שעון קיץ? טוב גם לחרדים!

שחרית, מנחה, ליל הסדר ויום הכיפורים | הגיע הזמן לעשות סדר מול הטענה שבגלל החרדים לא מונהג שעון קיץ בכל עונות השנה | מסתבר ששעון הקיץ שמביא חסכון משקי לא קטן, לא רע כל כך לחרדים, בחישוב הכולל ואולי אפילו להיפך

חלק מעובדי WishTrip בתפילת מנחה | צילום (אילוסטרציה): באדיבות המצלם

אני נשאל רבות האם שעון חורף טוב לחרדים, ולכן אין שעון קיץ בכל ימות השנה.

אז… נראה לי שהגיע הזמן לעשות סדר קטן.

נתחיל מליל הסדר שיחול בעוד חודש, בחג הפסח: יש טוענים שהחרדים רוצים שחצות הלילה יהיה כמה שיותר מאוחר כדי שיוכלו לחגוג בלי לחץ של זמן. אז ככה: החג נכנס בנקודת השקיעה של השמש (או ליתר דיוק, ממש קצת לפניה) באופן שמאפשר את אותו מרווח זמן בהגעה לחצות הלילה (הזמן שבו מקפידים לסיים את אכילת האפיקומן). כלומר: יש את אותן שעות כדי לחגוג בין זמן כניסת החג לזמן חצות הלילה, בין אם היה זה בשעון חורף ובין אם היה זה בשעון קיץ. כך שאין לחרדי ולדתי המצוי שום תועלת או נזק מכל שעון שיהיה נוהג באותה שעה.

ביום יום – הדתיים שמתפללים שחרית לפני צאתם לעבודה, נתקעים גם בשעון חורף עם מנייני השעה 6:00, כשהנץ החמה מגיע לפעמים בסביבות 6:40 ואז לא ניתן להתחיל את התפילה לפני 6:25. (ולמה זה לא מטריד את רוב החרדים? צאו ובדקו בבתי הכנסת באזורים החרדים כמה מלאים מנייני השעה הזו). שעון קיץ היה מעביר את הנץ החמה לאזור 7:30, והיה תוקע את מרבית האוכלוסיה החרדית העובדת, שמתחילה את התפילה בבוקר בשעה 7:00. אבל היי, רציתם שנעבוד.

והאמת, לעובדים, יש פתרונות של תפילה בנסיעה בתחבורה הציבורית או ברכבת, במניינים שמתארגנים בדרך (עד לעתירה הבאה שתמנע זאת…) או בבתי הכנסת שסמוכים למקום העבודה.

והנה עוד משהו משמעותי מהיום יום: תפילת מנחה – דווקא הדתיים והחרדיים שעובדים, נתקעים תמיד (בעת חלות שעון חורף) עם תפילת מנחה שזמנה האחרון נמצא בשעה 15:00 או 16:00. אילו היה חל שעון קיץ באופן תמידי, תפילת מנחה הייתה מתקיימת בסוף יום העבודה, בשעה 18:00 או 19:00. הרבה יותר נוח.

שבת – אם תשאלו כל ראש משפחה חרדית (ולא את מקבילו הדתי), שעון קיץ דווקא טוב מאוד לימי שישי, כששבת נכנסת מאוחר ולא כפי שקורה בשעון חורף כשנכנסים אליה עם ה'נשמה באף'. הדתיים אגב מסתדרים עם שעון הקיץ יפה מאוד: הם מקבלים שבת מוקדם יותר, אוכלים את ארוחת השבת בשעה מוקדמת יותר ופורשים לשינה.

יום כיפור – הפעם היחידה בשנה ששעון קיץ ישנה באופן משמעותי לחלק ניכר מאוד מתושבי המדינה ולא רק לחרדים ולדתיים, היא ביום הכיפורים. אז, באופן פסיכולוגי, נדמה שהגוף צם יותר מ-25 השעות – אם החג יוצא מאוחר יותר – משום שהרעב והצמא מתגברים בעיקר בשעות הערות. אם תשאלו את מרבית האוכלוסיה, יום אחד בשנה – כשכבר נמצאים ב'שוונג' של צום, לא באמת מצדיק מעבר לשעון חורף.

אז לומר באופן גורף שהחרדים הם אלה שבגללם המשק לא חוסך בהפעלת שעון קיץ כל השנה? נחמד לומר כך, אבל לא ממש עומד במבחן המציאות.

תגובה אחת ל: "שעון קיץ? טוב גם לחרדים!"

  1. למה רק דתיים מקבלים שבת מוקדם בקיץ? אצלנו יש הרבה מנינים מוקדמים של חרדים בערב שבת וגם אנחנו זוכים לקבל שבת ולאכול מוקדם בשעון קיץ. מומלץ לכל משפחה עם ילדים קטנים. ככה הם זוכים להיות בשולחן שבת ולא נרדמים

כתיבת תגובה