שוק ההון: עליות שערים בחסות הבנקים העולמיים

אינטל מודיעה על השקעה חסרת תקדים וP&S מעלה את דירוג האשראי • השקל מתחזק למרות העליה הצפויה בגירעון של תקציב 2019 • וגם: התחלה טובה ל-2019 בשוק הגלובלי בחסות הפד • ומה צפוי לנו בגזרת ארה"ב-סין? • סקירה שבועית

רה"מ נתניהו בסיור במפעל אינטל | צילום: קובי גדעון, לע"מ

החודש הראשון של 2019 הסתיים, ונראה כי התמונה המלאה יותר חיובית מאשר שלילית. השבוע האחרון של ינואר היה מצוין לכלכלה הישראלית, לאחר שאינטל הודיעה על השקעה של 40 מיליארד ש"ח בישראל, ומנגד S&P מאשרת את דירוג החוב של מדינת ישראל ברמה של AA מינוס.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

שני האירועים הללו גרמו לשקל להתחזק מול המטבעות האחרים ולהשכיח מהמשקיעים השונים את החריגה הגדולה הצפויה של ישראל בתקציב 2019. החוב הלאומי לא השתנה ביחס לתוצר, ולאחר הבחירות הקרובות, הממשלה הקרובה תוכל להפחית את הגירעון הלאומי לקראת תקציב 2020 אם הכל יימשך כשורה, כך אומרים כלכלני בנק 'הפועלים'.

באופן כללי חלה ירידה קלה בצמיחה, אך לא מדובר במגמה ברורה וחד משמעית. כך למשל, בסוף 2018 נרשם השיעור הגבוה ביותר של מובטלים לשנת 2018, אך מצד שני היה גם שיעור חסר תקדים של השתתפות בשוק העבודה. בשורה התחתונה ניתן לומר כי בסוף 2018 ועם תחילת 2019 שוק העבודה התייצב, וגם מספר המשרות גודל בקצב דומה לגידול בכוח העבודה, שעומד על כשני אחוזים.

השקל ממשיך להתחזק מול הדולר, והוא רושם עליה של 2.8% מול הדולר מתחילת 2019, חלק מהעליה נגרמת כמובן מהשבתת הממשל שהייתה בארה"ב בחודש האחרון ומלחמת הסחר, שמשפיעים לרעה על ערך הדולר. אך גם מול שאר המטבעות השקל עולה בכ-1.9%. בין היתר כאמור בעקבות ההודעה על ההשקעה האדירה של אינטל בישראל, שתרמה לא מעט בצורה ישירה ועקיפה לשוק ההון הישראלי ולמשקיעים שנעים אחרי אינטל.

כאמור, ההשקעה של 'אינטל' חסרת תקדים ואמורה להימשך מספר שנים. אנו אמורים לראות עליה ביבוא של חומרי גלם ומכונות וציוד, כלכלני הפועלים מעריכים כי מדובר בתוספת לתוצר של 4 מיליארד ש"ח לשנה שהם כשליש אחוז מהתוצר כולו.

לא הכל מושלם, ואינטל כידוע נהנית משיעור מס נמוך במיוחד בישראל (5% בלבד) כך שהרווח שעומד להיות מלבד המסים של אינטל, הוא תוספת כוח העבודה שזו תביא למשק הישראלי, וההשפעה העקיפה שלה על המשק, כגון ספקים מקומיים וכדומה.

גם כלכלני 'לאומי' וגם כלכלני 'הפועלים' מעריכים כי הריבית של בנק ישראל תישאר כפי שהיא בזמן הקרוב, ב'הפועלים' מעריכים כי הריבית תישאר על כנה עד לרבעון השלישי של 2019 וכי מדדי המחירים צפויים להיות גבוהים במעט ביחס לעונתיות שלהם, זאת בהתייחס לחודשים ינואר ופברואר.

על גלי רגיעה

ומה קורה בעולם? דווקא הכפר הגלובלי רשם ינואר חיובי במיוחד לאחר סיום שנה קשה מאוד. חשוב לציין שרוב ההסברים על מה שקורה הם בדיעבד, זאת אומרת – לאחר שנרשמת עליה משמעותית או ירידה משמעותית, ניתן להסביר מדוע זו קרתה. אך ברוב המקרים קשה לצפות את ההתנהלות העתידית של כלל המשקיעים ולדעת במה הם ירצו להשקיע ובמה לא. אך יש גורם אחד שההתנהלות שלו אמורה להיות שקופה יותר, ולגרום לכלכלנים ולמשקיעים להבין לאן הספינה שטה.

