כל התכניות של ג'ק מא ליום שאחרי ההנפקה ההיסטורית

עלי באבא מעוניינת לרכוש שליש מהמניות בהנפקה הגדולה אי פעם שתבצע Ant – בעלת אפליקציית התשלומים האינטרנטית שנולדה מלכתחילה לתשלומים בין הסוחרים ב'עליבאבא' • עכשיו החברה השותפה, 'עלי באבא' מתכננת לרכוש שליש ממניות 'אנט' • ומה התכניות של ג'ק מא? כיבוש חנויות המרקט בסין, עליונות טכנולוגית בשיווק נכסי נדל"ן וחיבור ל'צים' שירותי תובלה ימיים

ג'ק מא מייסד קבוצת עליבאבא עם נתניהו בדאבוס | צילום: חיים צח, לע''מ

רבותי ההיסטוריה חוזרת. לפני כשנה עקפה ההנפקה של חברת הנפט הלאומית של ערב הסעודית – ארמקו, את ההנפקה של עלי באבא בשנת 2014 עם גיוס שיא של כל הזמנים – 25.6 מיליארד דולר. לפני 6 שנים גייסה עלי באבא בהנפקה שהוכרזה אז 'ההנפקה הגדולה ביותר בכל הזמנים' 'רק' 25 מיליארד דולר. כעת מתכננת עלי באבא לרכוש שליש מהמניות בהנפקה של קבוצת Ant, הגדולה אי פעם, המיועדת לגייס הון בשווי 35 מיליארד דולר.

קבוצת אנט היא חברה שותפה של עליבאבא ונמצאת בבעלותו של ג'ק מא, המייסד ולשעבר היו"ר של הענקית הסינית. מדובר בחברה שנולדה לפני כ-17 שנה במטרה להעביר כספים בין מוכרים לקונים באתר המסחר האינטרנטי של עליבאבא. עם השנים החלה החברה לאפשר תשלומים דרך ארנק סלולרי בבתי עסק פיזיים ואף הציעה למשתמשים להשקיע כספים באפיקים מניבים או לקבל אשראי בתוך אפליקצית עליפיי. כיום נחשבת 'אנט' לחברת הפינטק הגדולה בעולם.

"אם הבנקים לא ישתנו, אנחנו נשנה את הבנקים", אמר ג'ק מא המייסד בשנת 2008. בהמשך קיבלה על עצמה החברה שורה של הנחיות רגולטוריות והחלה לשמש צינור להעברת כספים מגופים פיינסיים כמו בנקים ללקוחות הקצה. חברת אנט מתהדרת בין היתר בהלוואה ללא ריבית הניתנת למילוי פרטים ואישור תוך דקות ספורות. בדיווח ב'גלובס' הובא כי בשנה האחרונה נטלו כ-500 מיליון סינים הלוואות בסכומים קטנים או בינוניים.

הפעילות המרכזית של אנט היא כאמור אפליקצית עליפיי ומודל ההפעלה של קבוצת אנט התברר כמוכיח את עצמו עם היקף פעילות העולה על 430 טריליון יואן (62 טריליון דולר) ומעל 711 מיליון משתמשים חודשיים. בשנה שעברה רשמה אנט רווח נקי של 2.6 מיליארד דולר. השווי של אנט בהנפקה צפוי להגיע עד ל-250-280 מיליארד דולר, גבוה יותר מהשווי של רוב הבנקים בארה"ב.

כיום מחזיקה עליבאבא ב-33% ממניותיה של אנט, והדיווחים על הנפקת הענק מקפיצים בימים האחרונים את עליבאבא לשיאים חדשים ולא מוכרים. שווי השוק של החברה נע סביב ה-850 מיליארד דולר. בוול סטריט עוקפת עלי באבא את 'פייסבוק' ומתייצבת על המקום החמישי.

בדיווח ב'ביזפורטל' נטען כי תהליך ההנפקה של קבוצת אנט ממשיך להתקדם למרות הדיווח כי הממשל בארה"ב שוקל להטיל מגבלות על החברה וכן להכניס את החברה לרשימה השחורה. מומחים רבים בשוק מעריכים כי המהלך יהיה "סמלי במידה רבה".

