מאות משפחות במודיעין עילית תקועות בקבוצות רכישה

סחבת של שנים, מכירת דירות על קרקע ציבורית או כזו שמשועבדת לבנק, פתיחת חברות בחו"ל להקשות על תביעות עתידיות, דרישות תשלום מופרזות ושורה ארוכה של מעשים מנוגדים לחוק ■ ההתנהלות השערורייתית בקבוצות הרכישה במודיעין עילית

הכניסה למודיעין עילית. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

הסיפור הבא שאנו חושפים כאן לראשונה ידוע לרבים וטובים, אבל משום מה רבים מעדיפים לטאטא אותו מתחת לשטיח. סוג של עצימת עיניים או תחיבת ראש בחול סטייל בת יענה, בבחינת אם לא מדברים, התופעה לא קיימת.

אז זהו, 'ביזנעס', כאתר מוביל בתחום הנדל"ן החרדי, החליט להסיר את הלוט ולעלות את הנושא לסדר היום הציבורי. יודגש, בשלב הזה אנחנו לא מציינים שמות של יזמים, מתווכים, ראשי קבוצות, עורכי דין ועוד. בהמשך נחשוף כאן באתר גם את מי שעומד מאחורי העוול המתמשך למאות משפחות. לא נניח לנושא לרדת מסדר היום הציבורי עד שהעוול יתוקן.

מה שקורה כיום במודיעין עילית גובל בשערורייה של ממש. כמו כל דבר זה לא שחור ולבן, ויש כמובן לכל צד גרסא משלו – אבל בגדול, תמונת המצב היא שיש כיום בעיר הרבה קבוצות רכישה שלקחו מהרוכשים מקדמות של מאות אלפי שקלים תמורת נייר(!), וכבר עברו שנים רבות, בין שלוש לעשר שנים – תלוי באיזה קבוצה, ושום דבר לא זז. הכל תקוע.

חברה בחו"ל שלא ניתן לתבוע

גורמים עימם שוחחנו טוענים כי ההתנהלות בקבוצות רכישה אלו מזכירה יותר התנהלות של מאפייה מאשר התנהלות תקינה במדינת חוק. זה לא שהמארגנים מתכוונים מלכתחילה לעבור על החוק, חלקם אף עובדים קשה על-מנת להזיז עניינים ולשחרר חסמים, אבל ישנן יותר מידי תהיות על ההתנהלות ובעיקר על התוצאות.

הנה כמה דוגמאות בהסתמך על טענותיהם של רוכשים. אחד היזמים מכר דירות על קרקע שהוגדרה על-ידי הוועדה המחוזית כשטח ציבורי ואין סיכוי בעולם לשנות את התב"ע. יזם נוסף מגדיר בחוזה מספרי בניינים למרות שאין כלל אישור לבנות על הקרקע ואיש לא יודע מה יהיו אם יהיו מספרי הבניינים. אבל למי זה מפריע, העיקר שבתרשימים זה נראה טוב.

בין שאר טענות הרוכשים, נשמעה הטענה כי בין מארגני קבוצות הרכישה יש אחד שלקח בחשבון את הבעיות שיצוצו בהמשך בגלל הסחבת בבנייה, על מנת למנוע את האפשרות לתבוע אותו, רשם את החברה שמנהלת את קבוצות הרכישה שלו בחו"ל, כך שלא יהיה ניתן לתבוע אותה בקלות בארץ. מי יודע, אולי זה בבחינת "הרוצה לשקר ירחיק עדותו", תהה באוזננו תושב העיר.

גם קבוצות רכישה שהצליחו להתקדם בהיתרי בניה, ואין הרבה כאלו, נתקעו מול הבנקים שכמובן מסרבים לתת משכנתאות לקבוצות הללו בגלל מורכבות הבעלות על הקרקע.

מקרה נוסף שהגיע אלינו הוא סיפורו של יזם קבוצת רכישה שמכר דירות לאנשים, בו בזמן שהקרקע משועבדת לבנק שהלווה לו כסף לרכישת הקרקע. לרוכשים אין כלום, לא הערת אזהרה (אין טאבו), לא ערבויות, לא ביטחונות. כלום. הדבר היחיד שיש להם ביד זו קבלה מעורך הדין שמלווה את מארגן קבוצות הרכישה. במקרה של קריסה, הבנק יממש את הקרקע והרוכשים יוכלו להחזיק חזק-חזק בפתק שקיבלו.

דגל התורה מתנערת מהקבוצה

אחת מקבוצות הרכישה שיווקה דירות תחת עמותה שמזוהה עם דגל התורה. לא נכתוב בשלב הזה את שם העמותה ואת שמות האנשים שמאחורי השיווק. כמובן, גם קבוצה זו תקועה כמו שצריך – ולפי דברים שאמר ראש העיר, יעקב גוטרמן, עד לרגע זה לא הגיעה לשולחנו בקשה לקבלת היתרים מאותה קבוצה.

