים הינם ברמת מאות דירות ולא מעבר לכך.

עוד קראו חברי הכנסת להגדיל את הסכום המאפשר לרוכשי דירה ראשונה פטור ממס רכישה, ב-10 אחוזים נוספים, כנגד העלאת המס לרוכשים ומול התייקרות שוק הדיור.

ח"כ יואב קיש תקף בדיון ואמר: "אני נגד החוק הזה, אני לא חושב שהוא יסייע להורדת המחירים, והפתרון הוא בתוכניות משמעותיות וייעודיות לזוגות הצעירים, כמו מחיר למטרה ומחיר משתכן, ולא במס למשקיעים.

"זה רק יפגע בשוכרים שיצטרכו לשלם יותר ולא יוציא דירות לשוק. אם בכל זאת לוקחים יותר ממשקיעים, אולי נחשוב לתת פטורים והקלות לזוגות הצעירים".

נציג האוצר השיב לקיש כי "מדובר על מדרגות, עד 2 מיליון זוג משלם 3 אחוז, והמשמעות היא אלפי שקלים בודדים. אנחנו גם נותנים להם סיוע גדול בתוכניות הדיור.

מול הדברים הציג סגן הממונה על התקציבים כי העלאת המס לא צפויה להגדיל את הכנסות המדינה: "היינו כמעט 5 שנים בתקופה של 8 אחוז, וירדנו לפני שנה ל-5 אחוז, אנחנו חוזרים למה שהיה, ואנחנו יודעים שהירידה בהיקף רכישה של המשקיעים, לעומת עלייה ברכישה של הזוגות הצעירים, לא מביאה לגביית יתר של מס".

ח"כ ינון אזולאי תקף אף הוא: "תיקחו מהחזקים ותעבירו לחלשים. מה יהיה בסוף? עליית מחירים של הדירות לשכירות, זה מה שיהיה. למה אתם מביאים את זה להוראת קבע? כי אתם רואים שיש הכנסה ממס הרכישה, זה המניע בצעד הזה, לא סיוע לזוגות".

ח"כ משה גפני הוסיף ואמר: "אין בהעלאת המס משהו דרמטי, היו דברים יותר גרועים בחודשים האחרונים. משרד האוצר מגיע עם אמירות שובות לב שזה יוריד את מחירי הדירות אבל זה לא יעשה זאת. הנושא הזה הוא נושא שבולט בעניין שבאים ואומרים שרוצים להוזיל את מחירי הדירות, אז לוקחים כסף מהאזרחים".

ג'ק בלנגה, מלשכת רואי חשבון הסתייג אף הוא: "החוק הזה כרגע לא ישפיע על מחירי הדירות. המשקיעים ייצאו החוצה – להשקעות נדל"ן בחו"ל, ולכן ההשפעה ב-2022 תהיה נמוכה. אין מס רכישה על ישראלים שקונים דירות בחו"ל, הגיע הזמן להטיל מס רכישה על עסקאות נדל"ן בחו"ל".

יוסי אלישע מלשכת עורכי דין אמר, כי "לקבוע את זה כהוראת קבע היא בעייתית. התוצאה שאם תהיה הוראת שעה, אז אנשים יקפיאו את הביקושים ואת הרכישות עד שמס הרכישה יחזור להיות נמוך".

בעקבות שאלות ח"כ קיש לעניין גובה המס שיגבה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון שבפרק השכירות המוסדית שאושר בחוק ההסדרים, השיב סגן הממונה על התקציבים כי "מה שקורה בחוק עידוד השקעות, שמטרתו לעודד דיור להשכרה, זה שאם בתקופת הבנייה מתבצעת מכירה בין קבלן אחד לקבלן שני, יהיה מס של 8 אחוז ולא 5 אחוז". על רקע כך, קראו בהתאחדות בוני הארץ להחריג מקרים אלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "אני מציע להסתכל על הכלי ככלי משלים לכל הפעולות שהממשלה עושה בתחום הזה, שאתה מסתכלים על הנתונים אתה רואה שגם לכלי הזה יכולה להיות השפעה, ואנחנו צריכים לעשות זאת מהר ככל הניתן, כי לזמן הזה יש השפעה על השוק".

ועדת הכספים צפויה להמשיך לדון בהצעת החוק בשבוע הבא. בתוך כך בעקבות הדיון הסוער בכנסת אמר היום נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "העלאת מס על רוכשי דירה שניה לא תביא להורדת מחירי דירות ולא תשחרר כמות גדולה של דירות לשוק. נתונים של משרד האוצר עצמו, מצביעים על כך שההשקעה בדירות מאוזנת – משקיעים רוכשים בקצב דומה לזה בו הם מוכרים אותן לאורך השנים ולכן אינם מתחרים בזוגות צעירים. בשוק דירות עם מחסור כל כך גדול, ממש לא בטוח שהעלאת המס תרחיק ממנו משקיעים. הממשלה חייבת להגן על אלה שתוספת מס כזו תפגע בהם: פנסיונרים שהדירות הן השלמת ההכנסה עבורם ושוכרי דירות שדמי השכירות שלהם יעלו מאוד. על הכנסת להוביל שינוי בהצעת החוק ולהחריג ממנו את רוכשי הדירות להשכרה ארוכת טווח במסגרת חוק עידוד השקעות הון שיגדילו בשנים הבאות מאוד את היצע הדירות להשכרה ויגרמו לירידת דמי השכירות. הכנסת צריכה גם לקבוע שעליית המס תחול מדירה שלישית בלבד, כדי לאפשר למי שחסכו שקל לשקל לקראת הפנסיה לייצר לעצמם עוד הכנסה. אם באוצר אכן סבורים שיש כעת לטפל במצב חריג של ריבוי משקיעים, עליו להפוך את עליית המס להוראת שעה, לתקופה מוגבלת ולא כפי שעשה כשדרש שעליית המס תהיה קבועה".

3 תגובות ל: "שוב סוער בוועדת הכספים: מחאה נגד העלאת מס הרכישה"

  1. לדעתי הוראת שעה להפחתת מס שבח למי שמוכר דירה שנייה יהיה מעולה.
    משקיעים שלא בעניין למכור בגלל המס ינצלו את האפשרות למכור
    התוצאה-
    עלייה בהיצע הדירות.
    עלייה בהכנסות ממס שבח למדינה(מדובר במשקיעים שלא היו מוכרים ללא ההוראה)

  2. צודק מי שמתנגד . ליברמן רוצה להצטייר בהסטוריה שהגדיל את הכנסות המדינה והיה שר אוצר מצטיין. לכן הוא מעלה מיסים כל הזמן

  3. הצעה. לבטל מס רכישה לדירה ראשונה, להשאיר מצב קיים למשפרי דיור. לדירה שנייה ומעלה להעלות את מס הרכישה כך שכל ההכנסות יקזזו ההפסדים מביטול מס רכישה לדירה ראשונה.

כתיבת תגובה