מדובר כמובן על הבנק המרכזי של ארה"ב, (או הפד, כפי שנוהגים לכנותו) שבסוף 2018 העלה את הריבית וצפה כי במהלך 2019 יהיו עוד שתי העלאות הריבית. כעת הוא מודיע כי עליות הריבית הסתיימו ככל הנראה וכי לא צפויות עליות נוספות. מדובר בשינוי כיוון מבחינת הפדרל ריזרב שקרתה גם בישראל בצורה דומה, בסוף 2018 העלה בנק ישראל את הריבית, וזאת לאחר 3 שנים שהיא הייתה ללא שינוי.

נגיד הבנק הנכנס אמיר ירון נשא נאום לגבי הצורך בנורמליזציה של הריבית, אך כעת נסוגים בבנק ישראל מהרעיון להעלות את הריבית. בשני הבנקים הדבר קורה על מנת 'להרגיע' את המשקיעים והשווקים וכפי שאנו רואים התוצאה יותר חיובית מאשר שלילית.

מלחמת סחר בעצימות נמוכה

ובגזרת ארה"ב סין? נראה שמלחמת הסחר עוד רחוקה מסיום, אך השבוע הסתיים סבב השיחות בין ארה"ב לסין במגמה חיובית כאשר סין מבטיחה כי תגדיל את הייבוא מארה"ב. השיחות טרם הסתיימו ושני המעצמות סיכמו כי ימשיכו את השיחות ביניהן. בשווקים מקווים כי יהיה הסכם בין ארה"ב לסין שיסיים את מלחמת הסחר עוד לפני תחילת חודש מרץ, אז אמורים המסים שהטילה ארה"ב על הייבוא מסין לעלות ב-25%, מה שלא יוסיף ליחסים בין שתי המדינות.

כאמור, הבנק המרכזי של ארה"ב הודיע כי לא יעלה את הריבית, וההתבטאויות של ראשי הפד לאחר ההחלטה בשבוע שעבר על אי-שינוי בריבית התקבלו בברכה ע"י המשקיעים, שמתרגמים אותן כמדיניות יונית ולא נצית. אך ברור שהשינוי במדיניות הפד נבעה מירידות השערים בשווקים בחודש דצמבר.

השאלה היא מה יקרה אם השוק יתייצב בחודשים הקרובים, האם אז הפד ישוב בו וירצה להעלות שוב את הריבית, או שהוא יישאר במדיניות שלו כפי שהיא כעת? נמתין ונראה.

מבחינת התעסוקה בארה"ב יש הפתעה לטובה, כאשר מדו"ח התעסוקה לחודש ינואר עולה כי יש תוספת של 304 אלף משרות, וזאת לאחר תחזית לתוספת של 165 אלף משרות בלבד. השבתת הממשל לא השפיעה על התעסוקה, מאחר וכל העובדים שעבודתם הושבתה המשיכו להיות רשומים בתור מועסקים, אלא שעבודתם הושבתה. למרות זאת, יש עליה קלה בשיעור האבטלה בארה"ב, והיא עומדת על 4.0%, לעומת 3.9% בסוף 2018.

ומה המצב באירופה? שם ממשיך גוש האירו להיחלש, כאשר כלכלת גוש האירו צמחה אמנם ברבעון הרביעי של 2018, אך בשיעור הנמוך ביותר מזה 4 שנים. גוש האירו צמח ברבעון הרביעי של 2018 בשיעור שנתי של 0.9% ושנת 2018 הסתיימה באופן כללי עם צמיחה של 1.8% – השיעור הנמוך ביותר מזה 4 שנים.

גם מדד מנהלי הרכש של התעשייה בגוש האירו ירד בחודש האחרון לרמה של  50.5 נקודות, מרמה של 51.4 נקודות בסוף 2018. אך למרות זאת, מדד מניות היורוסטוקס600 (EuroStoxx600) רושם עליה מפתיעה של 6.5% מתחילת 2019.

כתיבת תגובה