פחות עובדים, פחות אשראי רע

בניתוח של אופיר דור ב'גלובס' הובא כי המייסד ג'ק מא כבר הצהיר ביום שישי האחרון כי ההנפקה של אנט גרופ תהיה הגדולה בהיסטוריה. "זוהי הפעם הראשונה שתמחור כזה – הגדול ביותר בהיסטוריה – נקבע מחוץ לניו יורק", אמר מא. לפי רויטרס, אנט צפויה לגייס עד 17.3 מיליארד דולר בבורסה בשנחאי ועוד סכום דומה בבורסה בהונג קונג.

דור טוען כי אנט 'דרסה' את הבנקים הסיניים במהלכים שלה. אחת הסיבות להצלחתה של אנט טמונה בבעיה עקרונית בסין. במדינה הענקית אין סוכנות דירוג אשראי מבוססת, המאפשרת לבנקים להכריע האם לתת או לא לתת הלוואה ללקוחות. לחלק גדול מהלקוחות הסיניים מעולם לא היה כרטיס אשראי, וההיסטוריה הפיננסית המתועדת שלהם מוגבלת מאוד, כך שלבנקים אין הרבה על סמך מה לקבל החלטות בנושא.

אנט הצליחה לעקוף את המכשול הזה, ובעזרת שימוש מתוחכם בבינה מלאכותית וביג דאטה יצרה מערכת דירוג אשראי חדשנית ומדויקת למדי. על סמך ניתוח מיליארדי ההלוואות שנתנה עד היום, החברה מצליחה לחזות את יכולת ההחזר של הלקוח תוך שימוש בפרמטרים כמו דפוס הוצאותיו, נכסיו ופרטיו האישיים. אנט היא למעשה זו שמחשבת את סיכוני האשראי של הלקוח ומעבירה את ההמלצה לבנקים, שהפכו לסוג של צינורות טיפשים לחלוקת הלוואות, עם מעט שליטה בתהליך.

לצד זאת, כותב דור, כי האפליקציות של אנט משוכללות מאוד והיעילות העסקית גבוהה. על אף נפח הפעילות העצום שלה, אנט מעסיקה רק 16 אלף עובדים, ש-70% מהם אנשי טכנולוגיה – מספר קטן בהרבה מכל מוסד פיננסי בנפח דומה. נקודה נוספת של זכות נרשמת לטובת אנט, בכך שלמרות שהתהליך אוטומטי לחלוטין, אנט עדיין שומרת על אחוז נמוך של הלוואות רעות, כאשר רק 1.56% מהאשראי שניתן דרכה רשם פיגור של מעל 60 יום בהחזר ב-2019.

מיקום טוב בדיגיטל

בסוף החודש הקודם קיימה עלי באבא כנס משקיעים ווירטואלי ומניית החברה טיפסה בכ-10% במהלך אותם ימים. בכנס התברר לאנליסטים כי אפיק נוסף של עלי באבא עומד להגיע לרווחים בשנה הבאה. מדובר על שירות הענן AliCloud שהוקם בשנת 2009 ומהווה תחרות חזקה לשירות דומה של אמזון. 

בכנס נחשף עוד כי חטיבת הלוגיסטיקה של Cainiao שהוקמה בשנת 2013, תחל לספק תזרים מזומנים תפעולי חיובי בשנה הבאה. בעקבות כך כתבו האנליסטים של סיטיגרופ כי "לאור שינויים התנהגותיים של צרכנים ועסקים בסביבה הפוסט-מגפתית, ובזכות חזונה של עליבאבא לדיגיטציה ב-20 השנים האחרונות, אנו מאמינים כי החברה ממוקמת היטב, ובזמן הנכון, לנצל את ההזדמנויות שעומדות בפניה". (הציטוט מ'ביזפורטל').

הולך על כל הקופה

במקביל, ג'ק מא לא מתכוון 'לנוח על זרי הדפנה' והוא יוצא למאבק בענקית הקמעונאות וולמארט. עליבאבא הודיעה בשבוע שעבר כי תשקיע 3.6 מיליארד דולר ברשת חנויות גדולות בסין הפועלות תחת מותגי RT-Mart ו-Auchan. בהשקעה זו תכפיל עליבאבא את אחזקותיה בקבוצת 'סאן ארט ריטייל'. 'סאן ארט', מפעילה יותר מ-480 חנויות כלבו גדולות בסין ומוגדרת כמתחרה העיקרית של וולמארט בסין.

