תפנימו: אלפי אנשים עוד יפלו בקבוצות רכישה

חשיפת ההתנהלות בקבוצות הרכישה במודיעין עילית מזעזעת את אמות הסיפים. הכתובת רשומה בדם ליבם של אלפי הורים ואברכים שנפלו, נופלים ויפלו בעתיד ברשתן של קבוצות הרכישה. אחיסמך כמשל, אך לא רק שם

מודיעין עילית. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

אני עובר כמעט מידי יום בכביש 40. כשאני מגיע לקטע הכביש ליד אחיסמך, נשימתי נעתקת, ולא בגלל מפעלי המלט במקום. אלא בשל הידיעה שכאן היו אמורות לגור 3,600 משפחות חרדיות. כל חודש נזרקים כעשרה מיליון שקלים לפח (השכירות), בגלל רשלנות של אחרים.

בחודש האחרון אני משתדל להביט רק ימינה. קשה לי לראות את הקצב המדהים של הבנייה הנעשית בשטח על ידי הקבלן שזכה במגרש בסך הכל לפני חודשים ספורים במסגרת מחיר למשתכן. בחלק מהבניינים נראה שכבר סיימו את היסודות. פתאום מתברר שאפשר לקבל היתרים במקום ולבנות. מעניין כיצד נפתרו כל בעיות הביורוקרטיה שראשי העמותות מספרים לנו עליהן כבר קרוב לעשור.

כל הכבוד לאכסניה זו – אתר 'ביזנעס' – שהעזה לגעת בנושא הכאוב של קבוצות הרכישה התקועות במגזר החרדי. למרות ש-5,000 משפחות חרדיות סובלות סבל יומיומי, ולמרות שיש לנו ברוך ה' ארבעה עיתונים יומיים ועשרה שבועונים – עד לפני חודש לא נכתב דבר בעניין זה בשום כלי תקשורת חרדי, למעט בבמה אמיצה ונדירה זו.

הסיבה פשוטה וכואבת: מאחורי כל קבוצה יש יזמים. בדרך כלל הם או חלק מהם, מקושרים לחברי הכנסת ולמקומות הנכונים, אם לא שהם חברי הכנסת בעצמם ואכמ"ל. ולכן, פשוט לא כותבים. הרי ברור שאם לא ידברו על זה ולא יטפלו בזה, המחלה תעלם מאליה.

אז זהו, שלא. שום בעיה לא תיפתר באמצעות הסתרתה ואף משפחה לא תיכנס לדירה בקצב הזה.

הפשע: מקבלים את הכסף מראש

לפני כחודש הוזמנתי לוועדת הכלכלה בכנסת בעניין הזה בעקבות נפילת קבוצת אור. (אגב, כל הרעש בסיפור ההוא, הוא על פחות מעשירית מכמות הדירות התקועות אצלנו). טענתי שם כי הבעיה איננה ביזמים אשר רובם ככולם בעלי כוונות טובות ורוצים לעשות רק טוב. איש אינו קם בבוקר ומחליט לעקוץ מאות משפחות. הם עשו, ורובם עדיין עושים ויעשו, כל מאמץ אפשרי בדרך לפתרון כל הבעיות הקשות מאוד.

הבעיה היא בשיטה. השיטה הנוכחית, המאפשרת ליזמים לקבל מראש את העמלה שלהם, בלי כל קשר להצלחת הפרויקט, היא המחלה. כל מי ששילם פעם לשיפוצניק מראש לפני העבודה, יודע בדיוק על מה אני מדבר. הוא כנראה עוד יושב וממתין לקבלן השיפוצים שיגיע.

כלל ברזל בכל המקצועות, הוא תשלום בסוף הפרויקט, למעט אחוז קטן בהתחלה, לפעמים, עבור ההוצאות. הכלל הזה איננו קיים בקבוצות הרכישה. כאן אתה יכול ליזום, לשווק, למכור, ואחר כך לקחת את העמלה ולא לעשות יותר כלום. חלילה וחס.

אם נצרף לזה, את העובדה שבינתיים גם על הכסף אין פיקוח, וגם לא על שאר הפרמטרים. נבין מדוע ממתינים באחיסמך עשר שנים, בעוד הקבלן עושה זאת בשבועיים. מאותה סיבה בדיוק אפשר להיווכח כי רוב היזמים אחראים על יותר מקבוצה אחת.

