שיחה ב'דיבורית' תיחשב עבירה? בלשכת עוה"ד מתנגדים בתוקף

החלטה תקדימית של בית המשפט העליון כי "גם שימוש בטלפון בהיותו מחובר לדיבורית, יכול להיחשב לעבירה" | מדובר בהחמרת ענישה שנוגעת לכל נהג בישראל, ובתי המשפט צפויים ליישם זאת לאור החלטת בג"ץ | משמעות הדבר שכדי לחייג מספר בטלפון או לסדר אוזניית בלוטוס וכדומה, ייאלץ הנהג לעצור בצד הדרך | יו"ר ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד אילון אורון בתגובה: "פגיעה בחירות הפרט ותקנה שהציבור לא יוכל לעמוד בה"

עו"ד אילון אורון | צילום: מירון ביטון

פסיקה בלתי נתפסת של ביהמ"ש העליון עשויה לשנות כליל את היחס לשיחה בדיבורית או באזנייה בשעת נהיגה?

כתב אישום שהוביל למשפט צבאי, במהלכו הואשם חייל שחייג תוך כדי נהיגה בעודו משתמש בדיבורית לפי חוק – עורר את תשומת לבו של ביהמ"ש העליון וזכה להתערבותו. בפסיקתה של נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת אסתר חיות נטען כי "המבקש נסע ברכב צבאי בעת שאחז בידו הימנית במכשיר טלפון נייד והשתמש בו, כאשר מכשיר הטלפון נמצא בהתקן וזאת בעת שהרכב הצבאי היה בתנועה". נשיאת ביהמ"ש העליון ציינה בהחלטתה כי "לטעמי לשון החוק הינה ברורה. באשר לשימוש במכשיר בהיותו בדיבורית הינו לכאורה חוקי אך יחד עם זאת יתכן בנסיבות המתאימות למקרה דנן, כי המבקש חטא בעבירה אחרת של נהיגת רכב בחוסר זהירות".

בהמשך ציינה בפסיקתה כי "הפרשנות שאימץ ביה"ד לתקנה, ודאי בנסיבות שבהן המבקש נגע במכשיר הטלפון בעודו נוהג, אינה פרשנות בלתי סבירה המחייבת 'תיקון נורמטיבי'. הפרשנות שניתנה עולה בקנה אחד עם תכלית התקנה כפי שפורשה בפסיקה – לפיה היא נועדה למנוע את הפניית תשומת הלב מן הנהיגה וזאת הן בדרך של אחיזת הטלפון בעת הנהיגה והן בדרך של שימוש פעיל בו. שימוש לאורך מספר שניות במכשיר טלפון נייד על אף היותו בדיבורית מהווה עבירה לחומרה".

נשיאת ביהמ"ש העליון דחתה בכך את בקשת רשות הערעור של לשכת עורכי הדין במשפט הצבאי שדן בסוגיה זו.

עו"ד אילון אורון, יו"ר ועדת התעבורה הארצית של לשכת עוה"ד ומחבר האנציקלופדיה לתעבורה, תוקף בחריפות את החלטת נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות ואומר כי "יש גבול בכל הנוגע למגבלה שמטילים על הציבור וזו תקנה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. אי אפשר לאסור פעולות טכניות חיוניות כגון לצורך חיוג במהלך נסיעה והתקנת הדיבורית הנחשבת כעת בעיני העליון כהסחת דעת בזמן הנהיגה. חשוב להבהיר כי כל הסחת דעת שהיא בזמן הנהיגה מסכנת חיים ועל כך אין חולק אך יש להציב גבול הגיוני. משום שלפי אותה אמת מידה אפשר לאסור על העברת תחנת רדיו בזמן הנהיגה ומדובר בפגיעה בזכות יסוד בסיסית".

עוד מוסיף עו"ד אורון כי "ההחלטה ניצבת בראשו של מדרון תלול שעלול להוביל לסדרת פגיעות בסיסיות בחירות הפרט. יש למצוא את האיזון בין שני הערכים החשובים הללו ולהפעיל שיקול דעת במצבים מסוימים. חיוג בטלפון המותקן בדיבורית בזמן נהיגה אינו אסור כשם שהעברת תחנת רדיו אינה נחשבת לעבירה של הסחת דעת".

היום הביעה ועדת התעבורה בלשכת עוה"ד את עמדתה הנחרצת להחלטת בג"ץ בסוגיה זו, והיא צפויה להילחם בה בבית המשפט וגם בוועדות הכנסת.

תגובה אחת ל: "שיחה ב'דיבורית' תיחשב עבירה? בלשכת עוה"ד מתנגדים בתוקף"

  1. ההסחת דעת תהיה גדולה יותר מהמנעות להניח את הטלפון במקום טעינה/דיבורית ..
    לא ייתכן שאדם אחד מחליט.. לא חשוב אם הוא עורך/ת דין או שופט/ת .
    אני לא זוכר שאנחנו בחרנו באחד כזה.

כתיבת תגובה