שימוע למראית עין: כך מפרק הנדל את הקומות הכשרות

שר התקשורת, יועז הנדל, מתכוון לאפשר ניידות מספרים מלאה בקווים הכשרים ולפתוח את שוק הקווים הכשרים, והמכשירים המשמשים את הציבור החרדי לתחרות | המשמעות: פירוק הקומות הכשרות והמכשירים הייעודיים והעברת חצי מיליון מנויים לאופצייה של רמות סינון שונות | רק בסוף ההצהרה בהודעת משרד התקשורת מופיעה שורה בודדת על שימוע לדעת הציבור בנושא | כך מתייחסים לכחצי מיליון מנויים שדעתם ידועה

השר יועז הנדל | צילום: משרד התקשורת

שר התקשורת מודיע על כוונתו לבטל באופן סופי את שירות הקווים הכשרים.

במתכונתו הנוכחית, כולל השירות מספר מאפיינים עיקריים: חסימת האפשרות להתקשר למספרי טלפון מסוימים בהתאם לרשימה שאותה קובעת ועדת הרבנים; וכן חסימת האפשרות לעשות שימוש בשירותים שונים כגון גלישה באינטרנט ושליחה או קבלה של מסרונים. בנוסף, לטלפון הכשר כרטיס SIM ייעודי שרק באמצעותו יכול המנוי לקבל שירותי רשת במכשיר שאישרה לשימוש ועדת הרבנים, ולא ניתן לעשות בו שימוש במכשיר שלא קיבל אישור כאמור. מאפיין נוסף הוא מספר סלולרי ייעודי שחברות הסלולר הגדירו אותו אצלן כחלק מ"קומת מספור" ייעודית לשירות זה.

המשמעות המעשית של צילום המצב כיום הוא, שקרוב לחצי מיליון מנויים רכשו טלפון כשר וכרטיס סים בקומות הכשרות, למרות שלפניהם עמדו שלל אופציות של מכשירים כמעט זהים ואופציות סינון לכאורה – שעליהם מצהיר משרד התקשורת ככאלה שכביכול קיימות. ובכל זאת, אותם חצי מיליון מנויים מעוניינים להישאר עם טלפון כשר על כל משמעותו. אבל לשר התקשורת, מסתבר, יש כללים אחרים. בהערת אגב בסופה של ידיעה שמספרת על תהליך "הרפורמה בקומות הכשרות שמגיעה למגזר החרדי", הוא מזמין את הציבור להשמיע הערות. "במסגרת הליך השימוע המתנהל במשרד התקשורת, הנכם מוזמנים להעביר את התייחסותכם לאגף כלכלה, בדוא"ל [email protected] או בפקס: 02-6240321, עד ליום 2 במרץ 2022".

סלולרי כשר | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

"תפקידי כשר התקשורת", טוען השר יועז הנדל, שלא נענה לפנייתם האישית של אדמו"רי ורבני המגזר החרדי שבאו אליו ללשכתו כדי לבקש על טוהר המחנה, "הוא להסדיר את השוק ולוודא שלכל אזרח בישראל תהיה גישה שווה לכלל השירותים. המצב הנוכחי הראה כי כשמנגנון אחד שולט בשוק צומחות תופעות בעיתיות. איפה שיש כאוס ועוולות צרכניות, אנחנו נתקן. אנחנו רוצים לאפשר לציבור החרדי להגן על עצמו מתכנים לא רצויים ואין לנו שום כוונה להתערב בסינון התכנים שהציבור מעוניין בו, אבל נוצר מצב בעייתי שהם כבולים לגוף אחד ויחיד שקובע מחירים ופוגע בזכויות של הצרכנים".

כוונתו של הנדל היא לוועדת הרבנים לענייני תקשורת. אין חולק שאם הייתה קמה ועדה נוספת, לאיש לא היו טענות על הנדל. אלא שועדה כזו – טרם קמה בפועל. הנדל מבקש להוציא את הערמונים מהאש בטרם נקלו.

