רגע לפני גיל פרישה? הטעות שעולה לפורשים הרבה כסף

גיל הפרישה מתקרב אחרי שנים ארוכות של עבודה קשה? אתם מחכים בקוצר רוח למשוך את הפיצויים הפטורים ממס וליהנות קצת מהכסף? עצרו, הנה כמה דברים שחשוב לדעת

רו"ח איתמר שניר

במדינת ישראל יש אנשים רבים המגיעים לגיל הפרישה ומושכים את הפיצויים הפטורים ממס באופן אוטומטי, בלי להבין מה המשמעות של צעד כזה. הטעות הזו כה נפוצה, עד כי פורשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם ניזוקים מהפעולה הזו – וחבריהם רואים אותם, עושים אותו דבר וניזוקים גם הם.

אבל מה הבעיה במשיכת פיצויים פטורים ממס, אתם בוודאי שואלים – מדוע לא ליהנות מהם?

ההטבה שגורמת לכם נזק

הבשורה הטובה: בתלוש הפנסיה של כל פנסיונר במדינת ישראל שעבר גיל פרישה יש הטבת מס המגיעה לו ע"פ סעיף 9 (7א)  בפקודת מס הכנסה.

הטבה זו מגיעה לו כל חודש בחודשו, והיא יכולה להסתכם לאורך השנים במאות אלפי שקלים. הבשורה הפחות טובה: גמלאים רבים אינם מודעים להטבה הזו, ולמעשה מפסידים כסף רב השייך להם.

כאשר אדם שפרש לגמלאות מושך את הפיצויים שלו כפיצויים פטורים ממס, הוא פוגע בצורה אנושה בהטבת המס המופיעה בתלוש הפנסיה שלו – ובכך מקטין לעצמו את הקצבה החודשית. יתרה מזאת, משיכת פיצויים פטורים ממס לא רק מקטינה את הטבת המס בתלוש הפנסיה, אלא אף גם גורמת לקנס של 35%, כלומר מצמצת את ההטבה פי 1.35 – פער שבהחלט יגרום לכם לכאב בכיס…

אז מה עושים? איך אפשר למשוך את הפיצויים מבלי לפגוע בהטבת המס?

לכל גמלאי מומלץ לבחון את מכלול השיקולים והשלכות המס במקרה שלו. יש לא מעט מקרים שבהם משתלם הרבה יותר לשלם קצת מס על פיצויי הפרישה – וליהנות אחר כך, לאורך כל החיים, מהטבת המס שבתלוש הפנסיה.

ניקח לדוגמה גמלאי הנמצא במדרגת מס של 31% (שכר של 14 אלף ₪). נניח שאותו גמלאי צפוי לקבל פיצויים בגובה של כ-350 אלף ש"ח, והוא מתלבט אם למשוך את הפיצויים כפטורים ממס או כחייבים במס (כלומר לשלם עליהם מס).

אם הוא יבחר לשלם עליהם מס, הוא ייהנה מהטבת המס המלאה על קצבת הפנסיה שלו – ולאורך 20 השנים הבאות הוא יחסוך 100 אלף ₪ (!) יותר ממה שהיה חוסך לו היה מושך את הפיצויים כפטורים ממס. בנוסף, אם לאותו גמלאי יהיו הכנסות נוספות במקביל לפנסיה, הוא ישלם על הכנסות אלו מס מופחת – ועל כן תשלום המס על הפיצויים הוא הבחירה הנכונה עבורו.

אגב, בתשלום מס על הפיצויים טמון יתרון נוסף: טבע האדם הוא שכאשר הוא מקבל סכום כסף גדול, הוא נוטה לבזבז אותו. הוויתור על הטבת הפיצויים הפטורים ובחירה בהטבה שבתלוש הפנסיה יוצרים הזדמנות יקרה מפז להגדיל את קצבת הפנסיה מדי חודש– ולהבטיח לעצמכם 'כרית ביטחון' בכל שנות חייכם.

בשורה התחתונה: להטבת מס אחת – משיכת הפיצויים כפטורים ממס – יש מחיר כבד: פגיעה בהטבת מס אחרת (המופיעה בתלוש הפנסיה). אל תפעלו 'על אוטומט': התייעצו עם אנשי מקצוע, בחנו לעומק מה נכון עבורכם וחסכו מעצמכם את מחיר חוסר הידיעה!

הכותב איתמר שניר, רו"ח מומחה למיסוי פרישה

[email protected]

snircpa.com

 

 

 

2 תגובות ל: "רגע לפני גיל פרישה? הטעות שעולה לפורשים הרבה כסף"

  1. האתגר בפרישה לגמלאות הוא איך להעביר את הזמן מבלי לבזבז כסף!!!

  2. כמה באלגן הסיפור הזה… יאוש.

כתיבת תגובה