'הגנת הצרכן' מזהירה את הצרכנים מפני מחירי booking

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מזהירה את הציבור מפרקטיקה של אי הצגת מחיר כולל ואמיתי על ידי השמטת מרכיב המע"מ מן המחיר המוצג לצרכן באתר 'בוקינג' • "ההפרה של האתר בוטה והרשות ממשיכה להיאבק נגדה בכל כוחה. אולם הפרה זו מזיקה עוד יותר בימים אלה של משבר הקורונה כאשר צרכנים ישראלים אינם מזמינים מקומות אירוח בחו"ל אלא בארץ וכמו כן תיירים מחו"ל אינם נופשים בישראל"

בוקינג | צילומסך מאתר החברה למשתמשים בישראל

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה אזהרה לציבור מפני אתר booking.com בשל העובדה כי המחיר המוצג באשר לשירותים המוצעים בישראל אינו המחיר הסופי וכי הצרכן יצטרך להוסיף, בעת התשלום בפועל, 17% על המחיר המוצג באתר.

האתר הפופולרי מציג באופן שיטתי את מחיריו בשקלים חדשים בלא לכלול את שיעור המע"מ החל על העסקה. זאת, תוך הפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן, המחייב הצגת "מחיר כולל" ומונה במפורש את מסי החובה החלים על העסקה כחלק מן המחיר הכולל.

פרקטיקה גורמת בפועל להטעיית הצרכן באשר למחיר של השירות. הצרכן מגלה את המחיר האמיתי של העסקה רק בשלב קבלת השירות (במקום האירוח). פרקטיקה זו גם מטעה את הצרכן בשלב השוואת  מחירים בין אתרי הזמנות שונים, בטרם הרכישה. החסרת המע"מ ממחיר השירות המוצע מאפשרת לאתר booking.com להציג מחיר נמוך יותר לשירות, בעוד שלא בהכרח כך הדבר בפועל.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מנהלת מאבק משפטי מול נציגת אתר booking.com בישראל, במהלכו היא הטילה על החברה עיצום כספי בשיעור 2.8 מיליון ₪ בגין הפרת החובה להציג את המע"מ במחיר הכולל. החברה ערערה לבית משפט השלום, בטענה כי היא חברה נפרדת ואינה חלק מחברת בוקינג הבינלאומית, אשר מקום מושבה בהולנד. בית משפט השלום קיבל את הערעור והרשות הגישה ערעור לבית משפט המחוזי בעניין זה. יודגש שפסיקתו של בית משפט השלום נוגעת לזהות החברה המפרה ולא לעצם הפרקטיקה המפרה ואין בפסיקה זאת כדי להקנות הכשר שיפוטי להמשך הפרקטיקה הלא חוקית של האתר.

לדברי הודעת הרשות, ההפרה של אתר booking.com הינה בוטה והרשות ממשיכה להיאבק נגדה בכל כוחה. אולם הפרה זו מזיקה עוד יותר בימים אלה של משבר הקורונה כאשר צרכנים ישראלים אינם מזמינים מקומות אירוח בחו"ל אלא בארץ וכמו כן תיירים מחו"ל אינם נופשים בישראל. מכאן הצורך באזהרה מיוחדת זו.

על רקע זה מזהירה הרשות את הציבור ומבקשת לגלות ערנות בעת הכניסה והשימוש באתר booking.com, כי המחיר המוצג באשר לשירותים המוצעים בישראל אינו המחיר הסופי כי הצרכן יצטרך להוסיף, בעת התשלום בפועל, 17% על המחיר המוצג באתר.

 עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: "הרשות כבר קבעה בעבר כי בוקינג מפרה את החוק הישראלי כאשר אינה מוסיפה למחיר המוצג באתר את רכיב המע"מ לגבי שירותים הניתנים בארץ ובכך למעשה מטעה את הצרכן הישראלי. משבר הקורונה גרם לישראלים לרכוש באמצעות אתר בוקינג שירותים בישראל בלבד בניגוד לעבר אז נמכרו גם שירותים בחו"ל (מקומות לינה), כיוון שאינו יכול לנסוע לחו"ל כבעבר, ועולה חשש ממשי לכך כי ההטעיה נעשית כעת באופן מוגבר אשר מטעה צרכנים רבים. הרשות תמשיך ותפעל על מנת להסדיר את המצב מול חברות מפרות ולטובת הצרכן הישראלי".

כתיבת תגובה