תאונות בתוך העיר: מעל 1,800 ילדים נפגעים בשנה

עמותת אור ירוק מצאה כי למעלה מ- 1,800 ילדים נפגעים בכל שנה בממוצע בתאונות דרכים בתחום העירוני • בירושלים פי שניים מתל אביב • "ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להפסיק להאשים אותם בהיפגעות בתאונות דרכים ולשפר את התשתיות כך שגם אם הילד טעה והתפרץ לכביש ניתן יהיה להציל אותו כאשר הרכב נוסע במהירות נמוכה", אומרים ב'אור ירוק'

ילדים בדרכים | צילום: לארה סאבג', פלאש 90

בעשור האחרון (2010-2019) נפגעו 18,235 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים שאירעו בתחום העירוני-ברחובות הערים ובישובים. מדובר בלמעלה מ-1,800 ילדים שנפגעים בכל שנה בממוצע בתחום הערים. מבין הנפגעים בעשור החולף 189 ילדים נהרגו ומעל 1,800 נפצעו באורח קשה. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים לרגל יום הילד הבינלאומי שמצוין ב-20 בנובמבר.

בירושלים נפגעו פי שניים מאשר בתל אביב-יפו

מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עוד עולה, כי בעשור האחרון נפגעו בתאונות דרכים בירושלים מעל אלפיים ילדים, יותר מכפול מאשר בתל אביב-יפו שבתחומיה נפגעו 852 ילדים בתאונות. העיר השלישית במספר הנפגעים בעשור החולף היא חיפה שבתחומיה נפגעו 832 ילדים בעשר השנים האחרונות. יחד עם זאת חשוב לזכור כי בירושלים חלקם היחסי של הילדים באוכלוסייה כ-39%; בחיפה ובתל אביב-יפו הילדים הם כחמישית מאוכלוסיית העיר (23% ו-21%, בהתאמה).

בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 1,619 ילדים, מהם 18 נהרגו ו-168 נפצעו באורח קשה, נתונים כמעט זהים לשנת 2018.

בעשור האחרון נפגעו בכבישי ישראל (עירוני ובין עירוני) קרוב ל-30 אלף ילדים בתאונות דרכים, 318 נהרגו ו-2,283 נפצעו באורח קשה. בשנת 2019 נהרגו 34 ילדים בתאונות, שנים יותר מאשר בשנת 2018.

בבני ברק נפגעו 559 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בעשור האחרון (2010-2019), מתוכם ילד אחד נהרג ו-58 נפצעו באורח קשה. בשנת 2019 נפגעו בעיר 75 ילדים בתאונות דרכים – מדובר בשנה שבה מספר הנפגעים בעיר הגבוה ביותר בעשור.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הילדים שלנו הם הדבר הכי יקר לנו. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי לשמור על החיים שלהם ולכן באותם מקומות שבהם יש ריכוז גבוה של ילדים חייבים לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב.  משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות חייבים  להתקין פסי האטה בסביבת בתי ספר וגנים ציבוריים כדי לצמצם את הסיכון של הילדים להיפגע בתאונות דרכים. ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להפסיק להאשים אותם בהיפגעות בתאונות דרכים ולשפר את התשתיות כך שגם  אם הילד טעה והתפרץ לכביש ניתן יהיה להציל אותו כאשר הרכב נוסע במהירות נמוכה".

באופן קבוע, שיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהגבוהים מבין מדינות ה-OECD. בהשוואת הנתונים הבין לאומית האחרונה אף נמצא כי ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור הילדים הרוגים מתאונות דרכים מבין מדינות ה-OECD. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בכל שנה נהרגים בממוצע כ-32 ילדים (0-14) בתאונות דרכים – כיתת לימוד שלמה.

אוכלוסיית הילדים היא אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר בתאונות דרכים. כמעט אחד מכל עשרה הרוגים מתאונות דרכים בשנת 2019 היה ילד מתחת לגיל 14. ילדים הם נמוכים וקשה לראותם מבעד למכוניות, הם פזיזים, לא מודעים לסכנות ולא מכירים את חוקי הכביש ולכן לא ניתן לצפות את התנהגותם. בנוסף, ילדים קטנים לא מחברים את רעש מנוע הרכב לסכנה המתקרבת. רוב הילדים נהרגים כאשר הם הולכים ברגל ולכן, ריסון מיתון התנועה באזורים שבהם יש ריכוז גבוה של ילדים יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.

כתיבת תגובה