בנק ישראל – כחלון נכשל בפתרון הדיור, האוצר – אינטרסנטים

פרסום דו"ח בנק ישראל לשנת 2017 גרר עימות חריף בין משרד האוצר לבנק. הבנק טוען כי לא נמצא פתרון הולם ומחירי הדיור לא ירדו. האוצר מאשים את הבנק בהתנהלות של אינטרסים המקשה עליו את העבודה

שר האוצר מתלהב, בנק ישראל מצנן. צילום כפיר סיוון / פייר טירדימן | פלאש 90

שר האוצר משה כחלון קיבל היום (ד) לידיו את דו"ח בנק ישראל מידי הנגידה קרנית פלוג ונראה מחייך לצלמים, אולם מייד לאחר מכן ישבו אנשי משרדו והכינו תגובה חריפה וזועמת לדו"ח של הבנק.

בנק ישראל מפרסם היום את הדו"ח שלו לשנת 2017 ומייחד פרק שלם לשוק הדיור בו הוא מזהיר מהתחדשות עליות המחירים באזור המרכז, ותולה בכך את חוסר התיאום בין מלאי הדירות למפת הביקושים בישראל כאשר האשמים בכך הם כמובן משרדי הממשלה האמונים על כך שלא עשו א המאמץ המתאים להדבקת קצב הביקושים

בנוסף מותח בנק ישראל ביקורת עקיפה חריפה למדי על תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון הלוא היא "מחיר למשתכן" , והוא קובע כי לפחות 25% מקרב הזוכים בתכנית בוחרים לוותר על הזכייה בעקבות קושי במציאת מימון וכי 37% ממכרזי התכנית נכשלו בשל היעדר השתתפות קבלנים. הדו"ח ממשיך להצליף וטוען כי רוכשי דירה ראשונה רבים ממשיכים להעדיף רכישת דירות בשוק החופשי על-פני דירות מחיר למשתכן משיקולים של מיקום, סיכויים נמוכים לזכייה, העדפות בניה שונות, המתנה ארוכה לקבלת הדירה פער מחירים שאינו מספק וחשש לאיכות הבניה.

בנק ישראל מציין את העלות התקציבית הגבוהה של מחיר למשתכן מבחינת אובדן הכנסות ממכירת קרקע ומצטט בהקשר זה מחקר של הכנסת שקבע כי ההפסד בהכנסות הגיע בשנתיים האחרונות ל-2.1 מיליארד שקל לשנה בממוצע.

הבנק סותר את קביעתו של משרד האוצר כי הייתה ירידת מחירים בשוק הנדל"ן ומחשיב את 2017 כשנה שבה המשיכו מחירי הדירות לעלות, שנה עשירית ברציפות.

במשרד האוצר מאוד לא אהבו לשמוע ולקבל את הביקורת החריפה והם יצאו במתקפת נגד ומסרו בתגובה כי משרד האוצר הצליח להוריד את מחירי הדיור לאחר 12 שנים, להפחית מסים ולהצמיח את הכלכלה הישראלית, וזאת למרות הקשיים והמכשולים שהערים בנק ישראל. "לצערנו הרב, בנק ישראל ממשיך לנהוג במדיניות כלכלית שמשרתת בעיקר את האינטרסנטים. כלכלת ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר זה עשרות שנים בזכות 3 שנים של עבודה קשה וצעדים אמיצים שהוביל משרד האוצר בראשות השר משה כחלון עבור אזרחי ישראל ולמרות התנהלות של בנק ישראל" הוסיפו.

כתיבת תגובה