שוק המשרדים: תל אביב 'בוערת', בני ברק והבורסה מתחזקות

דו"ח נת"מ למחצית הראשונה של 2022 – הצינון בהייטק עדיין לא משפיע על מחירי המשרדים | עלייה של עשרות אחוזים במחירי המשרדים בתל אביב | בני ברק ואזור הבורסה נהנות מהציפייה לקו האדום | בחברה מציינים כי "בחלק מהאזורים עליית מחירי המשרדים בחציון הראשון של 2022, הייתה גבוהה יותר מעליית המחירים בתחום המגורים הן בקניה והן בשכירות"

מתחם ה-BBC | צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

אם בסוף 2021 תל אביב התאפיינה במחירי שכירויות גבוהים אך יציבים שהגיעו עד כ-120 ₪ למ"ר בממוצע, בחציון הראשון של 2022 זינק המחיר הממוצע למ"ר בדמי השכירות למשרדים בתל אביב ל 146 ₪ למ"ר – עלייה של  22.4%. האזורים המבוקשים ביותר בתל אביב הם ציר יגאל אלון שרושם עלייה של מעל 37% עם ממוצע של 190 ₪ למ"ר בחציון הראשון של 2022 אל מול מחיר של 138 ₪ למ"ר בחציון הקודם  וציר מנחם בגין בו עלו המחירים מ-144 ₪ למ"ר ל-171 ₪ למ"ר. עלייה של 30% במחירי השכירות!  כל יתר האזורים גם רשמו עליות ביניהם – מרכז תל אביב, בית המשפט וגם רמת החייל לאחר תקופה בה האזור ספג ירידות מחירים.

את הנתונים מספקת נת"מ (NEWMARK NATAM) המספקת שירותי נדל"ן מגוונים למגזר העסקי, המפרסמת נתוני סיכום של שוק הנדל"ן המניב לחציון הראשון של 2022 ומהם עולה כי לפני ההתמתנות של החודשים האחרים בשל עליית האינפלציה והריבית בשווקים, ענף המשרדים רשם חציון שיא עם עליות מחיר כמעט בכל הארץ. בתל אביב כאמור עלו מחירי המשרדים בממוצע ב 22.4% בקלאס A. בנת"מ מציינים כי "שוק המשרדים בתל אביב ממשיך להיות המבוקש ביותר ועומד על מעל 98% שיעורי אכלוס והדבר כנראה ימשך עוד זמן רב שכן רק בשנת 2025-2026 נראה מגדלי משרדים חדשים שייכנסו לשוק המשרדים בתל אביב".

באופן כללי, ההערכה המרכזית בנת"מ היא, כי למרות הצינון של השוק בחודשים האחרונים, לא נראה בענף המשרדים ירידות משמעותיות בחציון הבא. "אנו רואים חברות הייטק שלקחו שטחים גדולים בשיא ההצלחה של ענף ההיטק בזכות התרחבות, גיוסים של הון או של עובדים ועכשיו החברה לא עומדת בתחזיות הצמיחה שלה, בגלל ההאטה של החודשים האחרונים הנובעת מהצטננות השוק", אומר אור בן צבי קליין, סמנכ"ל שירותי הנדל"ן בחברת Newmark natam. "אבל החברות לא מחזירות שטחים לבעלי הנכסים אלא פועלות לשכירות משנה של השטחים שהן לא משתמשות בהן כעת, זאת מתוך ההנחה שההאטה בענף ובשווקים לא תימשך זמן רב".

ברמת ההשפעה על שוק המשרדים בחציון הבא, טוענים בנת"מ כי נראה תיקון והתמתנות של המחירים אל מול העליות החדות שהיו בחציון החולף, אבל לא ירידות מחירים.

ביקושים באזור השרון

על פי דו"ח נת"מ, באזור כפר סבא, רעננה דרום – הוד השרון נבנים בימים אלו פרויקטים חדשים בשטח כולל של אלפי מ"ר, להם שיעורי אכלוס גבוהים יחסית טרם קבלת טופס האכלוס.  מחירי השכירות, שומרים על יציבות אל מול החציון הקודם ועומדים על כ 81 ₪ למ"ר בממוצע ושיעורי האכלוס גבוהים, ועומדים על מעל 97%.

בנת"מ מציינים כי האזור עובר לא מעט תמורות שחיזקו אותו בשנה האחרונה. כך למשל חברת אמדוקס שתפנה בקרוב את משכנה במתחם אינפיניטי פארק רעננה לטובת קמפוס חדש באזור התעסוקה. כמו כן במתחם אינפיניטי פארק מוקם בימים אלה המגדל הגבוה בשרון שימנה 32 קומות והוא כבר מושכר בתפוסה של כ-70% לחברות הייטק מהמובילות בשוק, דוגמת זום אינפו, אברא ורד האט שצפויות לעבור אליו כשיפתח. תהליכים אלה צפויים לתרום למגמת היציבות בשיעורי האכלוס ורמות המחירים גם בחציון השני של שנת 2022.

אזור הרצליה פיתוח גם הוא המשיך להתחזק ומציג רמת אכלוס הכי גבוהה בשרון עם 99.5% כאשר הממוצע של מחירי השכירות עלה מעט ועומד על 100 ₪ למ"ר.

