143,862 דירות על הגג וכחלון מתעמת עם בעלי הדירות

האוצר דיווח היום (ה) על חתימת הסכם גג בעפולה שעשוי להכפיל את בירת העמק. עם ההסכם הזה עולה מספר הדירות שנכללות בהסכמי הגג ומתקרב ל-144 אלף. כחלון: לבעלי מספר דירות יש איכשהו את המספר שלי

לזוגות הצעירים אין את המספר שלי. כחלון. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

שר האוצר, חה"כ משה כחלון, שר הבינוי והשיכון, חה"כ יואב גלנט, ראש העיר עפולה יצחק מירון, ראש מטה הדיור באוצר, אביגדור יצחקי ומנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, חתמו על הסכם גג נוסף והפעם בעיר עפולה. במסגרת ההסכם ישווקו בעיר עפולה כ-10,500 יחידות דיור.

תכנית החומש כוללת שיווק של כ-2,000 יחידות בשנה בחמש השנים הקרובות. הסכם הגג יביא להקמתן של שבע שכונות חדשות בחלקיה השונים של העיר בתהליך מואץ. התכנית הראשונה 'מול העמק'  תשווק כבר בראשית השנה הבאה, ויתר התכניות האמורות בהסכם ישווקו במהלך השנים 2017-2020. בעפולה כ-50,000 תושבים וכ-12,000 בתי אב, הסכם הגג יביא להכפלת כמות האוכלוסייה בעיר.

במעמד חתימת ההסכם התייחס כחלון לסוגיית המיסוי על ריבוי דירות ואמר: אתם יודעים מה משותף לכל חמישים אלף האנשים שיש להם שלוש דירות ויותר? איך שהוא לכולם יש את מספר הטלפון שלי. הם יודעים להשיג אותו. מעניין שלאף אחד מהזוגות הצעירים אין אותו.

"המאבק שלי מול משקיעי הנדל"ן הוא מאבק ערכי ואידיאולוגי. מטרת החוק היא לא לגבות מיסים אלא לתת יתרון לזוגות הצעירים. לזוג צעיר אין שום סיכוי כשהוא מתמודד מול משקיע שיש לו חמש דירות. הזוג הצעיר מתחנן להנחה של 10,000 שקל והמשקיע מעלה את המחיר ב-50 אלף בלי להרגיש. למשקיעים יש חלק משמעותי במשבר הדיור. מתקיפים אותי על החוק הזה התקפות חסרות תקדים אבל בשביל לפתור משבר כל כך חמור צריך לעשות גם צעדים כואבים שלא נעימים לכולם".

גלנט התייחס באותו מעמד לעיר עפולה ואמר כי "עפולה היא עיר בעלת חשיבות אסטרטגית, היושבת על צומת חשוב, בין מרכז הארץ לצפונה. לפני כשנה, בקרנו כאן, שר האוצר ואני, וכבר עכשיו אפשר לראות תוצאות. ישנה תנופת בניה, ופתיחת רכבת העמק תתרום גם היא לפיתוח משמעותי.

"בשונה מתכניות ודיבורים שהיו כאן בעשור האחרון, בשנה האחרונה אפשר לראות תוצאות בשטח. עפולה היא דוגמה אחת. תכנית מחיר למשתכן מצליחה בעפולה ובעשרות ערים נוספות. הורדת המחירים במסגרת התכנית תשפיע על המשק כולו. גם שיטת 'תכנן ובנה' שאושרה השבוע במועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר האוצר, תשפיע על ענף הבניה בישראל ותקצר את זמני הביצוע. אני מאמין שתוך שנתיים כל משק הדיור בארץ ישתנה. אזרחי ישראל כבר מרגישים בשינוי, אנחנו עושים את הדבר הנכון".

ראש עיריית עפולה, חתן השמחה, אמר כי "הסכם הגג הוא פרי של שיתוף פעולה אסטרטגי בין המדינה לבין העיר עפולה, ומהווה תרומה חשובה לקידום עפולה כמטרופולין הבא. ההסכם יביא לשדרוג התשתיות הקיימות בשכונות הוותיקות של העיר. אני מבקש להודות לשר האוצר ולשר הבינוי על שיתוף הפעולה הפורה, ועל תרומתם החשובה לפיתוח העיר עפולה בפרט ופיתוח אזור הצפון בכלל".

מנהל רשות מקרקעי ישראל אמר כי "השילוב של הסכמי הגג שמבטיחים היצע שיווק עם תכנית מחיר למשתכן שמייצרת מחירים טובים, הוא התשובה הנכונה והמרכזית לפתרון משבר הדיור".

אחד-עשר הסכמי הגג שנחתמו בשנתיים האחרונות רותמים מראש את כל משרדי הממשלה הרלבנטיים לשיווק זמין, ממוקד ואפקטיבי באזורי הביקוש. זאת בשיתוף הרשויות המקומיות עמן נחתמו (וייחתמו) הסכמי הגג.

העיקרון המנחה של הסכמי הגג הוא העמדת קדם מימון על ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה נדרשים, עוד משלב שיווק הפרויקט. הסכמי הגג מבטיחים ליזמים קבלת היתרי בנייה תוך 90 יום ומקצרים באופן דרמטי את זמן פיתוח השכונות החדשות והקמתן. בנוסף, נקבע לוח זמנים מדויק לביצוע וקידום כל שלב בפרויקט.

ההסכמים גם מבטיחים לרשות המקומית את האמצעים והגיבוי הממשלתי להקמת שכונות ענק של אלפי יחידות דיור. עד כה נחתמו הסכמי גג בעשר ערים בהיקף כולל של 143,862יחידות דיור.

כתיבת תגובה