פרוייקט להב"ה של משרד המדע תקוע בגלל החשכ"ל באוצר

ח"כ משה גפני זעם על נציגת האוצר "אי אפשר לנהל מדינה בצורה כזו, היום זה משרד המדע, מחר משרד החינוך ומחרתיים משרד הביטחון. אנחנו דורשים להוציא אל הפועל תכנית ששר המדע רוצה לקדם, ולא מה שרוני חזקיהו קובע זו תופעה שלא נשלים איתה"

הדיון בוועדת הכספים. לעמ.

בדיון בוועדת הכספים על תקציב משרד המדע הלין שר המדע, אופיר אקוניס על התקציב הלא מספיק של משרדו וכן על כך שפרוייקט להב"ה – לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית שמנוהל ומופעל ע"י משרדו תקוע בשל בעיות בנושא כוח אדם מול אגף חשכ"ל באוצר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני צידד בעמדתו.

השר הציג סקירה לגבי תקציב משרדו: "התקציב גדל מאוד באופן יחסי. אם בתחילת העשור הנוכחי, עוד דובר על תקציבים מביכים של 146 מיליון ₪ ב- 2010 ו- 197 מיליון ₪ ב- 2011, הרי שתקציב 2019 יעמוד על 515 מיליון ₪. זה התקציב לאחר שנחתך בשל קיצוצים רוחביים ועדכון שערי מטבע, כשמלכתחילה היה אמור לעמוד על 559 מיליון ₪" אקוניס הביע תרעומת על האופן שבו נודע לו על הקיצוץ: "שבוע לאחר שהתקציב אושר בממשלה, האוצר הודיע למנכ"ל המשרד, שנוכח עדכון שערי מטבע וקיצוץ פלאט, התקציב ייחתך. זו לא צורה, אני שר בממשלה שאישרה את התקציב, לא יתכן שהדברים ייעשו בצורה כזו".

השר הציג את עיקרי היעדים של המשרד: "הנגשת המדע והטכנולוגיה לכלל אזרחי ישראל באשר הם. גם במגזרים החרדי והערבי. בין השאר המשרד מקדם תכניות להנגשת המדע כולל ביישובי הפריפריה ושכונות חלשו. לדוגמה: בפרויקט 'ליל המדענים', שאנחנו מקדמים, משתתפים עשרות אלפי משפחות ברחביי הארץ, פרויקט בשיתוף 15 מוסדות אקדמיים שחושף משפחות שלמות לתחומי ידע וחדשנות מדעיים עכשוויים. כך גם פרויקט 'להב"ה' לאוריינות דיגיטלית, שמקודם ב- 30 רשויות. לצערי הפרויקט תקוע בשל בעיות בנושא כוח אדם שיש לנו מול אגף חשכ"ל באוצר".

לטענתו השיבה רפרנטית מו"פ והשכלה גבוהה באגף החשב הכללי באוצר במשרד האוצר, דניאל פרג: "אנחנו במגעים עם משרד המדע על-מנת שלא לקטוע את הפעילות ומודעים לחשיבות הפעילות בפריפריה ולכן מצאנו מתווה של מעבר בהדרגתיות מהמכרז הקיים למכרז חדש. המכרז הוגדר להרחבת הפעילות. יש התנגדות של הפרקליטות של המשך העסקת מדריכים חיצוניים כאנשי מחשוב. יש היקף גדול של תביעות מצד המדריכים שרוצים להיות עובדי מדינה. זה בדיון משפטי כרגע, ככל שממשיכים להעסיק מדריכים במכרז הקיים זה עשוי להגדיל את הבעיה. הפרקליטות הנחתה לצמצם את ההעסקה של מדריכים במכרז הנוכחי".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני תקף את טענותיה בחומרה ואמר כי "אי אפשר לנהל מדינה בצורה כזו, היום זה משרד המדע, מחר משרד החינוך ומחרתיים משרד הביטחון. אנחנו דורשים להוציא אל הפועל תכנית ששר המדע רוצה לקדם, ולא מה שרוני חזקיהו קובע זו תופעה שלא נשלים איתה. לא יתכן שהפריפריה תסבול, כי אתם סבורים שיש בעיה עם איזה יועץ משפטי". לדבריו הצטרפה גם ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) שקראה שלא לעכב את הפעילות החשובה הזו נוכח בעיות ביורוקרטיות. תושבי נתיבות לא צריכים לשלם את מחיר הביורוקרטיה הממשלתית בנושא. הבעיה היא שהאחריות על הפרויקט נמצאת במשרד המדע אך הסמכות באוצר".

לדברים הללו הצטרף ח"כ מיקי לוי ואמר "כסגן שר האוצר ביקרתי בנתיבות וראיתי הפרויקט ומאוד התפעלתי ממנו. זה לא תפקיד האוצר להתעסק בכך. יש לאפשר לזה להימשך". יו"ר הוועדה גפני: "החלטת הוועדה היא שלא מסכימים בשום פנים ואופן לעיכובים בנושא. תפקיד יועץ משפטי זה לסייע בקידום דברים ולא למנוע. אני דורש לסיים את הסחבת בעניין. תחזרו לוועדת הכספים עם תשובה בתוך שלושה שבועות כיצד אתם פותרים את העניין ומאפשרים להמשיך להפעיל מדריכים במסגרת הפרויקט. אני רוצה פתרון, לא יתכן שהמדינה תתנהל בצורה כזו".

בסיכום דרש גפני מנציגי האוצר "לחזור לוועדה עם תשובה בתוך שלושה שבועות, שזה יהיה שבוע לפני אישור התקציב, עם תשובות לגבי המשך פרויקט להב"ה והאם מתכוונים לתת תוספת תקציב לצורך קידום הפרוייקט של לוויין תקשורת על-מנת לשמר את מעמדה של ישראל כמעצמת טכנולוגיה וכמדינה מחוזרת ע"י מדינות רבות בעולם, יש להגדיל את ההשקעות של המדינה, בין היתר, בהגדלת תקציב משרד המדע והטכנולוגיה והתקציב המיועד לקידום לווייני תקשורת ישראלים.

תגובה אחת ל: "פרוייקט להב"ה של משרד המדע תקוע בגלל החשכ"ל באוצר"

  1. מוזמנים לקרוא על המאבק ולתמוך בנו: https://www.facebook.com/hafratatLehava/

כתיבת תגובה