נטלי מרשל, נציגת הבעלים בפרויקט אינפיניטי פארק רעננה מציינת לאור התחזית המאפיינת את אזור השרון כי "מעסיקים וחברות רבות מחפשים היום משרדים במיקומים בעלי נגישות גבוהה וזאת מתוך המחשבה על כוח האדם שלהן.   על כן יתנו עדיפות למרכזי תעסוקה הנמצאים על ציר רכבת ישראל, מסופי אוטובוסים או רכבת קלה וכמובן צירי תנועה ראשיים. לאזור התעסוקה בכפר סבא- רעננה דרום יתרונות בולטים אלה ועל כן לא מעט בניינים חדשים כבר נהנים מביקושים גבוהים מאוד ומחוזים ארוכי טווח שחתמו חברות הייטק מהבולטות במשק".

אדום בעיניים

אזור הבורסה, אשר הושפע מהביקוש והמחסור לשטחי משרדים בתל אביב בחציון הקודם, המשיך להציג עלייה על פי הדוח בשיעור האכלוס ובדמי השכירות המבוקשים והממוצע עומד כעת על 99.65% בשיעור האכלוס ו-128.75 ₪ למ"ר בדמי השכירות – עלייה של  23.5% מהחציון הקודם בדמי השכירות שעמדו על 104 ₪ למ"ר בממוצע.

עוד מעניין להביט אל נתוני אזור התעסוקה של בני ברק, ה BBC אשר כבר מספר דוחות חציוניים הראה מגמה של ירידה הן בשיעורי האכלוס והן במחירי השכירות לשטחי משרדים, בעיקר בשל מחסור בהיצע חדש ומיקום שהיה פחות רלוונטי לחברות הייטק. בדו"ח הנוכחי אנו רואים עלייה בדמי השכירות מ 65 ₪  למ"ר בחציון הקודם ל 73 ₪ למ"ר בחציון הנוכחי  ועלייה של 3% בשיעורי האכלוס. בשנה האחרונה היינו עדים למעבר של חברות פיננסים רבות לאזור, כמו כן הקו האדום של הרכבת הקלה נמצא ממש  צמוד לאזור התעסוקה ובקרוב יתחיל לפעול.

בנת"מ מציינים, כי "גם כניסתם של פרויקטים חדשים, קלאס a, מהסוג שמחפשות חברות הייטק, לשיווק בחודשים האחרונים גרמו לעליות מחירים והביאו עמם לאזור חברות הייטק אחדות שביקשו להימנע ממחירי השכירות הגבוהים של תל אביב, אבל חיפשו את המקום הקרוב ביותר שיכלו למצוא".

אסי לויתין בן עמרם, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי דן נדל"ן אמר כי "נתוני הדוח המצביעים על עליה במחירי השכירויות בבני ברק מבטאים למעשה שתי מגמות. האחת, הבשלה של פרויקטים קלאס A שמתאכלסים בתקופה זו באזור הBBC בבני ברק, שמחיר השכירות בהם גבוה יותר לאור הסטנדרט הגבוה של המוצר והשירות שהם מציעים, והשנייה, העובדה שבתל אביב ואזור הבורסה ברמת גן, יש מחסור בשטחי משרדים וחברות רבות מחפשות להתמקם הכי קרוב שניתן, מבלי לוותר על הסטנדרט הגבוה בו היו קודם לכן ובמחיר אטרקטיבי יותר".

אור בן צבי קליין, סמנכ"ל שירותי הנדל"ן בקבוצת Newmark – natam מסכם, כי "החציון הראשון של 2022, היה חריג ומייצג בעצם,  בחלק מהאזורים עליית מחירי משרדים שהייתה גבוהה יותר מעליית המחירים בתחום המגורים הן בקניה והן בשכירות. הדבר מבטא את החוסן של ענף המשרדים בישראל מול השפעות מגיפת הקורונה על שוק העבודה וההתמודדות שלו מול עליות האינפלציה והריבית".

אור בן צבי קליין, סמנ"כל שירותי הנדל"ן בקבוצת NEWMARK NATAM | צילום: יח"צ

קבוצת נת"מ פועלת כיום בפריסה ארצית: תל אביב, חיפה, ירושלים, באר שבע, הרצליה ורחובות. לקבוצה 3 חטיבות מרכזיות – חטיבת נכסים, חטיבת שוכרים וחטיבת השקעות והיא מספקת ללקוחותיה שירותים עסקיים מגוונים בתחומי המסחר, המשרדים, התעשייה והלוגיסטיקה – ייעוץ, ניהול ואחזקת מבנים, השקעות בארץ ובחו"ל, תיווך והובלה של עסקאות שכירות וקנית נכסים. לקבוצה גם אגף מחקר המוציא אחת לחצי שנה דו"ח מקיף הסוקר את שוק הנדל"ן המניב בישראל ומהווה מדגם מייצג להשוואת דמי שכירות ושיעורי אכלוס באזורי המשרדים, התעשייה והלוגיסטיקה הבולטים בישראל.

כתיבת תגובה