מגיפת הקורונה שרמסה עסקים רבים, הניעה את הכלכלה הדיגיטלית ברשת לשיאים חדשים. הקניות דרך האינטרנט זינקו בעקבות כללי הריחוק החברתי והמרכולים בסין נהנו מצמיחה מהירה בהזמנות מקוונות. ההשתלטות של עליבאבא על רשתות מרכולים תעזור לה למנף את ההצלחה למכירות רבות ומהירות עוד יותר.

בדיווח ב'גלובס' נטען עליבאבא בונה נוכחות בשוק חנויות המזון הפיזיות בסין, ומשתמשת בהן כדי להרחיב את יכולות האי-קומרס שלה. לאחר הרכישה, עליבאבא תחזיק בכ-72% מהחברה, שהכנסותיה ב־2019 הסתכמו ב-14.2 מיליארד דולר. במחצית הראשונה השנה הכנסות סאן ארט עלו ב-5% ל-7.9 מיליארד דולר.

תיווך תלת-ממדי

אם לא די בכך, עליבאבא מתכוונת להרחיב את פלטפורמת המסחר המקוון הגדולה בעולם ולהתחיל למכור גם דירות באונליין. ב'כלכליסט' דווח כי בסין שיטת מימון הבנייה שונה. יזמי נדל"ן בסין מממנים את הבנייה באמצעות הלוואות בנקאיות, ורק לאחר מכן מקבלים אישור למכור את הנכסים הבנויים ללקוחות, בעבור מזומן. בחודשים האחרונים נאסר לקיים אירועי מכירות פיזיים והיזמים נתקעו עם מלאי דירות ענק. הערכות מדברות על כך שכ-480 מיליון מטרים רבועים חדשים שלא נמכרו, עומדים ריקים ב-100 ערים ברחבי סין. בעזרת הערוץ המכירות החדש מקווים היזמים 'להעיף' דירות במחירי רצפה ולסגור פערים מול הבנקים.

עוד דווח כי לפי הודעת הערוץ החדש טימול האופנג, בכוונתה להשתמש בטכנולוגיית תלת-ממד, סטרימינג ושירותים פיננסיים מקוונים כדי לאפשר לרוכשי הנכסים את החוויה השלמה, מבלי שיצטרכו לצאת מהבית ולהיכנס לאולם תצוגה או לבנק. על מנת לשכנע רוכשי דירות פוטנציאליים להתאים את עצמם לשיטת התיווך החדשה, טימול גיבשה חבילת סובסידיות בהיקף של 1.46 מיליארד דולר המיועדים למימון ההנחות שיתנו יזמי הפרויקטים.

רגע לפני ה-11/11

מהלך חכם ביותר של עליבאבא נרשם כאשר הקבוצה חתמה עם 'צים שירותי ספנות' על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי שיאפשר לסוחרים בעליבאבא רכישה ישירה של הובלה ימית של צים על גבי הפלטפורמה של עליבאבא. שיתוף הפעולה ישפר את הנראות של תהליך המכירה והשילוח בעליבאבא. בעזרת ההסכם יוכלו הסוחרים ליהנות  מרשת הקווים הגלובלית של חברת צים המסוגלת לספק שירותי הובלה יעילים ואמינים עם שירות לקוחות מתקדם, תמיכה בתהליך הלוגיסטי ובמיוחד שקיפות המידע עבור הסוחרים.

כעת העיניים נשואות לתאריך ה-11 בנובמבר, פסטיבל הקניות המקוון השנתי הגדול בעולם, הידוע כחג הרווקים. בשנה שעברה, שברה ענקית האונליין הסינית עליבאבא שיאים חדשים, עם מכירות בהיקף של יותר מ-38 מיליארד דולר – 7 מיליארדי דולרים יותר מאשר בשנה שקדמה לה. כעת רק נותר לנחש אילו שיאים יישבו השנה לאחר חודשי מגפה ארוכים, בה הצטרפו מדי יום מאות אלפי לקוחות חדשים בעולם, לרכישות באמצעות הרשת.

כתיבת תגובה