שכונת הבוכרים: עודכנה התכנית לחידוש השכונה

עיריית ירושלים אישרה את עדכון מדיניות התכנון לשכונת הבוכרים ההיסטורית בבירה • המדיניות המעודכנת תכלול: בניה עד 6 קומות בצירים ראשיים • בניית 5 קומות ביתר השכונה • קביעת מספר בניינים לשימור מחמיר – ללא תוספת

שכונות הבוכרים ממעוף הציפור | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הוועדה המקומית לתכנון ובניה בראשות אליעזר ראוכברגר, אישרה את עדכון מדיניות התכנון לשכונת הבוכרים בבירה.

שכונת הבוכרים הינה חלק מאזור מע"ר צפון אשר משתרע בין הרחובות בר אילן (מצפון), שמואל הנביא (ממזרח), יפו (דרום), ושרי ישראל (מערב). אזור זה כולל בתחומו את השכונות ההיסטוריות מקור ברוך, זיכרון משה, בית ישראל, כרם אברהם ומאה שערים. ביניהן שכונת הבוכרים המתאפיינת כרקמת בינוי בעלת ערכים יוצאי דופן וחד פעמיים.

השכונה הוקמה בשנת 1890 כשכונת יוקרה של משפחות עשירות שעלו מבוכרה עם כל רכושם. יופיים וגודלם של הבניינים בשכונת הפאר היהודית בארץ ישראל של סוף המאה ה-19 בלטו במיוחד על רקע הבנייה היהודית הפשוטה והעממית של אותם ימים.

שכונת הבוכרים מתאפיינת בשימושי קרקע מעורבים הכוללים מגורים, מוסדות חינוך ודת ומסחר.

מדיניות התכנון עמדה במשך שנים על שימור השכונה במרקם נמוך של 3-4 קומות. עם זאת, במשך השנים, התרחש תהליך של ציפוף מוגבר באזור, ובמסגרתו אושרו היתרים והקלות נקודתיים, ומרקם בינוי השכונה אינו נמוך כפי שמציעה המדיניות. על מנת לתת מענה תכנוני ראוי ומספק, המושתת על עקרונות אחידים לתכנון הנקודתי, גיבשו אגף התכנון בעירית ירושלים ולשכת התכנון המחוזית מסמך מדיניות משותף לשכונת הבוכרים.

במהלך גיבוש המדיניות נערכו בשכונה מספר סיורים, במסגרתם נבחנו כלל הסוגיות הקשורות לנפחי הבינוי בשכונה והמסקנה שעלתה היא שבפועל במקום בינוי של 3 קומות וגג רעפים, מרבית המבנים עם תוספות מאוחרות מגיעים לגובה של  4, 5 ואף 6 קומות.

המדיניות המוצעת מבוססת על הניסיון הרב ועל עקרונות התכנון שגובשו במהלך השנים על ידי הוועדה המקומית והוועדה המחוזית במסגרת קידום תכניות נקודתיות באזורים הסמוכים לשכונת הבוכרים.

מטרתו של מסמך המדיניות היא לייצר מסגרת תכנונית לאפיון נפח וגובה הבינוי בשכונה ההיסטורית, וזאת בהתייחס לקריטריונים שעניינם אופי החלקות, רוחב הדרך, מיקום המגרש ביחס לצירים הראשיים באזור, והמצב התכנוני המאושר בסביבה.

המדיניות המוצעת כוללת בניה של עד 6 קומות בצירים הראשים ו-5  קומות ביתר השכונה וקביעה של מספר בניינים לשימור מחמיר ללא תוספות.

במסגרת כל תכנית שתוגש לוועדות התכנון תערך בחינה של ערכי השימור שיש לשמור עליהם במסגרת התכנון.

את מסמך המדיניות מלווה עיריית ירושלים בתכנון חדש ושדרוג של המרחב הציבורי בשכונה באמצעות חברת עדן ופעילות קהילתית וחינוכית משותפת עם המינהל הקהילתי להגברת הכרות תושבי השכונה ומבקריה עם ההיסטוריה המפוארת של השכונה והפעילות החברתית והתורנית המתקיימת בה כיום.

הוועדה אישרה את המדיניות המוצעת והמלצותיה יובאו בפני הוועדה המחוזית לצורך קבלת החלטה סופית ואימוץ מסמך המדיניות.

כתיבת תגובה