חוק הנגישות נכנס לתוקף היום -האתר שלך מונגש?

שאטרסטוק

בעוד יומיים יכנס לתוקף חוק הנגישות באתרי האינטרנט מי חייב בנגישות מהו אתר נגיש מהם הקנסות למי שלא מנגיש – כל הפרטים בכתבה שלפניכם

בעולם שבו האינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו, בעולם שבו כדי למצוא בית עסק, להירשם לשירות מסוים או לקרוא מידע חשוב יש צורך להקליד כמה שורות בגוגל, חשוב להנגיש את השירותים הדיגיטליים גם לבעלי המוגבלויות.

על פי חוק הנגישות, האתרים בישראל צריכים לעמוד בתקן הישראלי 5568 ולאפשר לכל אחד חוויית גלישה נעימה.

מהו אתר נגיש?

אתר נגיש מאפשר לבעלי המוגבלויות לבצע פעולות שונות באמצעות תוסף נגישות. אלה כמה דוגמאות לכך:

    • הקראה – משתמש עיוור או לקוי ראייה יכול להשתמש בתוסף ההקראה שיש באתר. ההקראה כוללת תיאור מפורט של כל התכנים באתר, תיאור של תמונות כמו גם תיאור הפעולות שבאפשרות האדם לבצע.
    • טקסט בולט – ניתן לשנות את הטקסט באתר כך שיהיה בולט לעין. תכונה זו מאפשרת לבעלי לקות ראייה להתאים את הטקסט כרצונם.
    • היכולת לשנות צבעים – התוסף מאפשר לשנות את צבע הטקסט לכל גוון שבוחר הגולש – הוא יכול להפוך את האתר לשחור לבן, לשנות את הרקע או הטקסט. בדרך זו גם עיוורי צבעים או אנשים שעינם קולטת את הצבעים באופן שונה, יוכלו להתאים עבורם את צבע הרקע או הטקסט הנכון.
    • היכולת לשנות את התוכן – תוסף הנגישות מאפשר לגולשים להבליט את התוכן הרצוי, להדגיש את הקישורים או לעצור אנימציות של באנרים במקרים שבהם התמונות ה"זזות" מפריעות לעיני הגולשים.
    • אפשרויות ניווט – באמצעות התוסף החדש ניתן לנווט טוב יותר באתר. כך למשל, ניתן לשנות את צבע הסמן מבלי להתמודד עם סמן לבן על רקע לבן אף הוא.

מי חייב בחוק הנגישות?

אתר הנותן שירות או מידע אודות השירות חייב להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות, יחד עם זאת יש כמה הקלות לבעלי אתרים:

  • אתר קיים – במידה והמחזור הכספי של בעלי האתר אינו עולה על 1,000,000 ש"ח (בממוצע של 3 שנים האחרונות) – האתר פטור מהנגשה.
  • אתר חדש – יש פטור מהנגשה עד 2020 לאתר של עוסק פטור או עוסק שהמחזור השנתי הממוצע שלו אינו עולה על 300,000 ש"ח.
    לאחר 2020 פטור זה לאתר חדש ינתן רק לאתרים שהמחזור השנתי הממוצע שלהם אינו עולה על 100,000 שקל לשנה.
  • תשתית האתר אינה ניתנת להנגשה – יש פטור של 3 שנים מהנגשת האתר עם אופציה להארכה בשלוש שנים נוספות, לאחר מכן יש חובה להנגיש אותו.
  • 60 ימי חסד – לא ניתן לתבוע מיד את בעל האתר, אלא לאחר שליחת התראה, בעל האתר מקבל 60 יום לתיקון התקלה, ובמידה וזה לא בוצע, ניתן לתבוע אותו.
  • הנגשת וידאו/אודיו – מחוייבים בהנגשה רק רשויות ציבוריות, או עסקים בעלי מחזור מעל 5 מליון ש"ח.

האם האתר שלכם צריך להיות נגיש? בדקו כאן

מה יקרה אם לא ננגיש את האתר?

חוק הנגישות ייכנס לתוקפו ב-25.10.17, ע"פ חוק יהיה ניתן לתבוע בעלי אתרים המחויבים בהנגשה – 
תביעה אזרחית – עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק!
תביעה מנהלתית – על סך של 150,600 ₪ וחשיפה פלילית.

אוקי, שכנעתם, איך אני מנגיש את האתר שלי?

ישנם לא מעט חברות שפיתחו תוספי הנגשה לבעלי אתרים, אני מציע להתקין תוסף נגישות של חברת ENABLE, שפיתחה שני רכיבי הנגשה בחינם:

  1. תוסף הנגשה לבעלי דפדפן כרום של גוגל – מיועד לכל מי שגולש באינטרנט, התקנת התוסף, תהפוך כל אתר למונגש (גם אם בעל האתר לא הנגיש אותו), התוסף למעשה מתלבש על כל אתר ומפעיל את הפונקציות של ההנגשה, כגון, הגדלה והקטנת הטקסט באתר, ביטול צבעים , הדגשת קישורים וכד'. לינק להורדה
  2. תוסף לבעלי אתרים שנבנו במערכת וורדפרס – התוסף מספק יישומי נגישות שימושיים עבור האתרים שלכם, בתהליך התקנה מיידי וקל, אשר יגדילו את תאימותם לדרישות ההנגשה ובתקינות הנחיות לנגישות תכנים באינטרנט WCAG 2.0.
  3. במידה והאתר שלכם לא בנוי בוורדפרס, החברה מספקת סקריפט להטמעה בקוד האתר – אפשרי רק למי שיש גישה לקוד (לא אפשרי באתרי WIX).
תוסף ההנגשה של חברת enable, צילום מסך.
תוסף ההנגשה של חברת enable, צילום מסך.

אני מאמין כי הנגשת אתרים היא לא רק חובה, אלא גם זכות.

מעבר לעובדה שהנגשת האתר שלך, תעזור למעל 1.6 מליון גולשים בעלי מוגבלות לגלוש בנוחות ובפשטות באתר שלך, עצם פעולה זו מעוררת סולידריות חברתית, מעורבות ואכפתיות, ותורמת רבות גם לקידום העסק שלך במקביל.

מנועי החיפוש מעדיפים אתרים מונגשים על פני כאלו שלא והעסק שלך נחשף בפני פלח שוק חדש לגמרי.

אז קדימה, הצטרפו לאלו שבאמת אכפת להם!

רוצים לראות איך התוסף נראה? רוצים שנסייע לכם בהנגשת האתר? בקרו באתר שלנו: https://www.do-seo.co.il

נכתב ע"י אליחי רובין, מנכ"ל קידום כהלכה, המתמחה בפתרונות שיווק לעסקים באינטרנט.

2 תגובות ל: "חוק הנגישות נכנס לתוקף היום -האתר שלך מונגש?"

  1. הכתבה הזו מאוד מטעה. תוסף נגישות הוא כלי נגישות ולא הנגשה של האתר. וגם לא דרישה של החוק. ניגודיות, טקסט חלופי למדיה, סמנטיקה והתנהגות מקלדת הם הנגשה ומה שדורש החוק.

  2. התוסף שלהם מסייע בהנגשה, ועומד במרבית הדרישות, אבל בהחלט, זה לא מספיק כדי להביא את האתר ל100%, חשוב שכל תמונה יהיה תיאור וכותרת, וכד'
    החוק גם לא התייחס להתאמה לסלולרי, שזה היום חובה לכל אתר, וחבל

כתיבת תגובה