שקד הודיעה: אבחן מחדש את חוק קבוצות הרכישה

מאז התפוצצות פרשת ענבל אור מקדמת שרת המשפטים איילת שקד את חוק קבוצות רכישה כדי להסדיר את התחום הפרוץ • עו"ד חרדי פנה לשקד בטענה שהנוסח הקיים לוקה בחסר ואינו מונע ממארגנים חסרי ניסיון לנהל קבוצות רכישה • שקד נענתה לבחון את החוק מחדש

קבוצת רכישה | צילום: shutterstock

תופעת החאפרים בתחום קבוצות רכישה מוכרת היטב במגזר החרדי. רוכשים רבים הפסידו את כספם כשסמכו על מארגנים שהציגו עצמם כמקצוענים עתירי ניסיון, אך בפועל התבררו כשלומיאלים במקרה הטוב, ובמקרה הרע כשרלטנים שבאו לעשות קופה על גבם של הרוכשים התמימים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

מאז התפוצצות פרשת ענבל אור מקדמת שרת המשפטים איילת שקד את חוק קבוצות רכישה כדי להסדיר את התחום הפרוץ ביותר בענף הנדל"ן בישראל. אלא שהעו"ד החרדי יצחק שטינברג פנה לשקד וטען כי החוק לא פותר את המצוקה החרדית בדמות תופעת החאפרים.

"כעו"ד העוסק רבות בתחום הנדל"ן", כתב שטינברג לשקד, "עוקב אני בעניין רב אחר חוק קבוצות רכישה שיזמת כדי להסדיר את אחד התחומים הפרוצים ביותר בענף הנדל"ן ועל כך ברכותיי ותקוותי שהליכי החקיקה אכן יושלמו במהירות לטובת כלל הרוכשים בעתיד.

"עם זאת, מהיכרותי עם קבוצות רכישה רבות, ובעיקר במגזר החרדי בהן קבוצות הרכישה עודן קיימות ופעילות גם כיום בשיעור כגבוה בהרבה מהמגזר הכללי, אבקש להעיר על נקודה מרכזית וחשובה שנעדרת עדיין מהחוק החדש: הצבת רף בסיס עם דרישות מקצועיות מ'המארגן'".

שטינברג הוסיף והבהיר: "החוק החדש, שסוגר את הפרצות הרגולטוריות בפני השרלטנים שעשו עד כה קופה על גבם של הרוכשים התמימים, לא עושה זאת כלפי המארגנים הישרים אך הבלתי מנוסים. אלה המקצועיים בעיני עצמם שאין בינם ולניהול בנייה דבר וחצי דבר ובכך הם מורידים לטמיון את כספם של הרוכשים שנותנים בהם אמון".

ובעניין החרדי כתב שטינברג: "מניסיוני עם קבוצות רכישה במגזר החרדי, אני יכול להעיד שמארגנים מהסוג הזה מזיקים לחברי הקבוצה לא פחות מעמיתיהם השרלטנים ואולי אף יותר. מדובר באנשים נעדרי ניסיון ומקצוענות שמנסים לתפוס טרמפ על ענף הנדל"ן ובכך הם מסכנים את כספם של הרוכשים".

"מן הראוי", הציע שטינברג לשקד, "שהצעת החוק תקבע דרישות בסיס למארגן קבוצת רכישה ובהן מגבלות כדוגמת ניסיון, השכלה והיקפי ביצוע, ולאור העובדה שתחום קבוצות הרכישה הינו תחום שלצערנו השרלטנות בו גדולה פי כמה מאשר בתחומים אחרים, הרי שיש לקבוע מנגנון סינון אמיתי בפני מי שמעוניינים לזכות בתואר 'המארגן'.

"פרט נוסף, הצעת החוק מתייחסת אך ורק לקבוצות למגורים ואינה מתייחסת לקבוצות שרווחות מאוד היום – קבוצות למסחר. מן הראוי לקבוע התייחסות גם לקבוצות כאלו אמנם ברף נמוך יותר", חתם שטינברג את מכתבו לשרת המשפטים.

בתגובה לפנייתו, נכתב לעו"ד שטינברג כי צוות החקיקה של השרה שקד יבחן מחדש את חוק קבוצות הרכישה ויבדוק כיצד ניתן לשלב את התוספת – ההכרחית לדבריו – בחוק קבוצות הרכישה שמקדמת שקד.

תגובה אחת ל: "שקד הודיעה: אבחן מחדש את חוק קבוצות הרכישה"

  1. יש צורך להוציא חוק שאדם שאינו עוסק בבנייה. שאין לו תעודת קבלן בנייה. לא יעסוק בבנייה. רכשתי בקבוצת רכישה שהמארגנים הינם עורכי דין ורואה חשבון. משנת 2014 עד היום עוד לא קיבלנו מפתח. באמצע קבלן שהוחלף. עצירת בנייה לשנה ותוספת תשלום על הדירה. ממש מלחמת התשה וסיוט נפשי וכספי. תצילו אותנו מקבוצות רכישה ומנוכלים.

כתיבת תגובה