שוק הנדל"ן בחיפה: סיכום מגמות 2020

ירידה של כ-35% בהתחלות הבנייה במחוז חיפה ברבעון שלישי • 43% מהדירות שנמכרו בנות 3 חדרים, 25% בנות 4 חדרים ו-18% בנות 5 חדרים • העלייה הגבוהה ביותר במחירי הדירות בשכונות החוף נרשמה בנווה דוד עם גידול של כ-13% במחירים, בעוד מחירי הדירות בחיפה עלו בכ-1% בלבד

חיפה shutterstock

חברת שיווק הנדל"ן שניר שבבעלותי ערכה ניתוח של המגמות אשר אפיינו את שוק הנדל"ן בעיר חיפה ב-2020, וזאת בהתבסס על עסקאות ונתוני רשות המיסים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. 

במסגרתם נמצא, כי במחוז חיפה חלה ירידה של כ-35% בהתחלות הבנייה (בהשוואה לרבעון השלישי של 2019). גמר הבנייה אף הוא נמצא בירידה עם ירידה של כ-20% בדירות שבנייתן הסתיימה (בהשוואה לנתון המקביל אשתקד). יחד עם זאת, בסקירת ענף הנדל"ן למגורים של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, חיפה היוותה כיעד מועדף של משקיעים. בסקירה נמצא כי בחודש אוקטובר האחרון 27% מעסקאות הנדל"ן בוצעו על ידי משקיעים.

בהתפלגות המחירים והמכירות לפי מספר חדרים נמצא כי 43% מהדירות שנמכרו מתחילת השנה בעיר חיפה היו בנות 2.5-3 חדרים, 25% מהדירות היו בנות 3.5-4 חדרים, 18% בנות 4.5-5 חדרים, 12% בנות 1-2 חדרים ואילו 2% עם 5.5-6 חדרים. במדד המחירים נראה כי דווקא הדירות הקטנות של ה-1-2 חדרים הציגו את העלייה הגבוה ביותר במחיר מתחילת השנה עם 16%, דירות ה-2.5-3 עם גידול של 12% ודירות ה-5.5-6 חדרים עם גידול של 7%.

בבדיקת שכונות העיר על קו החוף נמצא כי שכונת נווה דוד מציגה את העלייה הגדולה ביותר במחירי הדירות עם שינוי של כ-13% מתחילת השנה. לאחריה שכונת שער העלייה עם כ-12%, אך עם כמות עסקאות נמוכה בהרבה ואילו שכונת קריית שפרינצק מציגה ירידה של 3% במחירי הדירות. 

השכונות אשר נמצאות במרגלות הכרמל או על ההר עצמו מציגות מגמה מעורבת במחירים כאשר רמת הדר הציגה נסיקה של כ-30%, שכונת כרמל מערבי עם גידול של כ-8%, נאות פרס עם גידול של כ-2%. לעומתן שכונת אחוזה עם ירידה משמעותית של 66% במחירי הדירות, שכונת גבעת דאונס עם ירידה של כ-15% ושכונת ורדיה עם ירידה של כ-7%. בסך הכללי מחירי הדירות בחיפה עלו בכ-1% מתחילת השנה, כאשר מחירי הרבעון השלישי מתקנים את הירידה שהייתה ברבעון השני. 

שינוי מהותי ומשמעותי

חשוב לזכור, שבעשור האחרון עיריית חיפה בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מובילה שינוי מהותי בשכונות השונות בעיר. אם בעבר, העיר חיפה נקראה היפהפייה הנרדמת של עולם הנדל"ן בגלל כמות עסקאות נמוכה, היום, למרות הירידה בהתחלות הבניה מתחילת השנה, בסך הכללי אנו רואים עליה שנתית בביקושים ובכמות עסקאות בעיר. קהל הרוכשים הפוטנציאלי והמשקיעים מבינים את ההתפתחות הנדל"נית של השכונות הנמצאות בהליכי התחדשות עירונית ומתמקד דווקא באזורים אלו, בעיקר בשכונות החוף. 

כדוגמה ניתן לציין את שכונת נווה דוד שעברה שינוי משמעותי בשנתיים האחרונות. בשכונה החלו לצאת לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית והרוכשים מזהים את הפוטנציאל הגלום בה לאור מיקומה האסטרטגי – קרבה לאזור התעסוקה מת"ם, קרבה לים והסמיכות ליציאה הדרומית של העיר.

אני מעריך כי מחירי הנדל"ן בנווה דוד צפויים לעלות באחוזים רבים גם בשנים הקרובות. בנוגע לשאר השכונות בעיר אני צופה כי במקומות בהן יאשרו פרויקטים של התחדשות עירונית נראה קפיצת מחירים ואילו שאר השכונות יציגו מגמה מתונה עם ירידות קלות.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת 'שניר' המשווקת מספר פרויקטים בעיר חיפה ובערים נוספות בישראל

כתיבת תגובה