שוק הגז מבעבע: גם 'סונול' תספק גז ביתי

חברת 'סונול' מבקשת מרשות התחרות להיכנס לשוק הגז למשפחות • רכשה את ישראגז (אפק) ירושלים במטרה להגדיל תחרותיות • טענות: מאות מליוני שקלים מיותרים משולמים בשנה לחברות הגז, רק בשל היעדר תחרות בשוק

מגדל סונול | צילום Botend ויקיפדיה

התחרות בשוק הגז הביתי מתרחבת, עם ההודעה כי חברת האנרגיה 'סונול' הקימה חברה חדשה שתעסוק במכירת גז בישול. רק לאחרונה פרסמנו כאן כי ניתן בהתארגנות נכונה ובמו"מ נכון להוריד את מחיר הגז הביתי וכך גם נעשה בשכונת הדר גנים בפתח תקווה. עתה נראה, שעם כניסת החברה החדשה ההתמקחות תהיה קלה יותר, גם מול החברות הוותיקות.

בעבר סומנו חברות הגז כמי שמנסות לבנות קרטל ואף נפתחה חקירה לצד הליכים פליליים בחשד לעבירות מתחום ההגבלים העסקיים בתיאום מחירים, יצירת שטחי מחיה והיעדר תחרות בין שלוש חברות הגז הגדולות, דבר שיצר מעין טריאופול.

גם לפני כחצי שנה הודיעה רשות ההגבלים העסקיים לנושאי משרה בכירים בחברות הגז 'אמישראגז' ו'פזגז', כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, וזאת בחשד לשיתופי פעולה ביניהן כדי לפגוע בפעילותה התחרותית של חברת 'כלבוגז'.

לאחרונה הגישה 'סונול', באמצעות חברת בת שלה, 'סונול גז פלוס', בקשה לממונה על ההגבלים העסקיים לאשר לה עסקת רכישה או מיזוג של חברה ירושלמית קטנה בשם 'ישראגז (אופק)', העוסקת בתחום הגפ"מ. החברה התמודדה בחורף האחרון עם בעיות לוגיסטיות של שיווק גז בירושלים ובינה לבין משרד האנרגיה הוחלפו תלונות הדדיות בנושא. המערך הלוגיסטי והמנוסה של חברת סונול, לא יתקשה להתמודד עם קשיים אלו.

בראש 'סונול גז פלוס' יעמוד שי עזרא, מנכ"ל דור גז בעבר וזאת לאחר שלפני שלוש שנים נרכשה החברה על ידי דודי ויסמן (הזכור מפרשיית AM:PM ונפילתה של רשת שפע-שוק).

באתר 'כלכליסט' דיווחו, שמאחר וכלל השוק נשען הן על ייבוא מחו"ל (50%) והן על ייצור מקומי (50%) משרד האנרגיה כבר נרתם לסייע עם הקצאות קבועות מראש של גז בישול שסונול אמורה לקבל הן מבתי הזיקוק והן מספקים זרים, כדי לאפשר לה דריסת רגל יציבה בענף.

שוק הגז המוגדר כיום כריכוזי במיוחד, מגלגל על פי הערכות כ-2 מיליארד שקלים בשנה. לפי אותם אומדנים, הרי שקרוב לחצי מיליארד שקלים מתוכם, משולמים לשווא בגלל חוסר התחרות בשוק הזה. לדברי רשות ההגבלים, "מספר צרכני הגפ"מ בישראל עומד על כ־2.4 מיליון לקוחות, והוא משווק כמעט לכל משקי הבית במדינת ישראל לצרכי בישול והסקה". די בהפרש של 10-15 שקלים בחודש לרעת הצרכנים, כדי להגיע למאות מיליוני שקלים שיכולים להיחסך, בחישוב שנתי, מכיסם.

'סונול גז פלוס' מתכוונת להתמקד באספקה לצריכה ביתית, צרכי בישול, חימום מים או הסקה, תוך שימוש בצוברים (מיכלי גז ענקיים המשמשים בתים משותפים).

באתר החדש של החברה נכתב כי "החברה פיתחה מודל עסקי לפיו המטרה לספק גז במחיר תחרותי תוך כדי שמירה על רמת בטיחות גבוהה על פי התקנים המחמירים ביותר, אסטרטגיית המחיר שלנו אינה באה על חשבון השירות והאיכות. אנו מעסיקים עובדים מיומנים מורשים ומקצועיים לעסוק בעבודות גז", בהמשך מתכננת החברה לשווק גם גז טבעי למפעלים.

מנכ"ל החברה ניר גלילי אמר בנושא כי: "סונול נכנסת לשוק הגפ"מ במטרה להוות מתחרה איכותית ברמת השירות וברמת המחיר. הכניסה לתחום היא חלק מאסטרטגית החברה להפוך לקבוצת אנרגיה שפועלת במגוון סקטורים".

תגובה אחת ל: "שוק הגז מבעבע: גם 'סונול' תספק גז ביתי"

  1. רק יהרוס את התחרות
    כיום אופק-ישראגז נותנת שרות מעולה
    והמחיר הכי זול בארץ כניסת חברה ששייכת לטייקונים תעלה את המחירים שוב כלפי מעלה

כתיבת תגובה