אם אין לכם כוח להתעסק עם הפנסיה, לכו על פנסיית ברירת מחדל

למרות שמומלץ לכל אדם למצוא את מסלול הפנסיה המתאים ביותר למצבו ולצרכיו העתידיים, מי שמתקשה למצוא את הזמן לעסוק בכך, כדאי לו לבחור בפנסיית ברירת מחדל. מומחי 'מיטב דש' נותנים חמש סיבות מדוע

חוסכים לפנסיה. אילוסטרציה: Montri Thipsorn | שאטרסטוק

מהפכת פנסיית ברירת המחדל שהחלה בינואר האחרון מגנה על עובדים שהחלו עבודה חדשה ולא טרחו לבחור לעצמם מסלול בקרן פנסיה. רפורמה שביצעה המפקחת על שוק ההון, ביטוח ופנסיה באוצר, קובעת כי הפרשותיהם של עובדים אלה ינותבו אוטומאטית למסלולי ברירת המחדל המוצעים במרבית קרנות הפנסיה.

מסלול זה, כך מסבירים אנשי קרן הפנסיה של בית ההשקעות 'מיטב דש', צמצמו משמעותית את דמי הניהול שמשלמים החוסכים. על פי הרפורמה, במקום לשלם דמי ניהול גבוהים, עובדים שיצטרפו למקום עבודה חדש ולא יבחרו באופן אקטיבי קרן פנסיה, ינותבו באופן אוטומטי לקרנות פנסיה ברירת מחדל עם דמי ניהול אטרקטיביים. ומה עם עובדים קיימים? גם הם יכולים "לקפוץ על העגלה" ולבקש להצטרף.

אנשי מיטב דש מציגים ארבע סיבות לכך שכדאי לשקול לעבור לפנסיית ברירת מחדל. אך טרם תקראו אותן, כדאי שתדעו כי תמיד עדיף לבחור את המסלול הייחודי המתאים לכם בהתאם לגילכם, הכנסתכם וצרכיכם בעתיד. את זאת תוכלו לעשות באמצעות יועצים פנסיוניים בלתי תלויים. ומכאן לדבריהם של מיטב דש המבקשים לשכנע אתכם כי כדאי לכם לעבור למסלולי ברירת המחדל.

הסיבה הראשונה: זה יכול לחסוך לכם מאות אלפי שקלים. מעבר לקרן פנסיה עם דמי ניהול אטרקטיביים נשמע כמו צעד טכני שיכול לחסוך פרוטות, אבל הוא מהלך מהותי, שיכול לחסוך לכם עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים לאורך שנים.

הסיבה השנייה: אתם באמת לא צריכים לעשות כלום. ההצטרפות לקרן פנסיה ברירת מחדל נעשית באופן אוטומטית למי שמתחיל לעבוד, אלא אם הוא מבקש במפורש לעבור לקרן פנסיה אחרת. מי שנמצא בעבודה קיימת או שעובר מקום עבודה, יכול אף הוא להצטרף לפנסיית ברירת מחדל בקלות, באמצעות האינטרנט או בשיחת טלפון לקרן הפנסיה שלו.

הסיבה השלישית: זה מתאים גם לעובדים חדשים או ללא כוח מיקוח. וזה מה שיפה ברעיון של מסלולי ברירת המחדל. בלי לדפוק על השולחן של הבוס ובלי להתמקח – כולם זכאים לאותם תנאים.

הסיבה הרביעית: זה הדבר הכי חברתי שאתם יכולים לעשות. אחת המטרות של מסלולי ברירת מחדל היא להגדיל את התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני ולהפחית את הריכוזיות. בשנים האחרונות נשלטו 97% משוק הפנסיה על ידי חמש קרנות הפנסיה של חברות הביטוח הגדולות. קרנות פנסיה ברירת מחדל אמורות להגביר את התחרות ולהוזיל את דמי הניהול בכל השוק. כך שאם תצטרפו לפנסיית ברירת מחדל, תוכלו לסייע גם לחברים שלכם להוזיל את הפנסיה.

במיטב דש אומרים כי מאז זכו במכרז קרן פנסיה ברירת מחדל של משרד האוצר, כבר הצטרפו אליה למעלה מ-30 אלף חוסכים. עוד אומרים שם כי דמי הניהול המובטחים ב'מיטב דש' למשך עשר שנים הם 0.01% מהצבירה השנתית לעומת שיעור מקסימלי של 0.5% בקרנות המתחרות, ו-1.31% מההפקדות החודשיות ביחס למקסימום 6% בקרנות האחרות.

נחזור ונזכיר כי ההמלצה, גם של אנשי האוצר, היא לבחור בקרן פנסיה מותאמת לצרכים. מסלולי ברירת המחדל נועדו אמנם להיטיב עם החוסכים, אך עדיין, אין נכון יותר מבחירה מושכלת של קרן פנסיה מותאמת. בכל מקרה, תמיד תוכלו להתמקח על דמי הניהול מההפקדות ומהצבירה.

כתיבת תגובה