בג"ץ נגד משרד התחבורה: צו על תנאי להפרטת הטסטים

בית המשפט הגבוה לצדק תקע היום מקלות בגלגלי התוכנית של משרד התחבורה להפרטת מבחני הנהיגה המעשיים: השופט מלצר טען: "יש טענות שזה מחייב חקיקה" – והורה להגיש תצהיר

טסטר במלאכתו. צילום: שאטרסטוק

במשרד התחבורה לא זוכרים מתי בג"ץ תקע להם כך מקל בגלגלים. אחרי שלא נכנעו ללחצי הטסטרים והובילו את מהפכת מבחני הנהיגה המעשיים, הודיע בית המשפט הגבוה לצדק כי הוא מבקש לעצור את המהלך.

 

שופט בג"ץ חנן מלצר הוציא צו על תנאי בנושא, וביקש ממשרד התחבורה להגיש בתוך 60 יום את ההסברים ל"מהפכה בתחום", כפי שמכנים זאת במשרד התחבורה. לדבריו: "יש טענות שבכלל אי אפשר לעשות את זה ויש טענות שזה מחייב חקיקה ראשית או חקיקת משנה".

 

כזכור, בעתירה, אותה הגישו הטסטר איציק סנדלר יחד עם בוחני נהיגה נוספים, נטען: "המכרז כולל בחובו שינויים במתכונת הבחינה המעשית בנהיגה וכן שינויים בבקרה, ובערעור על תוצאותיה – וכל זאת ללא כל הסדר נורמטיבי מתחייב. הניסיון האמור נעשה גם ללא כל מקור הרשאה חוקי לעשותו, וכידוע עקרון החוקיות, שהינו מרכזי ויסודי בשלטון החוק – מחייב כי פעולות מעין אלו – ככל שניתן לעשותן – יעשו רק על פי הסמכה והרשאה מפורשת בחקיקה ראשית".

 

יושב-ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על ההחלטה, ואמר: "הניסיון של משרד התחבורה להעביר פעילות ליבה של המדינה לידיים פרטיות שכל מטרתן הוא רווח כספי, תוך הפיכת בוחני הנהיגה לעובדי קבלן, מעלה תהיות רבות".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה יכבד את החלטת בג"צ ויגיש תצהיר תשובה לעתירה בתוך 60 ימים כפי שהתבקש. יצוין כי המדינה הונחתה להתמקד בתשובתה בשאלת הצורך בחקיקה לשם ביצוע ההפרטה ולא בשאלת הלגיטימיות של ההפרטה לכשלעצמה.

 

משרד התחבורה ימשיך לפעול לקידום הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים. צוות מקצועי שבחן את הנושא קבע חד משמעית כי אין שום אפשרות לספק את השירות הדרוש לתלמידים עם המערכת הקיימת וכי ביצוע מבחנים על ידי זכיינים פרטיים היא האפשרות היחידה לענות על הצרכים הקיימים של תלמידי הנהיגה.

 

יצוין כי כל ניסיונות העבר להוסיף בוחנים ולהרחיב את שעות העבודה של בוחני הנהיגה (טסטרים), לא הועילו לקיצור זמן ההמתנה לטסטים ולשיפור השירות לתלמידים.

 

בשנים האחרונות בוצעו פעולות וצעדים משמעותיים רבים שנועדו להגדיל את מספר הבחינות שכללו בין השאר גיוס בוחנים חדשים, מתן אפשרות לבוחנים לעבוד שעה נוספת בכל יום ולבצע בחינות בימי שישי. למרות זאת, לא חל כל שינוי בזמני ההמתנה הארוכים למבחנים.

 

הזכיינים שיזכו במכרז, יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה, ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ראשון בתוך שלושה ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, לעומת המתנה של מספר חודשים כיום. כל זאת, תוך שדרוג הבקרה והפיקוח על הבוחנים באמצעות צמצום שיקול הדעת והתקנת מצלמות ומערכת GPS ברכב".

 

כתיבת תגובה