חופש בחירה, ללא חלופה

"אנחנו יוצאים היום להליך שימוע שמטרתו להסדיר את שירות הקו הכשר עבור הציבור החרדי, לאפשר לו חופש בחירה ולייצר תחרות. כל אדם שיחפוץ בכך יוכל לשמור על 'טלפון כשר' לו ולילדיו ללא נגישות לאינטרנט". (כן? איך, אם בהינף יד יהיה אפשר להזמין את האינטרנט אל הטלפון, או להחליף את המכשיר ברגע של שבירה שממנו בדיוק החברה החרדית נשמרת וגודרת גדרים סביבה?).

לדברי הנדל, "הרפורמה תעניק כוח לצרכן, שיוכל לרכוש מכשיר סלולרי בהתאם להשקפת עולמו, ותוזיל את המחירים. במדינת ישראל, ראוי שיהיה דין אחד ותנאים שווים בכל מקום. לא אוטונומיות". (זו לא אוטונומיה, אדרבה, תוקם ועדה נוספת אם צריך. אין בעיה. אבל מדוע לפרק את החבילה לפני שיש לה חלופה?)

טלפונים כשרים | צילום: ביזנעס

וכאן אנו מגיעים למנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין שטוענת כי קיימת פגיעה צרכנית בקרב מנויי הטלפון הכשר. הנה דבריה: "משרד התקשורת הוביל בשנים האחרונות מהלכים שהביאו לכך ששוק התקשורת הוא השוק התחרותי בישראל. הבשורה הצרכנית הזאת של שוק איכותי ותחרותי, פסחה על האוכלוסייה החרדית. ועדת הרבנים היא גוף מונופוליסטי שקובע לחצי מיליון צרכנים את היבואנים, המכשירים, סוגי החסימות ועוד. כל אלו משפיעים רבות על איכות השירותים והמחירים שמשלם הציבור החרדי על שירותי התקשורת שהוא צורך. מנוי קו כשר לא יכול לבחור אם הוא מעוניין בשירותים אחרים כמו מסרונים, והוא לא יכול להתנייד עם המספר שלו לתכניות אחרות. יש כאן פגיעה צרכנית שאנחנו בוחנים איך לתקנה".

רק שאלה קטנה. כמה עולה טלפון לא כשר? כמה עולה קו בקומה לא כשרה? אולי כדאי שנבדוק מי משלם יותר על המכשירים שלו ומי משלם הרבה יותר בחודש על הקו.

מה עולה יותר?

רוצים לדעת מה מפריע להנדל ולחבריו? הנה. לא שוועדת הרבנים לענייני תקשורת היא מונופול כפי שקבעה רשות התחרות. ייתכן שגם זה, אבל בעיקר תפסה את עיני השורה הבאה: "המשרד סבור כי את רפורמת הניידות יש להחיל על כלל הציבור בישראל כולל על מנויי הקו הכשר באופן בו מספר הטלפון יהיה מזהה אישי של המנוי ולא מזהה קבוצתי. בנוסף, למנוי קו כשר תהיה את היכולת לעבור בין תוכנית שירות קו כשר לתוכנית אחרת באותה חברת הסלולר, ולהיפך, תוך שמירה על מספר הטלפון האישי".

ובקיצור, המזהה הקבוצתי של הקומות הכשרות – דהיינו מספרים שתחילתם זהה בכל קידומת שאפיינו את הקווים הכשרים – הוא הגורם שמפריע לחרדי המצוי להתערות בחברה הישראלית על כל תחלואותיה. המזהה הקבוצתי יבוטל, כי בישראל של 2022 אסור לך להיות מחויב קהילתית או ציבורית באופן שמגביל אותך מתכנים מבחירה.