כלומר, הם מכרו פרויקט, הותירו אותו פצוע ומדמם בשטח, ואצו לשווק את הפרויקט הבא שלהם. בשלב הבא הותירו גם אותו לא פתור, ואצו לפרויקט הבא וחוזר חלילה.

עד שלא תשונה השיטה ולא ייקבעו כללים נוקשים וברורים בעניין, נמשיך לשלם דמי שכירות ודמי טיפשות.

תחקיר 3

9 תגובות ל: "תפנימו: אלפי אנשים עוד יפלו בקבוצות רכישה"

  1. בהקשר לטור של רוזנבלט, לא חכמה להביא כדוגמא את הקבלן באחיסמך שזכה רק לא מזמן וכבר בונה. הקבלן זכה בקרקע מאושרת לבניה ולא היה צריך לבצע כל שינוי, וממילא רק להוציא היתר ולבנות. לקבוצות באחיסמך היו לא מעט בעיות בירוקרטיה (עקב שינוי התב"ע במחוזית) וכעת הן אמורות להתחיל לבנות. הבעיה האמיתית לדעתי, היא הניהול הלא מקצועי והלא שקוף (ואני עדין בביטויים שלי כדי שלא לפגוע ברבנים… )של הקבוצות באחיסמך.
    דרך אגב, במקרה של ענבל אור, לא היה צריך יותר מאשר פיקוח פיננסי על הכספים המופקדים בפרויקטים, וכל מה שקרה לא היה קורה. כן, מאחר ואני עוסק בתחום הזה של ליווי ופיקוח פיננסי, אני אומר באחריות שאם היו מחייבים ליווי שכזה, הסיפור (מהבחינה הכספית לפחות) היה נראה אחרת לגמרי.

  2. למה רק נתן רוזנבלט צועק…..
    מה אם החברי כנסת שדאגו לעולם התורה בשביל ששום אברך לא יצטרך לצאת לעבוד.. ולכן הוסיפו עוד כמה עשרות שקלים בחודש….
    איך הם חושבים שמשפחה של אברך יכולה לשלם גם שכירות וגם משכנתא.. כ"כ הרבה שנים..
    אני מקווה שהם לא מנצלים את זה שכל הרוכשים באחיסמך אברכים ובני תורה שנשמעים לגדולי ישראל….ו

  3. מחכה קרוב לשש שנים לבניה באחיסמך וההתחלה לא נראת באופק מדי חודש אני משלם 4000 שקל לשכירות פשוט בושה וחרפה

  4. רק הפגנה של כלל הרוכשים באחיסמך תביא גם את התקשורת שלנו והעיתונות לסיקור נרחב
    ממילא גם משרד השיכון יבין שאין דרך חזרה וחיביים לגמור את זה.
    ואז כל השקרים של חברות הניהול יתחילו לצוץ

  5. יש גם בביתר עילית קבוצות רכישה התקועות למעלה מ4 שנים

  6. אני מציע לאתר הנכבד ולנתן רוזנבלט לעשות מיפוי של הקבוצות רכישה ולא רק לפי מקומות.
    למשל באחיסמך יש 3 קבוצות – אז פשוט לפרט אותם וכשהם יראו את שמם מתנוסס זה יותר ילחיץ אותם מאשר לכתוב סתם אחיסמך וכו'.
    אני גם תקוע שם ואני בעד להעלות את הנושא לסדר היום.
    מעניין היכן הכסף שלנו שוכב בינתיים? ומי מהעו"ד קוצר את הריביות בבנק?
    0אני יודעע שחלק מהכסף הלך לקרקע-ואני מדבר על השאר).

  7. אני דווקא סבור שלא כדאי לפרסם את השמות של קבוצות הרכישה כי אז הנהלת הקבוצות ילחצו אל הקיר, וייאלצו את מנהלי הקבוצה להוציא פסק דין חד משמעי שהכל שם בסדר גמור ומצויין והכי טוב שאפשר. ראה פסק הדיין וכו'. וד"ל.

  8. באחיסמך זה לא רק סיפור של רשלנות אלא גנב מאנשים מיליונים

  9. למעשה הסיפור הוא של מעילה
    תכננו מלכתחילה לגנוב

כתיבת תגובה