חלק מהרוכשים פנו בצר להם לאחד מחברי הכנסת החרדיים, וזה מצידו פנה ליו"ר וועדת הכספים, חה"כ משה גפני, ותהה בפניו כיצד ייתכן שדגל התורה מפקירה את הרוכשים. גפני בדק את הנושא וענה כי לדגל התורה אין שום קשר לעמותה שבעבר הייתה מזוהה איתה בפרויקט גדול בירושלים.

אם לא די בכך, אותם רוכשים קיבלו בחודש האחרון דרישה לשלם עוד 60 אלף שקל מעבר ל-300 אלף שכבר שילמו והם לא יודעים מה לעשות.

מה שקורה במציאות הוא שכל אחד זורק את הכדור לשני – ובתווך עומדים נבוכים מאות רוכשים ששמו את מיטב כספם על קרן הצבי ואוכלים את הלב שעה שהם משלמים כל חודש שכירות.

הקבוצות הפכו לפירמידה

מנהלי קבוצות הרכישה מצידם מנצלים את העבודה שמחירי הדירות במודיעין עילית עלו דרסטית בשנים האחרונות, וכל מי שמגיע לבקש את כספו חזרה, מקבל זאת – כשהם אומרים לו: מחירי הדירות עלו. אתה שילמת, נניח 300 אלף, קח את הכסף בחזרה. היום זה כבר שווה עוד 400 אלף שקל יותר.

זאת אומרת, מצד אחד הבן אדם נתן ליזם חמצן מזומנים כאשר הניח על השולחן 300 אלף שקל, אבל את הקופון גוזר מנהל קבוצות הרכישה שמפיל ברשת רוכשים חדשים עם מחירים גבוהים פי כמה וכמה.

ל'ביזענס' נודע כי באחד המקרים רוכש שדרש את כספו בחזרה קיבל רק חלק – תוך איום ממשי: "אם תתבע אותנו, גם את היתרה לא תקבל". התנהלות של עולם תחתון.

הרוכשים טוענים כי יש להם תחושה שבחלק מקבוצות הרכישה מדובר בסוג של פירמידה. במסגרתה כסף שנכנס על-ידי הרוכשים החדשים, משמש לעיתים על מנת לשלם לרוכשים הוותיקים/ישנים שרוצים לצאת. עקב עליית המחירים הדרסטית, זו פירמידה מאוד רווחית.

כאמור, בשלב הזה לא כתבנו את שמותיהם של היזמים וראשי קבוצות הרכישה, אבל לא נרפה מהנושא.

תחקיר 3

אם גם אתם נפגעתם מקבוצת רכישה במודיעין עילית, אנו פותחים בפניכם כתובת מייל ייחודית אליה תוכלו לשלוח כל חומר שיעזור לנו לעזור לכם. דיסקרטיות מובטחת! (ניתן לשלוח גם ללא פרטים מזהים).

זו כתובת המייל שעומדת לרשותכם: [email protected]

4 תגובות ל: "מאות משפחות במודיעין עילית תקועות בקבוצות רכישה"

  1. חבל, למה לא מפרסמים את השמות של הנוכלים???????

    לפחות שנוכל להיזהר מהם!!!

  2. אין צורך לפרסם כולם יודעים מי הם רק ידוע על קבוצה אחת שבונה כן אבל רק בנין אחד בלבד ושם מכרו את הדירות בלי פירסום אלא רק למקורבים לצמרת ולעוד שני אנשים פרטיים בלי מימון בנקאי בכלל אלא בכסף מזומן כאן ועכשיו כמוכן שבלווי עו"ד מקומי

  3. לעורך המדור
    לתועלת הענין והבנת הדברים וכיצד ניתן להביא פתרון
    לדעתי יש לעשות בירור מקיף מול כל המארגנים, לבדוק את דבריהם מול הרשויות, וכך לקבל תמונה על מה העיכובים ואם יש התקדמות ולבשר לנו מצב עדכני
    מישהו העלה כאן כי בעצם יש היתר והבעיה היא מימון, זו בעיה ידועה בהרבה קבוצות בפרט לאור הרגולציה בבנקים, ובכל מקרה גם כשיש בנק זה סיפור ארוך, יתכן ויש לשקול ללכת על קרנות מימון וכך להתחיל לבנות על אף שזה מימון יקר,
    משמועות שהגיע לאוזני פנו לקרן מסוימת ואין כ"כ חדש אך לדעתי יש לפנות לכמה קרנות עד להשגת מימון

  4. בנין שלם תקועים המון זמן
    לא מובן בכלל למה, אולי מישהו גוזר קופון שמן

כתיבת תגובה