שר הכלכלה: "הקטנת מוצרים – שיטה מכוערת"

הקטנת מוצרים הפכה למכת מדינה • כמה זמן חייבות החברות לגלות לנו, הצרכנים, את דבר ההקטנה? והאם הזמן יוכפל כשהמוצר נכנס לשיווק ברשת חדשה? • כל ההוראות החדשות שיחולו בעוד רבעון ויצמצמו את תופעת המוצרים המוקטנים

מפעל 'אסם' בשדרות | צילומסך אילוסטרטיבי מתוך אתר החברה

עם התגברות תופעת הקטנת המוצרים מפיץ הממונה על הרשות להגנת הצרכן הנחייה חדשה בעניין הקטנת מוצרים, והחובה לציין זאת בחזית המוצר ולמשך חצי שנה.

כזכור, ‏‏‏‏‏בדיוק לפני שנתיים דחה בית המשפט ערעור של חברת 'אסם' על קנס בסך 864 אלף שקל שהטילה עליה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בגין הטעיה בנוגע לשינוי בכמות בשקיות החטיף ביסלי, בעקבות חקירה וביקורות שבוצעו על ידה.

מהחקירה עלה אז כי חברת 'אסם' שיווקה את המוצר ביסלי בכמות מופחתת של 55 גרם, כאשר המשקלים הקודמים של חטיפי ביסלי היו במשקל 70-67 גרם. אסם לא גילתה לציבור את כמות ההפחתה במשקל אלא רק ציינה על האריזה: "משקל חדש", כאשר האריזה נשארה בגודל דומה.

השופטת מרים ליפשיץ-פריבס מבית משפט השלום בירושלים שדנה בתיק קבעה בתיק כי 'אסם' הטעתה את הצרכנים בכך שלא ציינה פרטים מספיקים על גבי האריזה של המוצר החדש. ואמרה "צריך להבטיח כי יובא בפני הצרכן מלוא המידע הרלוונטי למוצר החדש, על מנת שיהא בידו לשקלל את הנתונים, בהשוואה למוצר אחר מסוגו של המוצר החדש".

לטענת השופטת לא די בציון המילים "משקל חדש" גם בצירוף המשקל שנרשם על האריזה באופן רגיל, כי הצרכן לא יודע משמעות הכיתוב כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת בעת הקנייה. "אין בידי הצרכן לידע אם הכיתוב "משקל חדש" בא ללמד על היותו גדול או קטן ממשקלו של המוצר הקודם", כתבה בפסק הדין התקדימי שהטיל עיצום על כל פס ייצור שבועי.

כיום, כאמור, עם התגברות תופעת הקטנת המוצרים, הממונה על הרשות להגנת הצרכן פרסם אתמול הנחייה חדשה בעניין הקטנת מוצרים והחובה לציין זאת בחזית המוצר ולמשך חצי שנה.

לדבריהם, המחקרים מוכיחים כי הצרכנים לוקים בכשל רציונלי- התנהגותי, ומתקשים יותר לשים לב להקטנת הכמות ולעבד את משמעותה. על אף שצרכן רציונלי אמור להתייחס באופן זהה להעלאת מחיר ולהקטנת מוצר באותו שיעור.

בשל הקושי של הצרכן להשוות בין מאפייני המוצרים הרבים, הוא מתמקד במאפיין אחד: המחיר. זהו המאפיין הבולט והעיקרי. הצרכן הרגיל אינו בודק את משקל המוצר באופן קבוע ואינו משווה לפי המחיר ליחידת משקל המוצגת על המוצר, אלא מתמקד במחיר המוצג והמוכר לו. באופן זה לא יחוש הצרכן שהוא משלם יקר יותר על אותה אריזה כאשר ברור שהכמות בו הופחתה.

במסגרת ההנחיות החדשות, חלה חובת גילוי כאשר מוקטנת תכולת המוצר באריזה והאריזה לא משתנה מהותית באופן שהצרכן יכול להבחין בקלות כי מדובר במוצר אחר/שונה, יש לתת גילוי נאות באשר להקטנת התכולה, על גבי האריזה.

יודגש כי אין להסתפק בגילוי הכמות החדשה על גבי האריזה. אלא, יש לגלות על גבי האריזה כי הכמות הוקטנה וזאת לפי אחת האפשרויות שלהלן "מכיל %__ פחות או מכיל ___ גרם/ליטר פחות" וכדומה, או גילוי הכמות המוקטנת לצד הכמות הקודמת.

ככל שהמוצר המוקטן החליף מוצר קיים, מוצר הייחוס הוא המוצר שיצא מהשוק או עומד לצאת מהשוק. ככל שהמוצר המוקטן נוסף לסדרת מוצרים המשווקים בכמויות גדולות יותר, מוצר הייחוס הוא המוצר בעל הכמות הקרובה מעל ששווקה במהלך תקופה של לפחות חצי שנה.

כדי לא 'לבלבל' את הצרכן אין להשתמש במונחים שאינם ממן העניין כגון 'חדש', העלול להטעות את הצרכן כאילו מדובר במוצר חדש בשוק.

אי גילוי נאות כאמור מהווה הפרה של הטעיה לפי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, וניתן בגינו להטיל עיצום כספי. ובנוסף מהווה עבירה פלילית וניתן להגיש כתב אישום. מפסיקת בית המשפט בתיק אסם נראה כי השופטים לא נוטים חסד כלפי המפעלים בנושא זה.

בדבר אופן הגילוי של הקטנת המוצר כותבים ברשות להגנת הצרכן כי הגילוי על גבי המוצר חייב להיות ברור ומובלט על גבי תווית צמודה למוצר באופן שהצרכן יוכל לראותו בקלות. ההבלטה תהיה מיוחדת והיא תופיע בחזית האריזה, זו שנהוג להציבה במדף לכיוון עיני הצרכן או על תווית שצמודה למוצר.

על פי ההנחיה, משך הזמן בו יש לגלות את דבר ההקטנה חייב להיות לפחות חצי שנה ממועד שיווק המוצר המוקטן. יודגש, כי אם בשלב מסוים מתחיל יצרן או יבואן לשווק את המוצר לקמעונאים נוספים, יחול הגילוי במשך תקופה של שנה החל מתחילת השיווק לכלל הקמעונאים.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "השיטה של הקטנת הכמות והעלאת המחיר האפקטיבי של המוצר היא תופעה מכוערת שהחברות אימצו לעצמן כדי להעלות מחירים בדלת האחורית ויש לעקור אותה מן השורש. ההנחיות החדשות של הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן יחייבו לציין את גודל השינוי במוצר, למשך חצי שנה לפחות על גבי האריזה, יעבירו את האחריות אל היצרניות, ימנעו הטעייה צרכנית ויקדמו את סחר הוגן".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: "הצרכן אינו מודע מספיק להקטנת האריזה, ועלול לספוג את העלייה המעשית במחיר המוצר. העלאת המודעות של הצרכן לעצם ההקטנה , על ידי הכללים הברורים שהנחתי, תסייע לצרכן לבצע שיקול מחושב לגבי קניית המוצר, פעולה שתתרום להורדת יוקר המחיה. הרשות תמשיך לאכוף את יידוע הקטנת המוצרים לצרכנים ולהילחם בהטעיות הצרכן בכלל, תוך יצירת כללי משחק ברורים יותר, בפרט"

תחילתן של ההוראות החדשות נקבעה לשלושה חודשים ממועד פרסום הנחיה זו.

כתיבת תגובה