בלי "מזהה קבוצתי"

ומה אומרים במשרד התקשורת על כך? "חשוב לציין כי משרד התקשורת מכיר בצרכים השונים של מנויי הסלולר השונים, כולל הצורך בהימנעות ובאי – חשיפה לטכנולוגיות ולתכנים מסוימים,  וסבור כי האסדרה המוצעת אינה פוגעת כלל בצורך זה. כל צרכן יוכל לרכוש את המכשיר הסלולרי שמתאים לו לפי הבנתו, השקפת עולמו, ובכל רמת סינון שיבחר. כמו כן, חברות הסלולר יחויבו לאפשר לצרכן לקבל את שירות הגבלת השיחות היוצאות ואת הגבלת השירותים הנוספים שמסופקים לשאר מנויי הסלולר, בכל מכשיר שיבחר. בנוסף הצרכן יוכל לבקש שקו זה יסופק במכשירים ללא שירותי SMS ואינטרנט בלבד".

חנות סלולר חרדית | צילום אילוסטרציה: ביזנעס

הצרכן. יוכל. לבקש. ואם הצרכן כבר ביקש מראש להיות כבול? והוא אפילו עושה זאת מרצון! (זוכרים את 'מלווה המלחמה מרצון'? זה היה בסדר גמור, למרות החובה שנלוותה לרצון).

כמיליון ומאתיים נפש נמנים על הציבור החרדי.

אם כחצי מיליון מתוכם ביקשו לחיות אחרת, כדאי מאוד שבמשרד התקשורת יתנו להם להוביל את התהליכים בעצמם, מתוכם – בדיוק כמו שקמו מכשירי 'הדרן' ו'נתיב' – וזה קרה, הפלא ופלא, בלי עזרה חיצונית פראית ודורסנית.

2 תגובות ל: "שימוע למראית עין: כך מפרק הנדל את הקומות הכשרות"

  1. ציטוט "רק שאלה קטנה. כמה עולה טלפון לא כשר? כמה עולה קו בקומה לא כשרה? אולי כדאי שנבדוק מי משלם יותר על המכשירים שלו ומי משלם הרבה יותר בחודש על הקו."

    מכשיר לא כשר מתחיל ב500 ונגמר ב5000 תלוי כמו חשוב לך מהירות וכדו'
    מכשיר כשר, c2 לדוגמא עולה בהזמנה מחול 150 בארץ כשהיו מכשירים חדשים אז הכשרים עלו 550 שח והלא כשרים עלו 350 לאיפה נעלמו 200 שח???

    קו כשר הכי זול שיש היום זה 15 לחודש עם 3000 דקות שיחה, קו לא כשר הכי זול עולה 20 שח עם 100 ג'יגה! גלישה!!!
    אין שום השוואה בין העלות של 3000 דקות שיחה ל100 ג'יגה גלישה, בעולם מתוקן קו כשר היה צריך לעלות 5-10 שח!

  2. מי שכתב את התגובה כאן זורה חול בעיני הציבור שלא מכיר את הנתונים מקרוב.
    1. המשפחה החילונית מוציאה פי 2.8 מהמשפחה החרדית בסעיף תחבורה ותקשורת. הנתונים מופיעים כאן. https://bizzness.net/%D7%A4%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%A1%D7%A3-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C-%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%95%D7%91%D7%99%D7%92%D7%95%D7%93-%D7%A0%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%9B%D7%99/
    100 ג'יגה גלישה לא מספיק לכלום והחילוני הממוצע גולש פי כמה וכמה מכך.
    2. הקווים הסלולריים החרדים נסמכים על דור 2 ו-3 הישנים לעומת הקווים החילונים הנסמכים על דור 4 ו-5. אחת הסיבות לקריסות הקווים בתקופת הקורונה הייתה כמות האנטנות המוגבלת שיש במגזר החרדי לעומת החילוני. קו כשר לא יכול לעלות 5-10 שח ולא קיים עולם מתוקן עם מחיר כזה. גם העלות הקיימת אינה ריווחית כביכול עבור החברות הסלולריות וזו אחת הסיבות שהן בחוצפתן לא מתערבות למרות שהקווים החרדים מכניסים להם סכומים יפים מאוד.
    3. גם מכשירי הטלפון החכמים הנמכרים בשוק עולים זול יותר בהזמנה מחו"ל לעומת רכישת מכשירים מיבואן מסודר בארץ. הדבר נוגע לגבי כל מוצר ולא רק בתחום הסלולר.

כתיבת תגובה