בג"צ דחה את העתירה להתיר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת

האם הנשיאה החדשה בבית הדין הגבוה לצדק, השופטת אסתר חיות, שמה ברקס להתערבות של בג"ץ בניהול המדינה? לפני זמן קצר מחק בג"ץ עתירה קנטרנית להתרת הפעלת תחבורה ציבורית בשבת

הפגנה נגד בג"ץ. צילום: יונתן זינדל | פלאש 90

לא. אל תתלהבו. זה קרה גם בסיבוב הקודם, כאשר השופט אשר גרוניס עלה על כס נשיאות בית המשפט העליון. אבל זו בשורה טובה למיליוני יהודים שאינם רוצים לראות את ארץ הקודש הופכת את השבת לחול. בג"ץ מחק היום (ב) את עתירת חברת-הכנסת תמר זנדברג ממרצ, תנועת 'ישראל חופשית', עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון ו'המרכז הרפורמי לדת ומדינה', שדרשו להתיר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

העתירה נמחקה בכפוף לשמירת זכויות הצדדים, תוך כדי שהעותרים נענים להצעת בית המשפט לבחון הגשת עתירה נוספת ככל שתידרש באמצעות מפעיל תחבורה ציבורית. העתירה נדחתה משום שהעותרים אינם מייצגים חברה כלשהי המעוניינת לפעול בשבת.

וכאן למעשה טמונה ההנחה לפיה חל שינוי עקרוני בעמדת בג"ץ שכן עד היום יכול היה כל אחד להגיש עתירה בכל עניין גם אם הוא אינו צד בעניין. אם כי, כאמור, האופטימיות מוקדמת מדי. בדיון בעתירה הציגה המדינה את עמדתה כי במישור המשפטי, הסדר מתן הרישיונות לנסיעה בשבת מיוסד על איסור עקרוני, המבוסס "על הוראת המחוקק שלפיה על השר להתחשב ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לתנועת כלי רכב בשבת".

עוד ציינה המדינה כי מתן רישיונות לנסיעה בשבת במקרים ספורים המפורטים בתקנות הוא חריג. "ומשכך הוא מפורש בצמצום על ידי המשיבים (המדינה במקרה הזה. ל"נ). לפיכך החלטת הרשות שלא לבצע בחינה כללית יזומה לגבי העילות שבגינן היא רשאית לאשר רישיון לנסיעה בשבת, ולהסתפק בעניין זה בבחינה נקודתית על פי הצרכים שיובאו בפניה מצויה במתחם הסבירות".

פרקליטות המדינה קיבלה את עמדת שר התחבורה והמודיעין, חה"כ ישראל כ"ץ (ליכוד), שיש להגן על עמדת המדינה לשימור הסטטוס-קוו בנושא התחבורה הציבורית בשבת, ולדחות את העתירה הדורשת להתיר תחבורה ציבורית חופשית בשבת. כזכור, אתמול פרסמנו במקביל כי משרד התחבורה הודיע למפעילי קווי התחבורה הציבורית בשבת כי הוא דורש הסברים על הפעילות המתבצעת לכאורה בניגוד לחוק.

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%94%D7%A9%D7%A8-%D7%9B%D7%A5-%D7%9E%D7%97%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%A6%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%9C-%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%A0%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%A2%D7%9C%D7%99-%D7%91%D7%A2/

כתיבת תגובה