'שופרסל', 'יינות ביתן', 'רמי לוי', 'זול ובגדול' ו'חצי חינם' – הקנס בדרך

10 רשתות בחרו שלא להעלות את מלוא המחירים לאינטרנט, או לא להקים כלל אתר שבו הצרכן יכול לבדוק את המחירים ולהשוותם • 2.6 מיליון שקלים, זהו הקנס שיתחלק בין הרשתות שלא פעלו לפי הוראות החוק: חצי חינם, טיב טעם, רמי לוי, סטופ מרקט, אלמשהדאוי קינג סטור, עוף הודו ברקת, קשת טעמים, שופרסל, זול ובגדול ויינות ביתן

סניף שוק מהדרין מקבוצת יינות ביתן | צילום: יח"צ

קנסות בסך כולל של 2.6 מיליון ₪ הוטלו על 10 חברות בעקבות מבצע אכיפה אינטרנטי של תקנות קידום התחרות בענף המזון (שקיפות מחירים). כוונות החיוב נשלחו בעקבות אי פרסום מחירי מוצרים ברשת האינטרנט. במהלך המבצע התגלו דיווחים חסרים, וביניהם סניפים שלמים שלא דווחו ואתרים שכלל לא עלו לאוויר.

בתקנות קידום התחרות בענף המזון (שקיפות מחירים), תשע"ה-2014 נקבע: קמעונאי גדול יפרסם לציבור באתר האינטרנט את קובץ חנויות הרשת שלו וכן בנפרד לגבי כל אחת מחנויותיו את המחיר הכולל העדכני של כל מצרך שהוא מוכר בחנויותיו.

פרסום המידע ברשת האינטרנט נועד בכדי לאפשר השוואה עדכנית שוטפת של מחירי מצרכים וסלי מצרכים בחנויות החברה ובחנויות של חברות אחרות אשר מוגדרות כקמעונאי גדול לכל צרכן.

אי פרסום המחיר הכולל של כל מצרך שהחברה מוכרת ואי פרסום מידע שיש לפרסמו על פי התקנות מהווה הפרה של חוק קידום התחרות בענף המזון שבגינה ניתן להטיל עיצום כספי.

עתה, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה ל- 10 חברות שונות (כמפורט בטבלה בהמשך) על כוונתה להטיל עליהן עיצום כספי בסך כולל של 2.6 מיליון ₪.

יודגש כי לחברות קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

המבצע נערך כחלק מאכיפה יזומה שהרשות מבצעת. מהחקירה עולה כי החברות ביצעו מספר הפרות של חוק קידום התחרות בענף המזון, להלן רשימת החברות המפרות וההודעה על כוונת החיוב שנשלחה אליהן:

שם חברהסכום עיצום בש"חמספר הפרות
חצי חינם108,0003
טיב טעם רשתות בע"מ360,00010
רשת חנויות רמי לוי שיווק השקמה 2006 בע"מ108,0003
סטופ מרקט בע"מ108,0003
אלמשהדאוי קינג סטור בע"מ324,0009
עוף הודו ברקת324,0009
קשת טעמים בע"מ144,0004
שופרסל בע"מ396,00011
זול ובגדול252,0007
יינות ביתן468,00013
סה"כ2,592,00072

 

ההפרות שבגינן נשלחו ההודעות כוללות:

החברות לא פרסמו באופן רציף באתר האינטרנט את רשימת המוצרים הקיימים, את מחירם הכולל וכל מידע אחר שחובה לפרסם על פי התקנות (החל ממוצרים בודדים ועד לכל הסניפים). לחילופין, החברות לא פרסמו באופן רציף באתר האינטרנט את רשימת המבצעים, תנאיהם ומועד פקיעתם או שהחברות לא פרסמו את רשימת חנויות החברה במלואה כפי שיש לפרסם על פי החוק.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "החובה החלה על קמעונאי גדול לפרסם באתר האינטרנט את מחירי מוצרי המזון שהוא מוכר בכל אחת מחנויותיו, נועדה להגביר את השקיפות, להנגיש את המידע לציבור ולאפשר לו השוואה עדכנית ושוטפת של מחירי המצרכים הנמכרים אצל כל קמעונאי גדול בכל אחת מחנויותיו. באופן הזה יוכל לכלכל את צעדיו בבחירת החנות ממנה ירכוש מוצרי מזון על פי סל המוצרים האישי שלו והכל בכדי לעודד תחרות בין עוסקים ולהפחית את יוקר המחיה. הרשות רואה חשיבות רבה בהנגשת מידע זה לציבור ופועלת כל העת כדי לוודא כי קמעונאים גדולים, עליהם חלה החובה בחוק, מקיימים את חובתם".

3 תגובות ל: "'שופרסל', 'יינות ביתן', 'רמי לוי', 'זול ובגדול' ו'חצי חינם' – הקנס בדרך"

  1. קנסות בדיחה, להחזיר אדם שיתחזק את האתר עם המבצעים המשונים שלהם, השינויים התכופים והשונות הגדולה בין סניפים, עולה יותר. וממילא הם משיתים את הקנסות על הציבור על ידי העלאת מחירים.

  2. נראה ששווה לשלם קנס מעת לעת ולא לעמוד בדרישת החוק לשקיפות במחירים.
    זה נותן חופש פעולה בתמחור השוטף, במבצעים וכדומה. לא מספיק קנס

  3. לדאוג לניקיון והטריות במקום השטויות האלה

כתיבת תגובה