שכירים לא יוכלו לתבוע ייצוגית ניכוי מס במקור ללא בקשה מוקדמת

בית המשפט העליון קבע: עובדים שכירים אינם רשאים להגיש תביעה ייצוגית נגד רשות המסים על גביית יתר של מסים בדרך של ניכוי מס במקום ע"י המעסיק – אלא אם הגישו בקשה פורמלית להחזר מס קודם לכן | תובענה ייצוגית אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת – קבע ביהמ"ש

רשות המסים | צילום: דודי לדרמן

בית המשפט העליון קבע כי עובדים שכירים אינם רשאים להגיש תובענה ייצוגית נגד רשות המסים להשבת מסים ששולמו לטענתם ביתר – בדרך של ניכוי המס במקור על ידי מעסיקיהם – מבלי שקדמה לכך הגשת בקשה פורמלית להחזר מס על -ידם בהתאם לפקודת מס הכנסה.

ראשיתו של המקרה בשנת 2018, אז הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד (השופט בורנשטין) בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוצגה כמוגשת מטעם עובדים תאילנדים ביישוב ישראלי בבקעת הירדן. בבקשה נטען כי כספיהם של העובדים הגיעו לידיה של המדינה בעקבות ניכוי מס הכנסה במקור אשר בוצע על ידי מעסיקם שלא לצורך ושלא כדין.

בית המשפט המחוזי דחה את בקשת אישור התובענה. בערעור על דחיית הבקשה נקבע פה אחד על ידי ביהמ"ש (השופט א. שטיין בהסכמת הנשיאה א. חיות וכב' השופטת י. וילנר) כי לנוכח הוראות פקודת מס הכנסה, מי שטוען שמגיע לו החזר מס ואינו מגיש בקשה להחזר מס בדו"ח מקוצר ("טופס 135") – אינו רשאי לפנות בתביעה אישית לבית המשפט בעניין זה, ובהעדר עילת תביעה אישית לא ניתן להגיש תובענה ייצוגית.

עוד נקבע ע"י שניים משופטי ההרכב שדין הערעור להידחות גם מכיוון שתובענה ייצוגית איננה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת.

כתיבת תגובה