בניין בית הבריחה. מסלול המריבות של התמ"א

אין הרבה בניינים שעשו תמ"א וחיים בשלום. אומרים שיש ברמת גן בניין אחד ששייך כולו לאיש אחד, וגם שם יש חילוקי דעות… • כך תשרדו תמ"א 38 בשלום. שלושה טיפים מקצועיים שיעשו לכם חיים יותר טובים

אילוסטרציה: love work 51 | שאטרסטוק

מעשה בדיירים שהזמינו אותי לייעוץ טרם חתימה על תכנית תמ"א. שאלוני לקוחותיי, הגרים בקומה ראשונה, מדוע הם צריכים לשלם על המעלית? עניתי להם, שזה כדי שלא יצטרכו יותר לראות את כל השכנים, עימם יסתכסכו בעקבות התמ"א…

אין הרבה בניינים, שעשו תמ"א וחיים בשלום. כן, יש הרבה שחיים בשלום אבל לא ממש עשו תמ"א. אבל זה כבר סיפור אחר. אומרים שיש ברמת גן בניין אחד ששייך כולו לאיש אחד, וגם שם יש חילוקי דעות… התכניות גורמות לשכנים לריב, והיזמים וכל המעורבים מוסיפים כל אחד שמן למדורה.

קודם כל, הטבע היהודי לא מתעניין ברווח האישי שלו. כל אחד מאיתנו מגלה עניין ברווח של השכן/יזם/מתווך מסיפור התמ"א ואל תמחקו את המיותר.

ומה לעשות, תמיד יש את השכן שיזם את הקשר עם היזם, שתיווך את המתווך וכו'. לא משנה מי התחיל את השרשרת, תמיד יהיה זה מישהו שרוצה להרוויח ובצדק. וכשמישהו מרוויח יותר, מישהו אחר חושב שהוא מרוויח פחות – ככה זה בחיים, וככה זה בתמ"א!

כל אחד מבין את זה, חוץ מהמחוקק שיוצא מנקודת הנחה שהשכנים הפעילים הם מתנדבים אלטרואיסטים. בפועל זה לא עובד, וגם אם נקבע באסיפת דיירים שהכל בחינם, תמיד יהיה השכן שיחשוד שהשכן שלו "הסתדר" עם היזם על חשבון השכנים האחרים. ואתם יודעים מה, לא תמיד יהיה זה בגדר חושד בכשרים.

אז הנה שלושה טיפים חשובים שיקלו על החיים ויזרזו את כל תהליך התמ"א. טיפים אלה מיועדים רק לבניינים שדייריהם הם אנ"שים, שרוצים להישאר בקשר ולהגיע לשולם-זכר של השכן גם אחרי הבנייה:

א) התמ"א לא נועדה כדי שתעשו רווחי נדל"ן, אלא פשוט להציל את חייכם!

במקרה של רעידת אדמה או משהו דומה, כשבניין זקן נופל על דיירים לא צעירים – המשך הסכסוך עובר להר המנוחות. הרווח השני הוא איכות החיים שלכם (והירושה של הילדים שלכם). זהו. על כל רווח נוסף שיגיע – תגידו יפה ברוך השם.

ב) אם יש לכם קצת כסף, אין צורך ביזמים כלל! אלו (כולל החתום מעלה) רק יאכלו את כל הרווחים האפשריים, וימשכו את הזמן לאורך ימים ושנים טובות. אם בשביל למקסם רווחים, ואם מהיעדר מזומנים.

הם (כלומר: אנחנו) לא ייהנו מאיכות החיים של הדירות המשופרות או החדשות. ולא יסבלו כשהבניין ייפול חס וחלילה חס ושלום, או כשלא תספיקו לרוץ למקלט העירוני בשעת חירום בהיעדר ממ"ד (מקסימום זה יזרז את תהליך הפינוי-בינוי ויחסוך הוצאות הריסה).

אפשר להתארגן באופן עצמאי בין השכנים, לקחת אנשי מקצוע שיעבדו לפי שעה או לפי פרמטרים אחרים, וזהו. וכן, מותר ומומלץ לשלם לבנאדם שרץ לאנשי המקצוע ולעירייה, גם אם במקרה הוא גר בבניין.

אגב, בעירייה מכבדים יותר שכנים שמגיעים בעצמם ובלי מריבות, ומריצים להם את התכניות במהירות יחסית. ועוד אגב, הרווח הנקי של היזם יכול לזרום ישר לכיסכם. מדובר במיליונים רבים שיגיעו לקופת וועד הבית, שיוכל סופסוף להחליף את העציצים בכניסה.

גם אם אין לכם את הכסף הדרוש לבנייה, ואין לכם אפשרות להשיגו. אפשר וצריך להתנהג בשיקול דעת כשמתקשרים ליזם. רבים מהם טובים וישרי דרך. אבל כמו בכל מקצוע, יש גם חאפרים שיתקעו אתכם, וחבל.

ג) הכל משמיים! זה נכון לגבי הסיכון לרעידת אדמה ולא פוטר מהשתדלות. אבל גם נכון כשעסוקים בהשתדלות, גם כשהשכן מרוויח עוד מרפסת כתוצאה מהגג של הממ"ד שלך. הכל כתוב מראש ואין שכן נוגע במוכן לשכנו.

ועוד משהו, אם כבר מדברים רוחניות: יש לנו כזה דבר שנקרא שלחן ערוך. זה פותר המון בעיות. אם תכתבו מראש בהסכם ביניכם שעדיף שייערך בידי איש מקצוע (יש לי אפילו המלצה על מישהו כזה :-),  שם של רב מוכר בשכונה, בקי בחושן משפט, שהוא זה שיהיה הבורר ביניכם במקרה של חילוקי דעות (ותמיד יהיו), הדבר עשוי לפתור הרבה בעיות. ייתכן שתוכלו אפילו להמשיך לדבר ולא תצטרכו להתחבא במעלית.

3 תגובות ל: "בניין בית הבריחה. מסלול המריבות של התמ"א"

  1. כל הכבוד נתן כתבה יפה

    אבל איך זה יעבוד בריכוזים החרדיים עם השכן שיש לו כמה יחידות דיור על הגג

  2. הכל נכון אבל לא עובד
    אין כמעט סיכוי שזה יעבור בשלום קחו למשל את בני ברק אנשים חתמו לשכנים בקומה האחרונה כדי שיוכלו לבנות על הגג ולהרחיב את הצפיפות חלק גדול בנו יחידות
    על הגג ולפתע מתברר שהגג שווה כסף והרבה !!!!
    איך לא יריבו לכן אין שום סיכוי שתמ"א 38 א יאושר בבני ברק,
    השאלה כמה זמן תהיה לעירית בני ברק היכולת החוקית לעכב את זה.
    האם מישהו מהקוראים ניסה לקדם תמא 38א בבני ברק??? אשמח לשמוע פרטים על החוויה

  3. אני החתמתי עלתמא את חלק מהשכנים שלי ואני יודע שיש עוד כמה שכנים שכן דרשו כסף והרבה מהיזם כי למה לא אבל החשבון שלי זה שאם לא זה אז כלום וחבל כי כרגע אחרי פתיחת תיק הדירה כבר שווה עוד כמה מאות אלפי שקלים _(ירושלים) ואז מה אם הזני עשה יותאר כי לוליא מה שאני עשיתי הדירה לא היתה שווה עוד גרוש אחד כי על כל דירה שרוצים למכור אומרים שיש אפשרות לתמא ואין בגלל זה אפי' קונה אחד יותר או בשקל אחד יותר אז תכל'ס אני פרייאר אבל הרווחתי

כתיבת תגובה