שינוי משפטי בגלל הלחימה: התארכות תקופת ההתיישנות

פורסם להערות הציבור – הארכת התיישנות נוכח השפעת מצב החירום והלחימה על התיישנות תביעות אזרחיות | זאת, משום שתקופת ההתיישנות לפי החוק היא שבע שנים מיום היווצרות עילת התביעה והחשש הוא כי מצב החירום והלחימה ימנע מחלקים ניכרים של הציבור להגיש תביעות בתקופה זו והתביעה תעבור התיישנות | ומדוע במקרקעין אין צורך בתיקון זה?

השר יריב לוין | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר המשפטים, יריב לוין, אישר לפרסם להערות הציבור תזכיר חוק ההתיישנות (מלחמת חרבות ברזל) אשר נועד לתת מענה לסיכון של התיישנות בתביעות אזרחיות שאינן במקרקעין. התיקון גובש על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) במשרד המשפטים בראשות עו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה.

תקופת ההתיישנות לפי חוק ההתיישנות, בתביעות שאינן במקרקעין, היא שבע שנים מיום היווצרות עילת התביעה (בתביעות במקרקעין התקופות ארוכות יותר). החשש הוא כי מצב החירום והלחימה ימנע מחלקים ניכרים של הציבור להגיש תביעות בתקופה זו כך שמירוץ ההתיישנות של תביעתם יימשך והתביעה עלולה להתיישן.

החוק המוצע  יעכב את מרוץ ההתיישנות ויאפשר הגשת תביעות במועד מאוחר יותר, זאת באמצעות יצירת עילת השעיה כללית, אשר תשעה את מירוץ ההתיישנות למשך תשעה חודשים מיום כניסת התיקון לתוקף.

כמו כן, אם התובע הוא בן משפחה של נרצחי או נפגעי פעולות האיבה שהתרחשו החל מה 7.10.23, חטופים, נעדרים ובני משפחותיהם, מפונים או אנשי כוחות הביטחון ובני משפחותיהם – תושעה תביעתם לתקופה של עד 18 חודשים מיום כניסת התיקון לתוקף.

בנוסף, עקב ההשלכות החריגות של מצב החירום על הסיכון להתיישנות תביעות כאמור, מוצע לאפשר החייאה של תביעות שהתיישנו בתקופה שבין 7 באוקטובר ועד לחקיקת התיקון, במקרים מסוימים המצדיקים זאת – באופן אוטומטי עבור תביעות של נרצחים ונפגעים בפעולות האיבה האמורות, חטופים, נעדרים ובני משפחותיהם, מפונים או אנשי כוחות הביטחון ובני משפחותיהם ובהחלטת בית משפט במקרים של הציבור הכללי, אם שוכנע כי נבצר מן התובע להגיש את התביעה בגלל מצב החירום .

הארכת תקופת ההתיישנות מוצעת במסגרת המאמצים של משרד המשפטים להקל ככל הניתן על חלקים נרחבים בציבור המתמודדים עם מצב החירום והלחימה ומתוך הבנת הקושי בפתיחת הליכים משפטיים  ביחס למי שגוייסו בצו 8, מי שנפגעו מפעולות האיבה וכן ביחס לציבור הכללי שמתמודד עם קשיי פרנסה וקשיים נוספים הנובעים מן המצב ואינם פנויים לדאוג לעניינים אלה.

להערות הציבור: https://did.li/MpV5q

כתיבת תגובה